Content (management) (6/8)

22 oktober 2009
Content (management)  (6/8)

De inhoud van een website vormt de basis voor het succes. Inhoud (content) is een ruim begrip maar kan globaal ingedeeld worden in: tekstuele inhoud en grafische inhoud. Beide dienen doordacht en op elkaar afgestemd te zijn. Zowel de website teksten als foto’s kunnen het beste professioneel ontwikkeld worden. Dit omdat beide elementen veelzeggend zijn voor de professionele uitstraling van het hotel.

Om een website te kunnen beheren en pagina’s (of arrangementen, specials en nieuwsberichten) te bewerken of toe te voegen, is een content management systeem (CMS) een goede oplossing. Hiermee kunnen hotelmedewerkers zelfstandig de website up-to-date houden en bent u dus niet afhankelijk van uw website- ontwikkelaar.
Bij het beheren van de inhoud van een hotelwebsite met een CMS, zijn de volgende punten belangrijk:

*Het aanmaken en bewerken van pagina’s en website-structuur*
Bij het aanmaken van pagina’s voor arrangementen, nieuwsberichten of algemene inhoud is een koppeling met de gewenste categorie of sectie belangrijk. Hierdoor wordt een arrangement bij de categorie ‘arrangementen’ geplaatst en een nieuwsbericht binnen de nieuwssectie. Per pagina moeten verder de heading-teksten, afbeeldingen, links- en meta-informatie (meta titles en descriptions) gedefinieerd kunnen worden.

*Bewerken van contentgebieden*
Binnen de tekstuele contentgebieden moeten links, headings, afbeeldingen en bestanden en eventueel tabellen geplaatst kunnen worden. Variatie in lettertype en kleuren is af te raden aangezien dit een negatieve invloed kan hebben op de uitstraling van de website.

*Meertaligheid*
De meeste hotels hebben een internationale clientèle. Met de hotelwebsite kan hierop ingespeeld worden door de pagina’s in verschillende talen aan te bieden. De hoeveelheid talen die de website bevat heeft logischerwijs consequenties voor het internationale bereik en dus de effectiviteit van een website. Om de website beheersbaar te houden, kan men ervoor kiezen bepaalde onderdelen niet in alle talen beschikbaar te stellen.

*Modules*
Sommige content management systemen beschikken over modules voor het beheer van specifieke website-onderdelen, zoals een agenda, vacaturesysteem, e-mail marketing, blog / nieuwsberichten (met of zonder RSS feed), RFP formulieren, etc.

Bij het selecteren van een content management systeem kunnen bovengenoemde factoren een rol spelen. Daarbij geldt dat ‘open source’ content management systemen vaak goedkoop in gebruik zijn, maar niet altijd kunnen inspelen op de specifieke wensen en eisen die hoteliers kunnen stellen. Daarom kan een specialistisch CMS veelal de juiste, gebruiksvriendelijke oplossing bieden.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het zesde artikel uit een reeks van acht artikelen ‘Succes met de hotelwebsite’. Vanaf donderdag 29 oktober is het zesde artikel te lezen.~

Overig nieuws