Waren de vooruitzichten eind 2019 nog zeer positief, na de uitbraak van het coronavirus zijn de verwachtingen binnen de congresmarkt weer behoorlijk getemperd. Vrijwel alle congressen die voor de komende maanden op de agenda stonden, zijn geannuleerd. Hoe zijn de vooruitzichten voor de congresmarkt dit jaar?
Tot eind februari hield de mondiale conferentiebrancheorganisatie vol dat de impact van de verspreiding van het coronavirus beperkt was, maar sindsdien weten we wel beter, en de brancheorganisatie stelde haar standpunt bij.
En als een dergelijk event straks dan toch weer doorgang vindt, reizen mensen dan wel af naar de bewuste locatie? Veel bedrijven hebben namelijk het reisgedrag geminimaliseerd; dit om risico’s te mijden. Eric Bakermans, Director meetings, Conventions & Events bij de NBTC, vertelt over hoe de vooruitzichten voor de congres- en vergadermarkt aanvankelijk zeer goed waren, maar nu drastisch zijn bijgesteld. “We staan in nauw contact met onze partners, dus ook hotels en hotelketens, en we zijn op de hoogte van het feit dat alle congreshotels en congrescentra zwaar getroffen zijn. Aanvankelijk, dus voor de verspreiding van het coronavirus, leek het erop dat 2020 een absoluut topjaar zou worden, met name op het vlak van internationale congressen en vakbeurzen”.
Nederland is een goed congresland
Het virus heeft de wind echter uit de zeilen genomen, dat is duidelijk. Eric: “Het tegenovergestelde van de eerdere vooruitzichten is nu zichtbaar. 2020 is als topjaar verloren, maar de snelheid waarmee het virus vertrekt of niet, zal maken of breken hoe ‘we’ het gaan doen dit jaar. Op dit moment wordt er veel uitgesteld, maar of dat zal helpen weten we nog niet, want dat uitstel kan uiteindelijk afstel worden.”
Nederland is evenwel een populair congresland, ondanks de kleine afmeting van ons land. Hoe komt dat? “Internationaal gezien staan we jaar op jaar ergens tussen plek vijf en tien, wat best goed is. Die populariteit hangt samen met een aantal factoren, zoals de goede bereikbaarheid, de infrastructuur en het politieke en economische klimaat, om maar wat te noemen. De mate van vereniging is ook groot in ons land; noem maar een vak en er is een vereniging voor, die vervolgens ook weer aangesloten is bij een Europese of internationale federatie. Wij stellen ons als NBTC ten doel om de spreiding van inkomend verkeer in ruimte en tijd binnen Nederland te bevorderen, maar op het vlak van grotere internationale congressen is dat niet altijd even voor de hand liggend, gezien de omvang en benodigde capaciteit. Dan zou je denken dat je bent aangewezen op de vier grote steden, maar denk daarbij ook aan bestemmingen zoals bijvoorbeeld Maastricht, Groningen en Eindhoven. Deze steden kennen goede samenwerkingen met universiteit en andere kennisinstituten, dat levert ook op.
Hoe sla je internationaal je vleugels uit?
Natuurlijk zijn er ook bestemmingen in Nederland die zich internationaal niet zo’n uitstekende positie kunnen verwerven, met name door de ligging. “We krijgen vragen van hotels en congreslocaties die zich Europees willen profileren, maar dan moet ik sommigen toch echt met klem afraden om dit te gaan doen. Wanneer je nog geen nationale bekendheid hebt, lijkt het me niet logisch dat tijdrovende en kostbare traject te bewandelen. In de praktijk zie ik zelfs dat er hotels zijn die enkel communiceren in de Nederlandse taal op de website. Je moet op zijn minst ook in het Engels communiceren, want anders heeft het natuurlijk geen zin om internationale aansluiting te zoeken. Ook qua propositie moet je jezelf goed in de markt zetten; er zijn veel venues die zich als party- en congreslocatie profileren, maar wat ben je dan eigenlijk precies? Ik adviseer altijd om contact te onderhouden met lokale of regionale congresbureaus, want die zijn er legio. Elke regio heeft wel een eigen congresbureau en de nationale zakelijke markt is groot genoeg. Er zijn maar weinig hotels en congrescentra die zonder congresbureau kunnen, het aantal is op één hand te tellen. Wanneer je in samenwerking met je stedelijke of regionale congresbureau een goede positie verworven hebt, kun je gaan kijken naar de landen om ons heen, want dat zijn de grootste kansen. De top vier als herkomstland vanuit waar zakelijke evenementen worden gepland wordt gevormd door Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk, maar vlak ook de Amerikaanse markt niet uit: die is ongelofelijk belangrijk voor de congres- en meetings sector in Nederland. Vooral op het gebied van tech zie je toch dat de grootste bedrijven in de VS zijn gevestigd; denk daarbij aan Amazon, Apple en Google bijvoorbeeld.”
Het ‘post-corona’ tijdperk
In deze onzekere tijden heeft de hotellerie harde klappen gekregen. Wat kun je als hotelier doen om sterker uit deze crisis te komen? “Ik begrijp dat hoteliers nu bezig zijn met overleven, schade te beperken en kortetermijnoplossingen te bedenken. Maar er komt ook een tijd na deze crisis. NBTC werkt samen met partners aan de aanpak van een landelijk beoogd offensief voor een duurzaam herstel van de bestemming Nederland zowel op zakelijk als toeristisch vlak. Het doel is om maximale samenhang te creëren tussen provinciale en lokale initiatieven, zodat bezoek aan Nederland snel aantrekt op het moment dat dit weer mogelijk is.”
Totale economische waarde in 2019
De gemiddelde zakenreiziger besteedt € 1.049,- per verblijf. De gemiddelde vakantieganger besteedt € 599,- per verblijf. De 20,2 miljoen internationale verblijfsbezoekers in 2019 staan voor een economische waarde van bijna € 14,7 miljard, waarvan zo’n € 13,4 miljard ten goede komt aan de Nederlandse economie.
Totaal aantal toeristische banen 2019
Zo’n € 120.000 aan bestedingen resulteert in één baan in het inkomend toerisme. De economische waarde van € 13,4 miljard leidt tot een directe werkgelegenheid van zo’n 112.000 banen.
HM302020