1. Koude koffie
Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor koude dranken. ‘Cold Brew’ is in de Verenigde Staten al behoorlijk hot. Wist je bijvoorbeeld dat een hip koffiecafé zonder tap ondenkbaar is in de VS? Niet voor bier, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic. Zet die maar eens op je kaart, het drankje zal je gasten verbazen. Koffiebier van de tap is best wel leuk en lekker!
2. Bijzonder water
Zou je het kunnen proeven? De kwaliteit van water, wanneer het onderdeel is van een koffie? Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je immers niet meer met een bepaalde koffiesoort; het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al niet bijzonder meer. Het verschil maak je door je gasten ook voor een bepaald type water te laten kiezen.
3. Koffie combineren met food
Foodpairing. Het woord gonsde tijden lang door de horeca heen en is nu een beetje passé. Toch bestaat er het idee dat koffie altijd gecombineerd moet worden met iets zoets. Een misvatting. De smaak van koffie is doorontwikkeld, waardoor koffie lang niet altijd meer bitter is. De smaak van het begeleidende gerecht ontwikkelt dus ook mee. De zoete appeltaart past duidelijk minder goed (of zelfs helemaal niet) bij bepaalde specialty coffees.
4. Plantaardige recepten
Er worden meer en meer koffiespecialiteiten bereid met amandelmelk, sojamelk en speltmelk. Dit is een enorme trend aan het worden en het toevoegen van deze ingrediënten is niet alleen hip, maar ook lekker en gezond.
5. Rekening houden met klimaatproblematiek
Gevoelige koffiesoorten hebben het zwaar en zijn slechter verkrijgbaar. Steeds meer oogsten mislukken door de opwarming van de aarde en verandering van het klimaat. Dat is de reden dat ‘minder goede koffiesoorten’ worden herontdekt. Uit noodzaak, dat wel, maar je kunt het ook als marketingtool toepassen in je zaak.
6. Koffieproeverijen
Als horecaondernemer weet je dat je zaak niet zomaar gevuld is. Het organiseren van events biedt kansen. Waarom organiseer je niet een wekelijkse koffiebrouwerij? Je krijgt nieuwe gasten over de vloer, gaat een samenwerking aan met je leverancier en bouwt naamsbekendheid op.
7. On-site roasting
Er is niets lekkerder dan de geur van versgebrande koffie. Toch brandt bijna geen horecaondernemer zelf zijn koffie. Uit cijfers blijkt dat de handel van groene koffiebonen naar Europa aardig toeneemt, wat er op wijst dat het zelf branden van koffie sterk in populariteit toeneemt. Ideetje voor jouw dagzaak?