De 'besteprijsgarantie' van Booking.com. Terug of nooit weggeweest?

Auteur: Thijs Jacobs
OTA's 15 februari 2017
De 'besteprijsgarantie' van Booking.com. Terug of nooit weggeweest?

Per 1 juli 2015 heeft Booking.com afstand gedaan van prijs-, beschikbaarheids-, en reserveringsvoorwaardenpariteit ten opzichte van andere online reisaanbieders, maar de pagina met de 'besteprijsgarantie' staat gewoon online. Was dat altijd al zo of loopt Booking.com vooruit op de overwinning in de rechtszaak in Duitsland en blijkt de claim 'besteprijsgarantie' toch heel goed te werken in marketingtechnisch opzicht? 

Booking.com komt met een reactie, waaruit blijkt dat de besteprijsgarantie nooit weg is geweest...

Hieronder een aantal punten die Booking.com met ons communiceert:

Booking.com is voorstander van competitie, waardoor de consument kan profiteren van lagere prijzen. Partners profiteren er ook van, met name door de groei van hun business en door de groei van het globale toerisme.

Pariteitsbepalingen geven hotels flexibiliteit ten aanzien van hun marketingbeleid en tegelijkertijd blijft een competitieve markt behouden, waarin de prijzen voor consumenten laag blijven.

Booking.com heeft de Best Price Guarantee nooit laten vallen en zal iedere lagere prijs die consumenten vinden via andere kanalen ook hanteren in een voorkomend specifiek geval. 

Tot zover de reactie van Booking.com. De besteprijsgarantie is nooit weggeweest, maar in het geval van prijspariteit en beschikbaarheidspariteit zijn enige concessies gedaan, zoals blijkt uit onderstaande passage uit een interview in Hospitality Management:

In 2015 vertelde Gillian Tans (CEO van Booking.com) ons het volgende, naar aanleiding van een vraag over de adviezen van de mededingingsautoriteiten: “Wij vinden dat we zo’n advies van de mededingingsautoriteiten moeten volgen. Ook omdat er een reden is waarom dit advies wordt afgedwongen. Als we zien dat een aanpassing schadelijk is voor klanten, dan zullen we het niet doen. Op zich werkt deze oplossing ook, en daarom hebben we de aanpassingen doorgevoerd.” Booking.com had de prijspariteit en beschikbaarheidspariteit niet hoeven aanpassen, maar deed het toch.
 

Overig nieuws