Crowdfunding in de horeca (3/6)

4 maart 2013
Crowdfunding in de horeca (3/6)

Crowdfunden kan via een georganiseerd platform, maar u kunt het ook zelf organiseren. Wat zijn op hoofdlijnen de voor- en nadelen van deze beide varianten? In het derde artikel in de reeks zetten we dit uiteen.

*Administratieve rompslomp*
Indien u zelf een crowdfunding-traject via obligaties gaat opstarten, dan komt daar nogal wat bij kijken. Zeker op administratief-/juridisch vlak. Leningovereenkomsten dienen professioneel te zijn opgesteld en te voldoen aan de eisen die de wet stelt. Bij organisatie in eigen beheer doet u er derhalve goed aan om u te laten bijstaan door juridisch experts en/of uw accountant. De kosten voor deze ondersteuning kunnen best in de papieren lopen. Daarnaast vergt de naleving van de financieringsverplichtingen een nauwkeurige administratieve organisatie. Bij één of een paar investeerders valt dit nog mee, maar wat dacht u van enkele tientallen die verschillende bedragen investeren?

Als u het zelf organiseert dat bespaart u daarentegen op de 'bemiddelingsfee' die u via een platform veelal moet afdragen. Indien u crowdfunding via een georganiseerd platform laat verlopen, dan wordt over het algemeen de hele administratieve 'afhandeling' uit handen genomen. De organisator incasseert/int het geld van de investeerders, stelt de overeenkomsten op en zorgt voor de periodieke betalingen van de aflossings- en renteverplichtingen aan de financiers, nadat deze bij de ondernemer geïncasseerd zijn.

*Werk aan uw netwerk*
Des te groter het netwerk des te groter de kans op een snelle en succesvolle crowdfunding-actie. Niet elke horeca-ondernemer beschikt over een direct aanspreekbaar groot netwerk. Tip: stimuleer uw gasten om een e-mailadres achter te laten bij een bezoek en/of reservering. U creëert hiermee relatief snel een groot netwerk, hetgeen u bijvoorbeeld kunt benutten bij de start van crowdfunding.

*The bigger the better..!?*
Crowdfunding-platforms beschikken meestal over een groot netwerk en de meer bekende platforms hebben ook relatief veel traffic op hun website. Een aanvraag zal daarmee sneller in beeld kunnen komen bij de beoogde geldverschaffers. De andere kant van de medaille zit hem in een te grote populariteit. Platforms met veel bezoekers, plaatsen meestal ook meerdere aanvragen tegelijkertijd. Investeerders hebben dan meer keuze. In de praktijk wordt veelal voor een tussenvorm gekozen, waarbij zowel de horeca-ondernemer als het platform zelf hun netwerken informeren.

*Vertrouwen en gunnen*
Het succes van crowdfunding draait in sterke mate op het vertrouwen dat de aanvrager wekt bij de potentiële investeerder en de hoogte van de gunfactor die de ondernemer krijgt. Het feit dat een derde partij (het platform) kritisch meekijkt bij de aanvraag en gedegen overeenkomsten beschikbaar heeft/stelt, draagt in positieve zin bij aan het benodigde vertrouwen. De hoge gunfactor is weer sneller te realiseren in het eigen netwerk van de ondernemer. Een hogere gunfactor kan bijdragen aan een lagere 'vergoeding' voor de verstrekte financiering.

"Mark Tamsma":mailto:m.tamsma@horeca-advies.nl
"Horeca-advies.nl":http://horeca-advies.nl/
(079) 368 07 80

Overig nieuws