De economische neergang betekent niet dat de bazen van de hotels bij de pakken neerzitten. "Wij moeten er harder voor knokken," zegt Arco Buijs (43), directeur van 35 NH-hotels in ons land in het AD. Vanuit de Palace-zaal van het NH Grand Hotel Krasnapolsky zegt Buijs: "Je wordt creatiever. Zo zijn we begonnen met de campagne We are all sales. Wij hebben het voltallige personeel opgeroepen om ideeën te spuien op een weblog. Ook het kamermeisje doet mee: kan zij bij haar sportclub of vereniging mensen warm maken, om tegen een vriendenprijs een arrangement bij een van onze hotels te boeken."
Zelf stropen de managers nu ook de mouwen op. Met een frisse blik wordt de manier van werken onder de loep genomen. "Veel dingen kunnen efficiënter. Zo zijn we voor het uitchecken bezig met een proefproject met machines, waarbij gasten met hun kamersleutel en creditcard zelf kunnen uitchecken," vertelt de hoteldirecteur.
Enige tijd geleden werd een vleugel van het NH-hotel op Schiphol gesloten. Buijs vertelt: "Dat deden we altijd al, als er minder gasten waren. Dat is veel energiezuiniger. Het zou best kunnen, dat we ook in andere hotels tijdelijk verdiepingen gaan sluiten."
De zeventien hotels van Eden City in ons land letten ook op de kleintjes. "Rustig blijven, je hoofd erbij houden, en vooral je goede humeur niet verliezen", zegt directeur Frans Wientjes.
,,Wij houden alle investeringen en kosten extra tegen het licht. We gaan wel door met investeren. In Eindhoven, waar de situatie heel slecht is, voeren we een renovatie van 11,5 miljoen euro toch door. Dat gaat zelfs makkelijker nu er minder gasten zijn. Maar in andere hotels kijken we of we bijvoorbeeld een schilderbeurt een jaar kunnen doorschuiven.''
En, vindt Wientjes, de crisis heeft ook een leuke kant: ,,Je wordt nu gedwongen creatief te zijn met weinig middelen. Want eigenlijk waren we best verwend, toen alles nog goed ging.''
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/crisis-maakt-creatiever-en-efficienter/
Crisis maakt creatiever en efficiënter
29 maart 2009