Wat moet je wel en niet doen wanneer je de openbare ruimtes van een hotel anno nu wilt inrichten? Deze terugkerende vraag wordt door het team van conceptontwikkelingsbureau De Horeca Fabriek uit Voorburg beantwoord naar aanleiding van wereldwijde trends en veranderingen binnen de branche.
Volgens De Horeca Fabriek zijn florerende horecaondernemingen bedrijven die blijven innoveren op zowel het culinaire vlak als de algehele uistraling. Want, redeneert het bureau, de gasten zijn immers kritischer geworden.
Waarom moeten gasten voor uw bedrijf kiezen? Waarom zouden ze uw hotelbar en restaurant bezoeken en niet die van de concurrenten (in de buurt)? Vanwege een lagere prijs of betere service? Er is een goede kans dat een concurrent min of meer hetzelfde aanbod heeft, zeker in grotere steden. Er zijn een aantal zaken die dan het verschil maken tussen wel of geen nieuwe gasten. Eén daarvan is uw gastvrijheid. Een ander punt is de uitstraling, dus het interieur, van het hotelbedrijf.
Vier maal niet doen!
Steigerhouten meubelen. Naast het feit dat de kwaliteit nu en dan te wensen overlaat, is deze trend inmiddels overgewaaid. De trends van dit moment zijn eikenhout, gefineerd, ‘grey wash’ en geolied hout.
Barokprints. In veel horecazaken zie je tegenwoordig overal barokprints terug, in de vorm van behang, meubels, lampen enzovoort. Alles wat ‘teveel’ is, heeft een houdbaarheidsdatum.
Boeddha’s en overige spirituele uitingen. Je kan tegenwoordig geen gelegenheid binnenstappen of je wordt geconfronteerd met beelden van Boeddha’s, ganesha’s en hoteis. Zoals eerder gezegd: teveel heeft een houdbaarheidsdatum. Wees vernieuwend en laat je voorlichten door experts op het gebied van het inrichten van horecazaken.
Beschadigd en kapot servies. Belangrijker dan ooit is de presentatie van gerechten. Het gebeurt nog steeds dat de meest fantasierijke gerechten worden gepresenteerd op versleten of zelfs kapotte borden. Dit kan echt niet. Kwaliteit, hygiëne, service en uitstraling zijn de punten waarmee het onderscheid is te maken binnen de branche. Daar hoort de presentatie van servies, bestek en glaswerk ook bij.
Vier maal wel doen!
Vintage-interieur. Natuurlijke, cosmopolitische en funky elementen gecombineerd met modern design. Het interieur hoeft allemaal niet op elkaar afgestemd te zijn. Oude meubelen gecombineerd met designmeubelen kan ook.
Natuurlijke producten etaleren. Zien doet verkopen. Versheid geeft kwaliteit aan. Laat zien wat je in huis hebt. Steeds meer restaurants laten hun producten zien om aan te geven dat er alleen met verse producten wordt gewerkt. Laat dit altijd door een etaleur doen die bekend is met het inrichten van restaurants.
Boutique-hotels. De boutique-hotels schieten als paddenstoelen uit de grond. Het betekent investeren in echtheid en authenticiteit en vooral de hospitality-designclichés links laten liggen. Dit geldt vandaag de dag ook voor restaurants.
Concept styling (detaildesign). Een goede horeca-exploitatie hangt samen met de juiste details. Kloppen de details niet, dan ziet u dat terug in uw omzet. Concepten als ‘All you can eat’ zijn zwaar in opkomst. De populariteit is – los van de prijs – mede te danken aan de achterliggende gedachten. Een concept moet een verhaal hebben.
Hoe zit dat nou?
De ene stoel is de andere niet en ook bij het uitzoeken van de tafels voor uw horecazaak kunt u kiezen uit talloze mogelijkheden. Een stoel moet comfortabel zitgenot bieden aan de gast. Maar het gaat niet om de gast alleen; ook onderhoud en gewicht tellen mee. En wat te denken van design, liefst tijdloos, en de wens dat er viltjes of kunststofglijders onder moeten passen? Het kiezen van de juiste stoel is zo eenvoudig nog niet. Voor tafels geldt uiteraard hetzelfde.
Comfort en gemak
De stoel moet een hoog zitgenot bieden, zodat lange en korte mensen er langdurig op kunnen zitten zonder lichamelijk ongemak. Let op de grootte van het zitvlak. De stoel moet uitgebreid getest zijn en de producent moet de kwaliteit waarborgen en garanderen dat men bij normaal gebruik de stoel zeer lange tijd kan gebruiken. De stoel moet onderhoudsvriendelijk zijn: goed schoon te maken, bestand tegen intensief gebruik en makkelijk bij te werken bij beschadigingen. Qua uitstraling en hoogte (ook van armleggers!) moet de stoel onder iedere tafel passen. Een lichte en tegelijkertijd stabiele stoel is essentieel voor de gebruiker, maar ook voor het personeel. De stoel moet makkelijk te verplaatsen en eventueel stapelbaar zijn. Goede glijders onder stoelen zorgen voor gebruiksgemak en het behoud van de vloer.
Tijdloze ontwerpen passen in ieder interieur. Model 214 van Thonet is hiervan een voorbeeld. Deze stoel wordt al 150 jaar gebruikt in kroegen, hotelbars en -restaurants en past in elk soort interieur. Na al die jaren is de stoel nog steeds actueel. Mocht er een probleem zijn met een stoel, dan moet dit snel, prettig en vakkundig worden opgelost. Door een stoel te kiezen die in vele uitvoeringen leverbaar is, kan deze perfect op het interieur aansluiten.
Retro en industrieel
De laatste jaren is er horecabreed veel belangstelling ontstaan voor de ruwe industriële look, met onder meer retrostoelen en -tafels. Deze trend werd tijdens de recente editie van de International Milan Furniture Show nog eens benadrukt. Op deze vakbeurs waren grote aantallen stoelen en tafels met een retrolook te ontdekken. Voor deze look struinen inrichters en horecaondernemers tegenwoordig vele tweedehands winkels en vrijmarkten af, op zoek naar meubels uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
HM302011