Hij bestaat nog niet: de 'Best Hotel Bed Award', of iets dergelijks. Toch hebben veel grote hotelbedrijven zich in een race gewaagd waaruit het beste beddenconcept tevoorschijn moest komen. Het ene bed nóg groter, zachter en gladder dan het andere. De zogenaamde beddenoorlog, die in het vorige decennium begon, sleept zich voort. Met alle gevolgen van dien.
Inmiddels heeft ieder zichzelf respecterend internationaal hotelbedrijf wel een eigen beddenlijn. Het begon allemaal in 1999, toen Starwood Hotels & Resorts voor hotelketen Westin het 'heavenly bed' introduceerde. Niet eens gebaseerd op onderzoek of luisterend naar de wensen van de gast, besloot de directie tot een bijzonder luxe beddenlijn om zich te onderscheiden van de competitie.
Tot aan de crisis werden miljoenen dollars en euro’s geïnvesteerd. Radisson stak 20 miljoen dollar in nieuw beddengoed; Holiday Inn Express wist, als onderdeel van de totale renovatie van het hotelmerk, 53 miljoen uit te geven; Marriott International investeerde 190 miljoen. De klapper, in 2006, was Hilton Worldwide, dat wereldwijd 1 miljard dollar investeerde in de hotelbedden. Toen kon dat allemaal nog.
Maar de investeringsdrang is nog niet ten einde. Waar de grote internationale hotelondernemingen de status quo koesteren, zijn het nu de kleinere ketens, onafhankelijke bedrijven en boetiekhotels die zich roeren. Ook zij willen een beter (en mooier) bed. De gasten nemen niet langer genoegen met 'minder dan thuis'. Wat heeft een upgrade van bed en beddengoed voor gevolgen? Dat zijn er nogal wat. Hospitality Management ging op onderzoek uit.
Inkoop
Voor de inkoopafdeling is het zaak kennis en informatie in te winnen over nieuwe kwaliteiten die op de markt zijn gekomen. Er moet worden gezocht naar leveranciers die ervaring hebben in de afhandeling van luxe beddengoed. Zij moeten bovendien een efficiënte werkwijze kunnen bieden waarbij kwaliteit gegarandeerd kan worden. En dat zeven dagen per week.
Op de kamers zal in de kasten een tekort aan ruimte kunnen ontstaan door het nieuwe luxe beddengoed. Denk ook aan de extra kussens die verplaatst moeten worden wanneer een 'turndownservice' wordt aangeboden. Er is een hogere werklast door het vaker moeten verversen en vervangen van het beddengoed. Mede omdat de diverse merken kraakhelder wit als luxe hebben bestempeld. Hierdoor neemt de inspectietijd toe en zal beddengoed sneller worden afgekeurd, omdat het niet meer wit genoeg is. Extra hoge en grote matrassen zijn zwaarder om op te tillen. Duvet covers perfect strak trekken, is tijdrovend. Extra drukte en werklast voor de wasserij kan tot vertragingen en voorraadtekorten leiden.
Het personeel moet extra worden getraind. Er moeten standaarden en werkmethodes worden opgesteld over hoe men moet omgaan met luxe bedlinnen. Effectieve voorraadsystemen moeten worden geïmplementeerd en worden onderhouden. Luxer beddengoed vraagt om een andere bewassing (tijd, watergebruik, wasmiddelen, drogen en strijken). Nieuw en schoon beddengoed moet goed opgeborgen kunnen worden.
Management
Over het algemeen zullen de kosten voor het linnengoed toenemen en moet er rekening worden gehouden met andere afschrijvingstermijnen. Het hotelmanagement moet begrijpen hoe de bewassing van beddengoed werkt, zowel als het in het hotel gebeurt of wanneer het wordt uitbesteed.
Het gaat voor dit artikel te ver om over getallen te praten. Ieder hotel is immers verschillend qua aantal bedden, serviceniveau dat wordt geboden en investeringsbereidheid. Uit de beddenoorlog zijn de afgelopen jaren in ieder geval wel een aantal duidelijke winnaars tevoorschijn gekomen. Ten eerste is dat de hotelgast. Deze geniet van een meer luxe overnachting. Winnaars zijn ook hotelbedrijven die dankzij de investeringen in nieuwe bedden en bedlinnen de opbrengsten per kamer wisten te verbeteren.
Volgens een Amerikaans onderzoek hebben (Amerikaanse) gasten tot 30 dollar extra over voor een kamer met een goed bed en luxe uitstraling. Misschien is die marge mee te pakken. Winnaars zijn ook de hotelmanagers die de gevolgen van het vernieuwen van de bedden goed begrijpen, en dit weten om te zetten naar goede toepassingen.
Waar de beddenoorlog zich nog voortsleept, ontstaat een nieuw front: op het gebied van het textielgebruik binnen spa’s en wellnessfaciliteiten. Hierover berichten we ongetwijfeld in een van de volgende edities.
De beddenfluisteraars
Voer het zoekwoord ‘bed’ in op TripAdvisor en de site geeft 2,477,872 recensies waarin het woord voorkomt. Afgezien van een paar verdwaalde Italianen en Spanjaarden die het over ‘bed food’ hebben, hebben hotelgasten dus heel wat te vertellen over hun ervaringen met hotelbedden.
Cocoonen met Clooney
Het zal wel komen doordat hij ’s ochtends zo goed weet hoe het Nespresso-apparaat op de kamer werkt… Hotels.com vroeg afgelopen zomer Nederlandse reizigers met welke beroemdheid zij het liefst een hotelkamer zouden willen delen. De populairste kamergenoot is George Clooney. Bijna 10 procent van de ondervraagden zou graag een nacht met hem in een hotelkamer doorbrengen. Katja Schuurman is de meest geliefde vrouwelijke 'room mate'. Betrouwbaarheid en gevoel voor humor zijn volgens tweederde van de ondervraagde reizigers de belangrijkste eigenschappen van een kamergenoot. Voor de helft van de ondervraagde hotelgasten is het tevens van belang dat hij of zij een vergelijkbare levensstijl heeft. Wanneer Nederlanders op vakantie gaan, dan hecht 62 procent de meeste waarde aan comfortabele bedden, zo blijkt uit een onderzoek van NarrowMinds.
HM302012