De Green Key tot succes

Auteur: Redactie
Wet- en regelgeving Ondernemen 24 februari 2011
De Green Key tot succes

Groen, daar is het in de hotellerie tegenwoordig om te doen. Ook tijdens de afgelopen Horecava gonsden de woorden duurzaam, biologisch en dus ‘groen’ weer rond dat het een lieve lust was. Als logisch gevolg verschijnen in onze redactie inbox veel berichten van hotels die een bronzen, zilveren of gouden Green key plakaat aan de muur hebben bevestigd. Erik van Dijk, directeur van de Stichting KMVK  die de Green Key in Nederland uitvoert  verklaart de sleutel tot het groene succes.

Van Dijk: “Green key is nu zo in opkomst omdat de tijdgeest er naar is. In de jaren ’90 was het meer de overheid die met een belerend vingertje waarschuwde: Pas op, zo breng je schade toe aan het milieu! Duurzaamheid is ook bevrijd van haar geitenwollen sokken imago. Nu is het een paradigma, een blijvende trend. Je kunt er niet meer omheen, grondstoffen worden echt schaarser.” Daarbij is de consument ook met duurzaamheid bezig. In het buitenland is duurzaam ondernemen ook een belangrijk thema vooral in Scandinavische landen en op de Amerikaanse markt. Van Dijk vervolgt: “Amerikaanse touroperators vragen aan een hotel ook naar het MVO gehalte als ze kamers willen boeken. Hotels kunnen daar handig op inspelen, de criteria zijn heel praktisch in te vullen.”

Green team

 “We hebben de lijst met 12 hoofdstukken van milieubewust vervoer tot maatschappelijke betrokkenheid tot water en schoonmaak opgesteld met input van ondernemers. Er zijn verplichte en optionele onderdelen om in aanmerking te komen voor een vermelding van het keurmerk. Strikt genomen moeten hotels aan 56% van deze optionele normen voldoen om een Green Key Gold te bemachtigen. Als een ondernemer zijn administratie op orde heeft kan hij door een aantal kleine aanpassingen al snel de bronzen Green Key te pakken hebben. Het gaat dan om aanpassingen op het gebied van bijvoorbeeld gas, water en licht,” vertelt Van Dijk. Op de site van het keurmerk staat precies te lezen welke hoofdstukken er zijn. Het is ook een kwestie van tijd en prioriteit. Je kunt zelf bepalen wanneer je de Green Key brons, zilver of gold wil hebben en hoe lang je daarover doet. Het is vooral heel leuk om op deze manier met ondernemen bezig te zijn. Sommige ketenhotels stellen per afdeling iemand aan die zich met de Green Key normen bezig houdt, al deze mensen zijn verenigd in een ‘green team’. Conferentiehotel Kapellerput in Heeze heeft dat bijvoorbeeld fantastisch aangepakt. Al het personeel werd betrokken bij de Green Key. Ze hadden een gezamenlijke fietstocht georganiseerd tijdens een duurzame dag, de kick off voor het Green Key project.  Het is niet zo dat we hele grote duurzame investeringen van grote hotels meer punten toekennen. Dan zouden kleinere hotels nooit een gouden Green Key kunnen bemachtigen.

Een doe-het-zelf-ding

Het gaat zo in zijn werk: een ondernemer meldt zich aan en maakt een startdocument. Dit kan hij ook laten doen door een adviesbureau. Van Dijk adviseert altijd om voor de tussenweg te gaan. De ondernemer maakt zelf een inventarisatie en loopt met een adviseur zijn hele hotel nog eens langs of vraagt een proefkeuring aan. “Vreemde ogen dwingen toch. Als ze aangeven dat alles op orde is komt een onafhankelijke keurmeester langs, hij checkt of alles klopt. Als de zaken niet op orde zijn beschouwen we het als een proefkeuring en komt de inspecteur nogmaals langs zodra het hotel wel voldoet aan de normen. Omgekeerd zijn er ook hotels die een proefkeuring aanvragen maar al helemaal aan de normen blijken te voldoen, dan strepen we het woord ‘proef’ door,”legt van Dijk uit. Na één jaar komt de keurmeester weer langs om te kijken of het hotel consequent is. Daarna wordt het hotel om de twee jaar gecheckt. “De keurmeester duikt dan echt in de voorraadkast”, glimlacht Van Dijk. Er zijn nu al 320 accommodaties met Green Keys en nog zo’n 90 tot 100 bedrijven die zich hebben aangemeld. Daartussen zitten ook een aantal ketens als de NH Hotels, Bilderberg Group, alle hotels van de Bastion Hotel Groep, de Fletcher Hotels en Center Parcs. “Het is echt een doe-het-zelf-ding, het is aan de ondernemer op welke termijn ze brons zilver of goud willen behalen, dat bepalen ze zelf.

Andere keurmerken

Naast Green Key zijn er ook andere keurmerken als Europees Ecolabel en Green Globe. “Iedereen moet de vrijheid hebben om zelf te bepalen bij welke organisatie ze zich aansluiten. Ik weet wel dat wij kostentechnisch gezien voordelig zijn. Voor Green Globe betalen mensen meer. Bij ons kan iedereen ook al vooraf  de criteria inzien waaraan je  moet voldoen bij anderen is dat alleen mogelijk als je je aangemeld hebt.. De ideële doelstelling gaat om verduurzaming van de samenleving, we zijn een zelfstandige stichting en ontvangen geen overheidssubsidies,” vertelt de directeur van het keurmerk. Het keurmerk is ontstaan uit Milieubarometer Recron, de brancheorganisatie voor de kampeer- en bungalowsector. In het begin waren we voornamelijk gericht op campings en bungalowparken. Vier jaar geleden besloot de Stichting KMVK aan te sluiten bij Green Key, omdat het een internationaal erkend keurmerk is.

Wand met planten

Het is volgens Van Dijk erg leuk om te zien hoe gedreven sommige organisaties met het keurmerk aan de slag zijn. Van Dijk: “Dorint Hotel Amsterdam-Airport heeft zelfs een complete fair trade etage. En dan bedoel ik niet alleen de koffie, maar alles, ook de vloerbedekking en lakens zijn duurzaam. Voor elke fair trade kamer betaal je  iets meer maar dat geld gaat naar een goed doel. Zo doet Dorint gelijk aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het Conscious Hotel Museum Square is relatief klein maar heeft veel dingen specifiek op duurzaamheid aangepast. Ze hebben bijvoorbeeld een wand met planten en ingebouwde sproei installatie en een vloerbedekking die helemaal cradle to cradle is. Het werkt echt. Er zijn hotels die gewoon een Green Key ideeënbus in de kantine hebben staan, zo kan ieder personeelslid een persoonlijke bijdrage aan een duurzaam hotel leveren.”

HM302011

Overig nieuws