In de horeca wint crowdfunding sterk aan populariteit. Maar wat is het en wat kunt u ermee? In zes artikelen legt Mark Tamsma van Horeca-advies.nl alles uit. Het eerste deel geeft een introductie.
Wat is crowdfunding? Zoals het woord al omschrijft 'funding' via de 'crowd'. Vrij vertaald; kapitaal verkrijgen via de menigte. Men denkt weleens dat de crowd alleen particuliere investeerders betreft, maar dit kunnen ook zakelijke partijen zijn.
*Onbewust al jaren oud*
Crowdfunding is niet nieuw. Onbewust wordt crowdfunding al jaren toegepast. Te denken valt aan de sportvereniging die via leden geld ophaalt om een nieuw kunstgrasveld te kunnen ontwikkelen, waarbij leden een of meerdere vierkante meters kunstgras kunnen sponsoren. Andere bekende crowdfunding-initiatieven die al enige tijd bestaan zijn Sellaband.com (artiesten), Tenpages.com(auteurs). De meest bekende moderne vormen zijn constructies waarbij de crowd leningen verstrekt aan een onderneming of de mogelijkheid krijgt om aandelen in een bedrijf te kopen.
*In opkomst*
Crowdfunding is 'hot'. Volgens onderzoek is er over 2012 in Nederland circa 14 miljoen euro via 'bekende' crowdfunding-initiatieven gefinancierd. In 2011 was dit nog 2,5 miljoen euro. Wat er op informele wijze via de crowd aan kapitaal wordt gefinancierd, is niet bekend. De snelle groei van crowdfunding op nationaal niveau is vooral te 'danken' aan de terugtrekkende beweging van de bancaire sector en brouwerijen. Waar een horeca-ondernemer voorheen nog beroep kon doen op de bovengenoemde gebruikelijke financiers van werk- en/of startkapitaal moeten ze nu opzoek naar alternatieven om aan de gewenste en noodzakelijke liquiditeiten te komen.
*Individualisering*
Daarnaast vormt de consumententrend 'individualisering' en de extreem lage spaarrente een belangrijk motor voor de snelle groei van crowdfunding. Consumenten willen meer en meer betrokken raken bij een (horeca)-onderneming, 'het gevoel hebben' dat ze onderdeel zijn van een horecabedrijf. Dat is een gevolg van de consumententrend 'individualisering'. De lage rentevergoeding op spaarrekeningen (veelal lager dan de gemiddelde inflatie) motiveert consumenten (maar ook zakelijke investeerders) opzoek te gaan naar alternatieven voor de lage spaarrente. De rendementen die bedrijven bieden liggen veelal hoger dan de gemiddelde opbrengst van een spaarrekening.
*Van start*
Ondanks de sterke groei van crowdfunding via georganiseerde platforms, staat crowdfunding in de horeca nog in de kinderschoenen. Zeker als het gaat om vormen waarbij risicodragend kapitaal wordt gevraagd en verstrekt. Dat is eigenlijk verwonderlijk. De horeca is tenslotte bij uitstek een sector die moeizaam via de reguliere wegen gefinancierd wordt, momenteel sterke behoefte heeft aan liquiditeiten en ook in de publieke belangstelling staat.
*Branche is 'trending'*
Horeca is net als crowdfunding 'hot', met dank aan de talrijke succesvolle televisieprogramma's. De horeca staat dichterbij een potentieel investeerder dan bijvoorbeeld een bouwonderneming. In de top-20 van meest succesvolle crowdfunding-projecten over 2012 staat een horecabedrijf dat in twee weken tijd 125.000 euro uit de markt haalde voor de start van een nieuwe vestiging. Onderzoek leert dat de gemiddelde horecaondernemer onvoldoende bekend is met dit nieuwe fenomeen en daarnaast zijn horecaondernemers huiverig voor het openbaar verstrekken van gegevens over de onderneming.
Crowdfunding kan een prima alternatief vormen voor het aantrekken van (extra) kapitaal.
"Mark Tamsma":mailto:m.tamsma@horeca-advies.nl
"Horeca-advies.nl":http://horeca-advies.nl/
(079) 368 07 80
Crowdfunding in de horeca (1/6)
18 februari 2013