De ene slaper is de andere niet

Auteur: Redactie
22 september 2013
De ene slaper is de andere niet

Het hotelbed moet een allemansvriend zijn. Comfortabel genoeg en hygiënisch genoeg om in te slapen; qua verschoning en verplaatsing makkelijk voor het personeel; robuust en duurzaam voor het hotelmanagement. Hotelbedrijven en leveranciers speuren al jaren naar het beste bed voor iedereen.

Maar is dat streven naar het optimale eigenlijk wel verstandig? Thuis laat men voor elk gezinslid een 'eigen matras' en dito kussen aanrukken. Logisch ook, want iemand van minder dan tachtig kilo ligt het beste op een zachte matras. Een zwaarder iemand slaapt beter op een hardere matras. Drukke draaiers kunnen beter een matras met een dikke traagschuimlaag vermijden, want die beperkt de bewegingsvrijheid. Mensen die stil op hun rug liggen, hebben behoefte aan een matras die goede ondersteuning geeft aan de onderrug. Snel zweten? Dan geen latex. Maar voor gasten die het snel koud krijgen is latex juist fijn.

Fris en hygiënisch   

Matrassen zijn in te delen in twee categorieën: schuimmatrassen en veermatrassen. Een kenmerk van veermatrassen is dat ze goede ondersteuning bieden. Schuimmatrassen staan bekend om hun drukverlagende eigenschappen. Veermatrassen bieden veel ventilatie, dankzij de springveren. Binnenvering en pocketvering bevatten beide springveren. Bij eerstgenoemde zitten de veren aan elkaar vast. Nadeel is dat bij één beweging de hele matras meebeweegt. Bij pocketvering is dat niet zo; die matras wordt dan ook gezien als de verbeterde versie van de binnenveringmatras. (Deze wordt het meest verkocht in Nederland.)
Latexmatrassen zijn rustgevender en bij het draaien beweegt de slaper niet mee. Over het algemeen zijn ze wel duurder en warmer dan pocketveringmatrassen.
Door de open constructie van veren ventileert een boxspring goed. Ook het materiaal is gemakkelijk te vervangen en biedt een ruime keuze in kleuren. Toch zorgt de stoffen bekleding voor stofafgifte; dat is uiteraard een nadeel voor mensen met een stofmijtallergie. Een matras gaat in de regel - bij normaal gebruik - tussen de zes en tien jaar mee. Met goed onderhoud kan de levensduur worden verlengd.

Schuiven

Maar hoe willen de gasten liggen? Iedereen weet dat Nederlanders die in Franse hotelletjes en vakantiehuisjes zijn geweest, klagen over de te korte bedden. Lengte en breedte zijn nu eenmaal erg belangrijk. Zo is de beddensoort 'twin single' in Europa 2 meter lang, in de VS 1,90 meter en in Japan 1,95 meter.
De opzet van het bed speelt een rol: slapen gasten in een tweepersoonsbed op één matras of op twee? Hoewel een groot bed met één matras luxe uitstraalt, geven veel mensen de voorkeur aan twee matrassen. Van twee bedden één groot bed maken, of ze uit elkaar plaatsen; dat betekent flexibiliteit voor de hotelier. Zorg wel dat als de bedden tegen elkaar staan, ze niet zomaar uit elkaar kunnen schuiven.
Over verschuiven gesproken... De plaatsing van het bed en de richting van het hoofdeinde zijn voor sommige culturen en geloven van belang. De Chinese feng shui stroming en de Vastu Shastra uit India stellen hier eisen aan.
Traditioneel slapen Chinezen en andere Aziaten op een - in westerse ogen - nogal Spartaanse ondergrond, maar tegenwoordig wennen zij snel aan de westerse zachte bedden en matrassen.  

Beslissend

Een studie onder Britse stellen door hotelbedrijf Travelodge toont aan dat de helft van de koppels het liefst slaapt met de ruggen naar elkaar toe gericht. 'Lepeltje-lepeltje' kwam op nummer 2, waarbij de man in verreweg de meeste gevallen de vrouw omarmt. Tien procent verkoos de ‘lovers knot’, waarbij men met de gezichten naar elkaar toe ligt en de benen in elkaar verstrengeld. Tenslotte werd de 'Hollywood pose' nog genoemd, waarbij de vrouw haar hoofd op de borst van de man legt.
Een goede nachtrust is zeer belangrijk. Gebrek aan slaap kan leiden tot slechte zakelijke beslissingen. Onderzoek wijst uit dat de olieramp met de Exxon Valdez (1989, Alaska), de spaceshuttleramp (de Challenger) en de kernramp in Tsjernobyl veroorzaakt werden door menselijke fouten, waarbij slaaptekort een rol heeft gespeeld.

