Ik kan me nog heel goed aan mijn eerste vakanties in de jaren zestig herinneren. Bepakt en bezakt, de auto afgeladen vol, ging het vanuit Mönchengladbach richting de dichtstbijzijnde Nederlandse kust. Ik heb als kind genoten van de zonnige strandvakanties (was het weer vroeger beter?). Ik had telkens heel snel Nederlandse speelgenootjes, en de rivaliteit tijdens het voetballen bleef binnen beschaafde perken. Mijn moeder kookte op een meegebrachte gasbrander.
De tijden zijn veranderd en daarmee de eisen van de Duitse vakantieganger. De tent heeft plaats gemaakt voor een comfortabele bungalow. De Duitse consument wil kwaliteit. De kwaliteit van het eten, de service en de accommodatie moeten in orde zijn. Als aan de verwachtingen wordt voldaan, zijn Duitse gasten gaarne bereid de prijs die daarvoor staat, zonder mokken te betalen.
Uit een enquête onder Duitse toeristen blijkt dat ongeveer driekwart van de ondervraagden over de kwaliteit van de Nederlandse gastronomie best te spreken is. Een enquête onder Nederlanders, over de Nederlandse horecakeukens, leverde een minder positief beeld op. Toerisme Recreatie Nederland (TRN) heeft, in samenwerking met het Bedrijfschap Horeca, 540 vakantiegangers uit Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen ondervraagd; allen waren de afgelopen drie jaar in Nederland te gast. De enquête omvatte vragen over onder andere hotels, restaurants, strandpaviljoens en fastfoodketens.
Naast de kwaliteit van het eten, staan goede service en een vriendelijke bediening bovenaan het verlanglijstje van de Duitse toerist. Vriendelijkheid en vakmanschap zijn voor Duitsers erg belangrijk. Slechte voorbeelden kunnen de gehele branche schade berokkenen, vooral omdat ook in Duitsland het verhaal de ronde doet dat je in Nederland niet meer voor een redelijke prijs kunt eten of drinken.
Ook voor wat betreft hun vakantieverblijf verwachten de Duitse toeristen een goed niveau. Hotels en pensions met een inrichting van de zestiger of zeventiger jaren, hebben nauwelijks een kans - ook niet bij lage logiesprijzen. Want ook voor een hotel betaalt een Duitser liever iets meer, mits hij daardoor verzekerd is van kwaliteit.
Extra aandacht voor Duitse stamgasten kennen we in Nederland helaas niet. Het hoeft natuurlijk ook weer niet zo ver te gaan als bijvoorbeeld in Oostenrijk, met een eremedaille voor het tiende bezoek, maar een beetje meer waardering voor de trouwe gast zou zeker zinvol zijn. Deze gast zorgt immers voor goede mond-tot-mondreclame.
Inmiddels gaan mijn ouders met mij mee op vakantie in Nederland. Het weer is dan misschien niet meer zo mooi als in mijn jeugd, maar dit doet geen afbreuk aan ons enthousiasme, want vakantie in Nederland blijft voor ons een hoogtepunt.
Lothar Peters, manager TRN Duitsland
HM302002