De een ziet graag de hotelbar gevuld met alleen gasten die ook in het hotel vertoeven, de ander zet de deuren wagenwijd open voor publiek van buiten. Hoe dan ook, de hotelbar is onlosmakelijk verbonden met creativiteit, soms luidruchtigheid, maar bovenal gezelligheid en gastvrijheid. Soms slechts geopend voor partijen, evenementen, bruiloften, of beperkt in de avonduren voor de aanwezige gasten, maar altijd een met de tijd meegaand ontmoetingspunt.
Wie een hotel boekt, denkt voornamelijk aan slapen en de gelegenheid tot dineren of ontbijten. In de middag- of avonduren aan de hotelbar zitten is iets wat bij veel minder gasten in het hoofd opkomt. Wellicht omdat bij het fenomeen 'bar' eerder gedacht wordt aan kroegen ergens in het centrum van de bezochte stad of vakantieplaats. Toch is de hotelbar een gegeven waar de ondernemer - maar zeker ook de gast - niet omheen kan. Tijden veranderen en de behoeften van gasten eveneens. Zaten de gasten vroeger met grote gezelschappen aan de bar een dagelijks neutje weg te zetten, tegenwoordig vormt de bar steeds meer een pleisterplaats voor zakenmensen en toeristen. Hierbij is de sfeer en uitstraling een belangrijke factor om gasten binnen de gelederen te houden of juist extra gasten naar binnen te halen. Welke keus de ondernemer ook maakt, een zekere mate van investering is niet te voorkomen.
Verandering
Hotel Toren uit Amsterdam heeft hier ervaring mee. Het viersterrenhotel, gelegen aan de Keizersgracht in Amsterdam, rondde medio maart 2005 de renovatie van de hotelbar af. 'Vanaf de opening van het hotel in 1968 was er een bargedeelte en een restaurantgedeelte. De bar keek prachtig uit over de Keizersgracht en het restaurantgedeelte was in het "en suite" gedeelte. Hoewel deze ruimten wel in elkaar overliepen, boden ze niet dezelfde sfeer en mogelijkheden die wij, en onze gasten, in deze tijd wensen,' legt eigenaresse Petra Toren uit. 'De hotelbar zien wij als een belangrijk stuk service naar onze gasten toe. Al was het voor een klein hotel als het onze eigenlijk niet rendabel, toch hebben wij vanaf 1968 altijd barkeepers in dienst gehad en konden onze gasten elk moment van de dag in de bar terecht voor een kopje koffie of een drankje.'
Geen wonder dat het hotel wel brood zag in een vlotte 'restyling'. Er werd een binnenhuisarchitect in de arm genomen die zijn sporen in de hotellerie al had verdiend. 'Ons uitgangspunt voor de restyling van de bar was om de sfeer en charme van het 17e eeuwse grachtenpand te bewaren en waar mogelijk nog meer te benadrukken. De ruimte die 's ochtends geschikt moet zijn als ontbijtruimte zou vanaf het middaguur eenvoudig in loungebaropstelling opgesteld moeten kunnen worden en vloeiend overlopen in het bargedeelte zodat er een grote ruimte gecreëerd wordt. Gasten die 's ochtends van het luxe ontbijtbuffet gebruik gemaakt hebben, moeten 's middags aangenaam verrast dezelfde ruimte in lopen en toch een andere sfeer proeven. De sfeer moet zo intiem zijn dat men als het ware naar de bar toe gezogen wordt in plaats van direct naar de hotelkamer te gaan,' zegt Petra Toren enthousiast. Of het mensen zijn vanuit het hotel of van buitenaf maakt haar niet zoveel uit. 'Voor ons betekent het ook een nieuwe start, hoewel onze deur altijd open gestaan heeft voor niet-hotelgasten, ontvangen wij nu met veel meer vertrouwen bezoekers/gasten van buiten af en zijn wij in de gelegenheid om leuke activiteiten te ontplooien.'
Anders
Iemand die daar iets anders over denkt is Niels Verheij, eigenaar van hotel Waalwijk. De hotelbar - in een lekkere 'oude' stijl gehouden, om zo het thuiskomgevoel te creëren - is elke avond geopend tot 01.00 uur, maar toch meer bedoeld voor hotelgasten dan voor gasten van buitenaf. 'De reden dat ik mensen van buitenaf weer, is dat ik eerst een plan wil opzetten om een goed concept voor mijn doelgroep neer te zetten. Ik ben namelijk voornemens om over anderhalf jaar een serre aan de bar te bouwen. De ruimte wordt dan groter en dan kan ik meer gasten ontvangen. Ik wil proberen om de 35+ doelgroep in Waalwijk aan te boren door regelmatig livemuziek in de bar te presenteren. Nu ben ik nog bang dat ik de verkeerde mensen aantrek van buitenaf, want mijn bar is heel uitnodigend voor een bepaald publiek dat ik hier juist niet graag heb. Ik denk wel dat ik dezelfde stijl - bruin caféachtig - van zowel mijn bistro als mijn bar zal aanhouden. Het is namelijk een tijdloos concept en het verkoopt altijd. Zeker ook omdat ik gemiddeld meer dan vijftig bezoekers, 365 dagen per jaar ontvang.'
