Booking.com kampte de afgelopen maanden met technische problemen, waardoor de uitbetaling aan verhuurders van vakantiehuizen en hotels soms lang op zich liet wachten. Een deel van de gedupeerden krijgt nu compensatie vanuit het bedrijf, al leidt dit niet enkel tot tevredenheid. Het Financieele Dagblad bericht namelijk dat er naast blijdschap over de compensatie, ook kritiek klinkt vanuit een deel van de gedupeerden.
Door de technische problemen moesten uitbaters van accommodaties afgelopen zomer weken, en in sommige gevallen zelfs maanden, wachten op het geld dat zij voor boekingen ontvangen van Booking.com. Dit leidde tot veel vragen en kritiek op het bedrijf, dat niet wil onthullen hoeveel verhuurders er precies geraakt zijn door de technische issues.
Booking.com gaat nu over op compensatie voor verhuurders die langer dan 21 dagen op hun geld hebben moeten wachten, zo heeft het bedrijf laten weten in een e-mail aan zijn verhuurders. “De hoogte hangt af van het deel dat we nog schuldig waren en de duur van de vertraging”, citeert bovengenoemd dagblad een woordvoerder van het bedrijf.
Het FD heeft ook inzage gekregen in de e-mail die Booking.com heeft verstuurd. In dit bericht biedt CEO Glenn Fogel zijn excuses aan voor eventuele geleden schade: “We weten dat het voor enkele van jullie die geraakt zijn, een impact heeft gehad op jullie bedrijfsvoering, maar ook op jullie professionele leven en privésituatie. Dat spijt me zeer.”
De hoogte van de compensatie begint bij 50 euro. Fogel voegt toe dat het bedrag ‘mogelijk niet’ voldoende is om alle geleden schade te compenseren, maar hij spreekt de hoop uit dat verhuurders het als een signaal beschouwen dat Booking.com ‘betere service in de toekomst wil geven’. Op onder meer Facebook valt te lezen dat een aantal verhuurders niet tevreden is over de hoogte van het bedrag. Een aantal meent ook recht te hebben op compensatie, terwijl zij door Booking.com niet opgenomen zijn in de regeling.
Hoeveel geld Booking.com precies van plan is om uit te keren, is niet bekendgemaakt. De problemen van afgelopen zomer kwamen voort uit ‘de noodzaak essentiële verbeteringen door te voeren, inclusief systeemupgrades voor het financiële en betalingsplatform’, zo voegt Fogel toe in zijn verklaring.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.