Het kabinet heeft aangekondigd per 23 maart alle restjes coronamaatregelen af te willen schaffen. Exact twee jaar en een week nadat Nederland in de eerste lockdown ging, nemen we (hopelijk voor altijd) afscheid van corona gerelateerde maatregelen. De blik van veel hoteliers staat al een tijdje op vooruit.
Het is mooi om te zien hoe het brein van een hotelondernemer werkt op momenten dat vrij ondernemen weer kan. De sores van de afgelopen twee jaar lijkt vergeten. De zalen, kamers en restaurants moeten weer vol. En dat gaat deze zomer lukken. Alle seinen op groen.
Prijsbepaling is altijd een heet hangijzer voor elke hotelier. Iedere maand zet onze redactie een stelling op onze website waar hoteliers op kunnen reageren. De stelling van de maand maart luidt ‘Mijn kamerprijzen zet ik nog niet op het niveau van 2019’. Voorlopige tussenstand: slechts 12 procent is het daar mee eens. En dat is wel tekenend. Voor veel hotels was 2019 een bijzonder goed jaar. We gaan dus weer naar een goed prijsniveau, hoewel er in de tussentijd natuurlijk een hoop is veranderd. Hogere personeelskosten en een behoorlijk inflatie zorgen er ook voor dat de prijs omhoog gestuwd wordt. En dat is nodig ook.
De vraag waar menig hotelgoeroe, toerisme-expert en econoom zich de afgelopen twee jaar mee bezig heeft gehouden is met welke blijvende veranderingen de hotellerie te maken zou krijgen op het moment dat de pandemie zo goed als voorbij zou zijn. Daar hebben we ons op de redactie van Hospitality Management ook schuldig aan gemaakt: geen buffetten meer, verplicht handschoenen voor het personeel, extra schoonmakenmomenten… Aannames, zo blijkt achteraf. Want eigenlijk is er niet zoveel veranderd. Als er een conclusie valt te trekken dan is het dat Nederlanders de binnenlandse hotelmarkt (weer) hebben ontdekt.
Het is overigens ook de mening van Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels. Ik sprak hem gisteren uitgebreid op het hoofdkantoor in Nieuwegein. Daar is Hermans bezig om zijn hotelbedrijf iedere dag sterker te maken, hoe hij dat doet lees je in de april-editie van Hospitality Management. Houd de brievenbus en onze website dus goed in de gaten!
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl