Toen we vorig jaar maart de op hoge snelheid voortdenderende ‘trein van de vooruitgang’ met een ongekende dreun tot stilstand zagen komen, waren we allemaal met stomheid geslagen. Hoe kon dit? Was dit echt? En de belangrijkste vraag; hoe lang gaat dit duren? We waren allemaal bezig met de vraag ‘wanneer gaan we weer terug?’. Terug naar normaal. Over een maand? Over twee maanden? Misschien over drie?
In ieder geval zou het rond de zomer wel weer herstellen, zo dachten we hoopvol. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en zitten we er nog middenin. Steeds meer realiseren we ons dat het reëel is dat de huidige crisis voor blijvende veranderingen in de samenleving zorgt. En dat heeft uiteraard consequenties voor de hotelwereld. Hoe langer de pandemie voortsleept, hoe groter de kans dat de verplichte gedragsveranderingen ingesleten raken.
Zaken als thuiswerken, online vergaderen, thuisgastronomie via bezorgservices en dichterbij, kleinschalig en veilig recreëren gaan wennen en vormen de basis voor een nieuwe dynamiek. Dat betekent niet dat de wens om elkaar te ontmoeten en om te reizen verdwijnt; integendeel zou ik haast zeggen. Maar de manier waarop we dat doen zal wel veranderen.
Het gevoel van veiligheid dat bij reizen altijd belangrijk is geweest, heeft een aantal nieuwe elementen gekregen. Een zekere vorm van afstand, meer nadruk op hygiëne en het vinden en creëren van een ‘veilige cocoon’ zijn belangrijke waarden die van invloed zijn op ons reisgedrag. Deze ontwikkelingen brengen hotels nieuwe uitdagingen, maar zeker ook nieuwe kansen. De hotelkamer als safe-haven, waar meerdere activiteiten – werken, verblijven, recreëren, ontmoeten - gecombineerd worden.
Dit biedt kansen voor verhoging van de revenue en het verhogen van de gemiddelde verblijfsduur. Met de opmars van de hotelkamer als werkplek opent een hele nieuwe markt die het begrip day-use een nieuwe lading geeft en omzetverhogend kan werken. Het slim inzetten van technologie in combinatie met de menselijke service factor kan kostenverlagend werken terwijl de gastervaring geoptimaliseerd wordt. Kortom; wie zich aan kan passen, kan kansen grijpen. Het aloude Darwinisme heeft niets aan actualiteit ingeboet. Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.