Amsterdam Tourist Board en de vestiging van Toerisme Recreatie Nederland (TRN) in New York hebben het initiatief genomen om een consumentencampagne te ontwikkelen onder de naam coolcapitals. De toerismebureaus van Wenen en Berlijn doen mee in deze campagne. De Europese aftrap vond plaats op de Internationale Toerisme Beurs (ITB) in Berlijn.
De campagne coolcapitals (minimale looptijd drie jaar) is gericht op Amerikanen met veel reiservaring, die geïnteresseerd zijn in culturele uitstapjes in de wereld van kunst, design, architectuur, mode, eten en muziek. Naast bestaande communicatiemiddelen worden ook nieuwe ingezet, zoals coolcapitals-salons in New York en Los Angeles. De salons zijn evenementen die de Amerikaanse bezoeker een indruk geven van het culturele aanbod van Amsterdam, Berlijn en Wenen.
Conrad van Tiggelen, directeur Noord-Amerika van TRN: ‘Wij willen de bestemming Amsterdam op een vernieuwende manier positioneren. Berlijn, Wenen en Amsterdam hebben uiteraard elk hun eigen identiteit en karakter, maar gezamenlijk zetten we Europa voor de Amerikaanse toerist neer. Op Europa willen we in de toekomst ook verder borduren. Dat doen we door middel van de internetsite www.coolcapitals.com, vier keer een bijlage in het reismagazine Travel + Leisure, direct-mail en het organiseren van coolcapitals-salons.’
‘Cool concept’
De coolcapitals-website dient als een gids voor alles wat Berlijn, Wenen en Amsterdam te bieden hebben op het gebied van kunst, eten, nachtleven, architectuur, mode, winkelen... Op de site kunnen consumenten reizen boeken naar deze steden, vragen stellen aan deskundigen en zich inschrijven voor een vierjaarlijkse nieuwsbrief. De site wordt regelmatig geactualiseerd.
Behalve via de website worden de steden gepresenteerd in een zes pagina’s tellende advertentie in het Amerikaanse reismagazine Travel + Leisure, dat een oplage heeft van 1 miljoen en een bereik van 4,5 miljoen lezers. De advertentie verschijnt dit jaar vier keer en visualiseert de coolcapitals-thema’s: in de debuutmaand maart kwamen kunst en ontwerp aan bod; mei verleidt de lezers tot eten en drinken; augustus staat in het teken van architectuur; oktober is de maand van mode en winkelen.
In de advertentie van mei ligt de focus op een ‘cool concept’, zoals restaurant De Kas met zijn bijzondere huisvesting en het gebruik van biologische groenten. Maar ook wijken als De Pijp, met loungerestaurant Mme Jeanette en de Chocolate Bar, worden belicht.
De advertentie die in het reistijdschrift Travel + Leisure verschijnt, wordt middels direct mail ook naar 100.000 bezitters van een American Express-creditcard gestuurd. Dit zijn frequente Europa-reizigers met een hoog besteedbaar inkomen en een voorliefde voor kunst en cultuur.
Unieke samenwerking
Jaarlijks zullen er tot slot een groepspersreis en enkele individuele persreizen georganiseerd worden, die de verschillende facetten van het coolcapitals-programma belichten. Stefan Diender, algemeen directeur ATB: ‘Met deze campagne willen we vooral een structurele meerjarensamenwerking opzetten met andere Europese hoofdsteden en met het Amsterdamse bedrijfsleven. Het is uniek dat Europese steden op deze manier samenwerken. Wij hebben er vertrouwen in dat Amsterdam zich met deze creatieve, innovatieve aanpak nog beter op de kaart weet te zetten bij het “sophisticated” deel van de Amerikaanse toeristen.’
Voor meer informatie: Monica Kühne, mkuhne@goholland.com.
HM302003