Wanneer gaan we terug naar business as usual? Doemdenkers onder ons zullen denken: ‘nooit meer’ en helemaal ongelijk hebben ze niet. Maar zo zwart is de nabije toekomst nu ook weer niet, sommige horecaondernemers zijn al creatief bezig deze toekomst zelf in te kleuren. De vraag is: waar moet uw bedrijf allemaal aan gaan voldoen zodra we enigszins terug kunnen naar ‘business as usual’?
Duidelijk is al wel dat de coronacrisis tot in 2022 kan gaan duren, zeker als van alle doemverhalen over de gemuteerde versies van COVID-19 een gedeelte waar is. Dus zodra de deuren weer open mogen, blijven naar alle waarschijnlijkheid de restricties van de 1,5 meter-samenleving, mondkapjes en misschien wel temperatuur meten, bestaan. Evenals de angst bij een deel van uw gasten voorlopig zal blijven bestaan.
Door deze ontwikkelingen is de verwachting dat we ook in 2021 weer een groot aantal binnenlandse vakanties zullen zien, positief voor onze hotels in de regio’s. Laten zien hoe serieus de restricties en nieuwe hygiënenormen worden nageleefd zal dan essentieel zijn voor het succes. Zeker deze zomer. Wanneer we vermoedelijk in een tussenperiode zitten, waarin een deel van de bevolking al gevaccineerd is en een deel niet. Het is dan van groot belang dat u als hotelier uw aanbod aanpast op iedere gast.
Sommigen zullen niet kunnen wachten tot ze weer bij u kunnen komen logeren en dineren terwijl anderen liever nog even veilig in hun eigen huis van uw culinaire kunsten willen genieten. Het is aan u om te zorgen dat uw gasten van uw service kunnen genieten op hun favoriete manier en elkaar daarmee niet in de weg zitten. Dat betekent zorgen voor een hygiënische omgeving in uw hotel, veel buiten serveren, maar ook zorgen dat bezorgers niet door het restaurant heen hoeven.
Er zijn veel kleine dingen die u als hotelier kan doen om te zorgen dat u straks goed voor al uw verschillende gasten kan zorgen, daarbij kunt u denken aan:
Als uw bedrijf veel ruimte buiten heeft, ga dan nu in overleg met de gemeente of u deze kunt gebruiken.
Vervang smoezelige menukaarten; veel mensen zijn gewend aan de QR-codes, maar houd altijd een paar geplastificeerde menu’s voor de oudere gasten.
In de box bijvoorbeeld andere menu’s gaan serveren dan in het restaurant. Bij de box een kleine uitnodiging voor de gasten die besteld hebben om een gratis aperitief te komen drinken zodra zij zich weer veilig voelen om bij u te komen eten.
Gezond comfort food serveren. Dit wordt steeds populairder en gasten gaan het belang van duurzaamheid inzien. Vertel dus ook expliciet wat u hieraan doet.
De basis is dat alles wat u deze ‘barre’ winter heeft geleerd en ontwikkeld als inkomstenbron, moet trachten door te laten lopen in goede harmonie met een gewijzigde ‘business as usual’.
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.