Column Sander Allegro: Traditie en couleur locale

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 6 april 2010
Column Sander Allegro: Traditie en couleur locale

The Ritz in London, het Georges V in Parijs, het Adlon in Berlijn en het Waldorf-Astoria in New York; deze iconen van de internationale hotellerie zijn allemaal aan de vergankelijkheid ontsnapt, en zij glanzen als nooit tevoren. De populariteit van de oude 'grandes dames' is ongekend groot; zij zien hun revenuen groeien.

Toch is de 21e eeuwse reiziger en hotelgast niet alleen in de klassieke tophotels op zoek naar authenticiteit en luxe. Oude, traditionele pleisterplaatsen met een lange geschiedenis en een flinke dosis couleur locale doen het goed. De Portugese Poussada, de Spaanse Paradores en de Marokkaanse Riad’s  zijn populairder dan ooit. Reizen mag dan met de intrede van auto’s, vliegtuigen en het internet veel aan romantiek hebben ingeboet, de reiziger verlangt meer dan ooit naar de gastvrijheid uit vervlogen tijden.

Wat kan de Nederlandse hotellerie daar tegenover zetten? De Hollandse Pousada ontbreekt en de oude binnensteden zijn te kleinschalig. Daar komt bij dat de traditionele hotellerie zich juist heeft gestort op het moderniseren en eigentijds maken van het aanbod. De spreien gingen de deur uit, de televisies werden geplet en de badkuipen maakten plaats voor wellness rainshowers.

Binnen de Van der Valk dynastie dreigt, als gevolg van deze ontwikkeling, zelfs een schisma: de hippe Valken en de traditionele Valken dreigen elkaar uit het nest te duwen. Ik geloof erg in de toekomst van de moderne hotellerie, maar wil ook graag een lans breken voor   traditie. De toenemende aandacht voor traditionele gastvrijheidconcepten maakt de weg vrij voor het conserveren van klassieke concepten. De traditionele Van der Valk met eikenhouten tafels en stoelen, dik linnen, medewerkers in morsige werksmoking en Zilmeta dienschalen past daar uitstekend in.

Ook zie ik ruimte voor de terugkeer van het herbergconcept, waarin huiselijkheid en traditie een grote rol spelen. Het is een bekend fenomeen dat in crisistijd wordt teruggegrepen op de goede oude tijd, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Het toenemende gebruik van technologie versterkt de behoefte aan ouderwets menselijk contact, en de symboliek van een traditionele omgeving versterkt dat gevoel. Dus haal die ouderwetse troep van zolder en doe er uw voordeel mee. In ieder geval voor zolang de hype 'retro' duurt.

HM302010

Overig nieuws