Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een belangrijk middel om hem of haar te compenseren voor het gemis van de eigen vertrouwde omgeving.
De vraag is wat de volgende voorziening zal zijn die via de hotels zijn weg naar de markt zal vinden. Veel hoop is gevestigd op domotica, al zijn de kosten daarvan nog erg hoog. Misschien kan het veel simpeler. De hotelsector is (latent) op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Tegelijkertijd is er behoefte aan aanvullende verdienmodellen, nu de commissiebedragen de pan uit rijzen en de extra in de kamer te genereren omzet uit telefonie, internet, pornofilms en minibar in rap tempo verdampt door de combinatie van grove overprijzing en het voor handen zijn van goedkopere alternatieven. Een antwoord zou wel eens gevonden kunnen worden in tryvertising. Met die lelijke term worden de begrippen trying en advertising aan elkaar gekoppeld. Adverteerders zijn naarstig op zoek naar creatieve manieren om hun doelgroepen te bereiken, in het geweld van de steeds individueler bekeken media. Daarbij komt het in rap tempo uitdunnen van het winkelbestand. Het bereiken van hotelbezoekers zou een interessant extra kanaal kunnen zijn voor de adverteerders.
Beddenfabrikanten als COCO-MAT en Haestens hebben dit fenomeen al ontdekt en laten hun potentiële kopers in de luxe omgeving van het hotel kennismaken met hun producten. Unilever zette setjes met producten voor persoonlijke verzorging neer in vakantiebungalows. In New York kreeg ik in diverse hotels samples van cosmeticaproducten, tubetjes tandpasta, tijdschriften en andere ‘cadeautjes’. Het is een geweldige vorm van reclame die - mits goed doordacht en goed gebracht - een échte win-win kan opleveren. De fabrikant heeft een prime promotiekanaal om specifieke doelgroepen te bereiken, de gast ontvangt een serie verrassingen in de vorm van cadeautjes die in de kamer neergezet zijn en het hotel kan een bescheiden verdienmodel toevoegen. Ik zou zeggen: aan de slag er mee.
HM302014