De congresmarkt in Nederland is volop in beweging. De omzet in dit marktsegment stijgt meer dan de traditionele segmenten, hoewel er natuurlijk veel kruisbestuiving plaatsvindt. Maar het staat vast dat vergaderen buiten de deur een goede ‘comeback’ heeft gemaakt.
De branche reageert daar razendsnel op. Steeds meer locaties openen prachtige, goed geoutilleerde ruimten. In Almere wordt zelfs een heus kasteel gebouwd waarin men vorstelijk kan vergaderen. Het Okura heeft de grootste zaalaccommodatie in een hotel gerealiseerd. De zakelijke gast van vandaag wil graag ‘one stop shopping’. Met andere woorden: alle voorzieningen onder één dak. De markt vraagt verdergaande diversificatie binnen de hotels.
Veel van de bedrijven (lees: locaties) die actief zijn in de vergadermarkt, zijn aangesloten bij Koninklijk Horeca Nederland. Omdat veel vergaderlocaties ook hotelaccommodatie hebben, zijn de meeste bedrijven ingeschreven bij onze sector hotels.
Kengetallen
Vanuit deze sector kwam steeds vaker de vraag naar goede, betrouwbare kengetallen. Voor hotels is er al de zogenaamde HAS, een afkorting voor Horeca Analyse Systeem. Deze cijfers worden verwerkt door het Bedrijfschap Horeca en Catering en zijn onder meer de basis van Horeca in Cijfers, die elk jaar verschijnt. Voor de congresmarkt zijn deze getallen er in onvoldoende mate.
Vandaar dat de werkgroep Vergader- en Congreslocaties op initiatief van De Amersfoortse Hotel Maatschappij een start heeft gemaakt met het verzamelen van cijfers. Teneinde goede kengetallen te kunnen genereren, is het belangrijk juist datgene te meten wat de locaties willen weten. Op 4 april hebben wij daarom circa zeventig locaties uitgenodigd om met ons van gedachten te wisselen.
Op dit moment wordt gewerkt aan een tweetal cijferinzamelingen. In eerste instantie is dat het HAS. Onder leiding van Wiete Harms, van het Bedrijfschap Horeca en Catering, zal in de loop van het jaar een start worden gemaakt met het benaderen van locaties. Vervolgens zullen deze bedrijven gaan meedraaien en met elkaar cijfers gaan uitwisselen. De groep (om te beginnen maximaal vijftien bedrijven) zal een aantal keren per jaar bijeenkomen om de cijfers te evalueren en - daar waar nodig - aanpassingen in het systeem te maken.
Benchmark
Het tweede traject is een internetapplicatie. In overleg met Ronald van den Hoff, van Meeting Plaza in Maarssen, wordt een uniek project gerealiseerd. Locaties die willen participeren, kunnen ‘real time’ zien hoe zij draaien ten opzichte van de branche. Na maandelijks (of zelfs wekelijks) de bedrijfsgegevens in te hebben gevuld, krijgen de participanten per kerende post een overzicht van de totale branche. Een prachtige benchmark, die de deelnemers slechts een half uur per week of maand aan arbeid kost.
In het systeem wordt ook ingebouwd dat bedrijven die een aantal malen geen gegevens hebben ingevoerd, automatisch de toegang tot de site verliezen. Voor wat, hoort wat.
Vergeet overigens niet de bijeenkomst van de werkgroep Vergader- en Congreslocaties op 11 mei in de Buitensociëteit te Zwolle. Van 13.30 tot 17.00 uur zullen een aantal thema’s, specifiek voor de vergader- en congresbranche, de revue passeren. De uitnodigingen vallen binnenkort op de mat.
Hans van der Kooij, Koninklijk Horeca Nederland
HM302001