Ik hoorde ‘m voor het eerst, ongeveer twee weken geleden. Het spreekwoord ‘zonder wrijving geen glans’. Hij kwam uit de mond van NOS-verslaggever Jeroen Stekelenburg die na de voetbalwedstrijd Nederland – Denemarken opmerkte dat aanvoerder Virgil van Dijk het niet eens was met bondscoach Louis van Gaal over de tactiek. Dat zullen ongetwijfeld mooie discussies worden. En uit die wrijving zal glans ontstaan.
Geen zorgen, tot zover de vergelijking met voetbal. Gelukkig is dit een hotelvakblad. Maar de uitspraak geeft wel stof tot nadenken. Als directeur, hoteleigenaar, F&B-manager of general manager heeft u er niet zoveel aan als het team alleen maar uit ja-knikkers bestaat en hun mond niet open durven te doen. Vreemd genoeg wilt u als leidinggevende ook niet dat iedereen de deur plat loopt om aan te geven dat alles beter kan. Het geeft aan dat u als eindverantwoordelijk de taak niet goed heeft uitgevoerd.
Management is de dingen goed doen; leiderschap is de goede dingen doen. Die zin is helaas niet van mijzelf. Hij werd geschreven door Peter F. Drucker, een Amerikaanse hoogleraar en consultant op het gebied van organisatie en management. Het mooie aan zowel de ‘one-liner’ van Drucker als de kop van dit voorwoord, is het feit dat je als lezer er in eerste instantie misschien overheen leest, maar dat het brein een fractie later besluit er eens even goed over na te gaan denken. Althans dat doet het bij mij.
‘De goede dingen doen’. Wat is dat dan? Want daar heeft iedereen uiteraard zijn eigen visie op. Binnen elke organisatie zijn daar richtlijnen, protocollen en handboeken voor. Zo ook in de hotellerie. Hoe we een tafel indekken, bedden opmaken en gasten ontvangen is vaak opgeschreven en aangeleerd. Eenvoudig te implementeren in de organisatie ook. Leiderschap tonen zit ‘m in de ongrijpbare keuzes, gestoeld op ervaring of door een visie.
Ik zou u willen vragen om goed na te denken over welke ‘goede dingen’ u de afgelopen twee jaar in uw organisatie heeft gedaan. De strategische keuzes die ervoor hebben gezorgd dat kansen werden benut en schade zo veel mogelijk werd beperkt. Keuzes waarvan u, met de kennis van nu, kunt zeggen; dat heb ik goed gedaan. Het zullen er meer zijn dan u in eerste instantie zou denken. Op naar een mooie zomer!
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl