“De concurrentie is groot, waarom zouden gasten dan voor jouw hotel moeten kiezen?”

Auteur: redactie
Branded Content 28 januari 2025
“De concurrentie is groot, waarom zouden gasten dan voor jouw hotel moeten kiezen?”

Nu uw potentiële gasten dagelijks worden overspoeld met reclame, is het belangrijker dan ooit om uw hotel als sterk en onderscheidend merk neer te zetten. Maar hoe doet u dat precies en welke tools zijn daarvoor nodig? Op dergelijke vragen geeft merkstrateeg Marc Oosterhout antwoord in zijn Masterclass Branding in de Hotellerie. Hij ontwikkelde de beproefde methode Power Brands en paste dit al toe op een breed scala van topmerken, van KPN tot ASN Bank en van Rijksmuseum tot Kika.

Voor Oosterhout is het neerzetten van een sterk merk een cruciale factor voor het succes van een hotel: “Branding is in de eerste plaats belangrijk omdat we in een hele drukke wereld leven, waarin je ontzettend veel verschillende dingen kunt doen. Ook als het gaat om leisure, vrije tijd en overnachtingen: mensen kunnen voor alle soorten en maten ergens terecht. Wanneer je als hotelier mensen wil bereiken, is het zaak om met een boodschap te komen die hen aanspreekt of anders is dan die van de concurrentie. Dat is de essentie van branding: dat je aan de ene kant probeert om heel relevant te zijn voor een specifieke groep mensen. Tegelijkertijd moet je in staat zijn om je verhaal zo te vertellen dat je toch onderscheidend bent en opvalt, om die impact te maken. De concurrentie is groot voor hotels, zeker in verstedelijkte gebieden. Waarom zouden gasten dan voor jouw hotel moeten kiezen?”

Om een antwoord op deze vraag te formuleren, geeft Oosterhout tijdens zijn masterclass een praktische draai aan branding. Na de ochtendsessie, waar de focus ligt op strategisch denken, vertaalt u in de middag de theorie naar uw hotel: “Deelnemers leren de principes van branding: hoe zit het in elkaar, hoe doe je het precies?”, legt Oosterhout uit. “Dat pas ik vervolgens toe op de praktijk van de hoteliers. Er is een groot workshop-element, waarin zij hun eigen merk beetpakken. Zij gaan nadenken over wat hun merk betekent en daar help ik ook bij. Ik coach ter plekke: wat is goed, wat is minder goed. Op die manier krijgen de deelnemers aan de ene kant wat algemene kennis bijgebracht: hoe doe je het? Wat doe je? Waarom is het belangrijk en welke instrumenten heb je om het te doen? De vervolgvraag is: hoe pas ik het voor mezelf toe?”

“Een merkstrategie bestaat in feite uit maar een paar elementen: het gaat om de belofte, de kerngedachte die bij een merk hoort, en het verhaal dat erbij verteld wordt. Dat zijn de belangrijkste twee elementen, maar de truc zit hem erin om die belofte precies te formuleren en daar het juiste verhaal bij te vertellen. De moeilijkheid zit hem vaak niet in het aantal zaken dat moet worden gedaan, maar wel in dat precies de goede dingen worden gedaan.”

Kick-off

De masterclass vormt voor hoteliers een kick-off voor het opstellen van hun eigen merkstrategie: “Het gaat om uitgangspunten en vertrekpunten om uiteindelijk invulling te geven aan branding. Daarna moet er nog wel wat gedaan worden, maar de ingrediënten en de manieren om erover na te denken krijgen deelnemers op deze dag.”

Twee van de tools die Oosterhout gebruikt zijn de ‘one-word-proposition’ en de ‘koningsvraag’: “Die eerste noem ik ook wel het ‘toverwoord’. Wat is het kernwoord waarin jouw merkbelofte op de meest essentiële manier kan worden samengevat? Een goed voorbeeld daarvan is ‘glimlach’ van Coolblue, goed snappen wat de essentie is geeft veel richting bij branding. Bij de koningsvraag ga je ervan uit dat je succesvol bent en in drie zinnen aan de koning mag vertellen waarom je het beste hotel van Nederland bent geworden. Hierdoor word je gedwongen heel puntig te zeggen wat de kern is van je succes.”

De Masterclass Branding in de Hotellerie vindt plaats op 15 mei 2025 in Postillion Hotel Bunnik. Klik hier voor meer informatie.

Overig nieuws