Dekbedtrekken grootste irritatie

’s Nachts rillend van de kou wakker worden doordat je zonder dekbed ligt. Dit is voor meer dan helft van de mensen die met een partner slapen, een herkenbaar fenomeen. Het heen-en-weer getrek aan het dekbed is een van de grootste irritaties in bed. Dat blijkt uit recent onderzoek van FreshBed. De beddenfabrikant heeft uitgewezen dat meer dan 57 procent van de mensen die met een partner slapen, onenigheid heeft over het dekbed. En bijna één op de drie ergert zich aan de temperatuur in bed. De een vindt het te warm terwijl de partner de temperatuur juist perfect vindt. Dit kan voor een hoop problemen met het dekbed en binnen een goede relatie zorgen.

Het chocolaatje is passé

De turndown service (het klaarmaken van de hotelkamer voor de nacht door het omslaan van het bedovertrek, het sluiten van de gordijnen en het aandoen van de leeslampjes) is een door veel gasten gewaardeerde geste. Hoewel een chocolaatje of een mintje op het kussen best nog wel kan, hebben de volgende hotels iets bedacht dat origineler is.

In het Fairmont Battery Wharf hotel in Boston krijgen gasten die in de Fairmont Gold kamers verblijven een ‘message in a bottle’. In een flesje zit een papiertje met informatie met betrekking tot activiteiten in en rond het hotel; afgestemd op het seizoen.

Het vliegveldhotel Four Points by Sheraton Los Angeles International Airport staat bekend om het grote aanbod van lokale biersoorten. Behalve een zwembadbar die volledig in het teken staat van bier, heeft het hotel een Beer Advisory Board en een Director of Brewer Relations. Wie 's avonds laat nog steeds dorst heeft, bestelt als onderdeel van het avondritueel een minibiertje voor op het kussen, dat met een souvenirglas komt.

Het Westin Grand Cayman Seven Mile Beach Resort & Spa presenteert gasten die ‘s avonds op de kamer komen een stukje van de traditionele rumcake die de keuken van het hotel op de Kaaiman Eilanden iedere dag vers maakt. Naar een oud familierecept dat al vier generaties meegaat.

In Hongkong biedt het Island Sangri-La hotel een lekkernij voor het tandenpoetsen in de vorm van traditionele Chinese traktaties. Gasten in Horizon Club-kamers krijgen onder meer een amandelcakeje, gember snoep, geconserveerde pruimen en walnootsnoepjes.

Hotel Vermont in Burlington biedt haar gasten een heus ‘bedtime menu’: men kan kiezen uit een assortiment flanellen pyjama’s, diverse teddyberen (keuze uit zes), een selectie aan kinderverhalen voor de jongste hotelgasten, een kop warme grog naar eigen smaak, aromatherapie producten en een meditatiesessie via de hoteltelevisie of als download.    

Dat de omgeving een plekje kan vinden in de turndown service, bewijst het JW Marriott Starr Pass Resort & Spa. Het hotel in Tucson (Arizona) heeft het culturele erfgoed van de vroegere Indianen omarmt. Op het kussen wordt een kaartje gelegd met uitleg over de historie en een spreuk. Op de achterkant staat de uitnodiging om de volgende ochtend bij zonsopkomst het kaartje te verbranden en de as uit te strooien terwijl je het een zegening volgens de Indiaanse traditie meegeeft. Dat is een heel andere manier om aan de dag te beginnen dan gehaast met een broodje tussen de tanden en de krant onder een arm het hotel uit te rennen.


In getallen

71% van alle 'executives' krijgt niet de aanbevolen hoeveelheid slaap van 7,5 tot 8,5 uur << 60% van alle mensen slaapt geregeld minder dan 6 uur per nacht << In 2011 investeerde 57% van alle hoteliers in de VS in nieuwe bedden << 93% van alle luxehotels (in Amerika) en 69% van alle hotels biedt een ‘kussenmenu’ aan << In 2005 werd er door hotels 1.400.000.000 dollar uitgegeven aan matrassen << Een kingsize matras kost een hotel gemiddeld 550 dollar en wordt om de 6 tot 8 jaar vervangen << Bedlinnen kost 245 dollar en wordt elke 3 jaar vervangen.
HM302013

Overig nieuws