In Maastricht staat de gastvrijheid als vanouds hoog in het vaandel en worden gasten van buitenaf zeer gewaardeerd. Patrick Lexis is de eigenaar van twee kleinere hotels in het centrum van Maastricht: hotel La Colombe en Hotel de la Bourse. Beide hotels hebben een bar bij de hotel-restaurants. 'Wij hebben bij de overname destijds gekozen voor een andere naam dan het hotel om als bar een zelfstandige uitstraling te krijgen en zodoende de drempel voor niet-hotelgasten te verlagen. Want alleen op hotelgasten kunnen kleinere hotels niet draaien,' klinkt het nuchter. Dus wordt er lokaal geadverteerd en zijn er regelmatig extra activiteiten zoals live optredens of een DJ. Het grappige is dat beide barren slechts veertig meter uit elkaar liggen en er goed wordt samengewerkt door bijvoorbeeld kortingsbonnen. Bij Hotel Colombe is de bar verwerkt als café en brasserie, Hotel de la Bourse heeft de Dinner Pub DLB. Iedereen is in beide zaken van harte welkom. 'We betrekken de hotelgasten ook steeds meer door bijvoorbeeld het sturen van e-mailings met daarin de activiteiten tijdens het verblijf, maar we leggen ook de menukaart op de kamer. We hebben vroeger een verschuiving gehad van stapgelegenheid naar eetgelegenheid, maar we zijn nu bezig om de kroegfunctie een beetje te herstellen en het eten door te sturen naar De la Bourse.'
Sfeer
Praktisch iedere ondernemer is het wel eens met de stelling dat er zeker sfeer aanwezig moet zijn. 'De aankleding van onze zaken is niet zo steriel als in menige hotelbar. Wij houden van gezelligheid. We hebben wel een receptie, maar het inchecken van de hotelgasten gebeurt ook aan de bar. Hierdoor kunnen de mensen gelijk de sfeer proeven. De barmensen hebben dan gelijk contact met de hotelgasten. Iets wat ze overigens zelf wilden,' zegt Patrick Lexis. 'Vriendelijk en goed bedienend personeel vinden wij heel belangrijk. In de hotelbar in grotere hotels is dat zeker noodzakelijk. Daarnaast moeten ze normale prijzen hanteren en niet van die exorbitant hoge bedragen neertellen voor hun consumpties. Mensen gaan juist daardoor eropuit om een plekje te vinden waar je tegen normale tarieven een gezellige avond kunt hebben. En dan sla je als hotelbar echt de plank mis. Het attent maken op de aanwezigheid van de hotelbar dient mijns inziens al bij de receptie te beginnen. Een sfeervolle bar is echt noodzakelijk.'
Dat zijn woorden die hun weerspiegeling vinden in Hotel Toren. 'Onze sleutelwoorden tijdens de voorbereiding en verbouwing waren sfeervol in het kwadraat, warmte, intiem, charmant, comfortabel, luxe maar niet hoogdrempelig,' somt Petra Toren op. 'We wilden ook de karakteristieke elementen van ons grachtenpand accentueren en bewaren. Daarom hebben we origineel beschilderde plafonds, een marmeren schouw met originele spiegel en de rijkelijk bewerkte 300 jaar oude eiken achterwand.'
In het Grand Hotel Arion in Vlissingen is de verbouwingskoorts ook toegeslagen. 'Wij hebben al tien jaar een echte hotelbar. Een ronde bar, geaccentueerd door neon met zitplaatsen in plaats van staanplaatsen. De barkeeper staat lager waardoor de barkeeper en de zittende gast wel op ooghoogte met elkaar communiceren. Deze bar kent een heleboel voordelen, maar ook nadelen. En deze wegen nu zwaarder dus de bar gaat eruit,' laat Joost van Damme weten. Met de Amadoreslogan 'alles voor de gast, 100% tevreden gasten' in het achterhoofd is er al een compleet nieuw ontwerp gemaakt van een eigentijdse gelegenheid. Los van de hotelbar zijn ze sinds kort ook eigenaar van twee grand cafés/restaurants op de boulevard van Vlissingen. 'Ook deze cafés voegen iets toe voor onze gasten. We stimuleren het eten en drinken buitenshuis zodat een hotelgast zich niet beperkt voelt tot gebruik van het hotel, maar met een thuisgevoel naar buiten gaat.'
De filosofie over het thuiskomgevoel wordt in het Amsterdamse Banks Mansion onderstreept. Het hotel heeft een bijzonder, naar ontwerp van de Amsterdamse School, ingerichte lounge genaamd ‘The Living’ waar de gast zich helemaal thuis zal voelen. In de luxe fauteuils kunnen gasten voor de openhaard genieten van een drankje, lezen in de diverse internationale kranten en tijdschriften of visitekaartjes uitwisselen met andere zakelijke gasten. Een echte ontmoetingsplek dus.
Modern
Opvallend is dat de zo dikwijls onderstreepte functies van de bar: ontmoeten, eten en drinken, uitgaan en relaxen, steeds vaker helemaal los gezien worden van het hotel zelf. Verbouwingen zijn aan de orde van de dag en het mag steeds moderner. De bar in Hotel NH Leeuwenhorst met de naam Arista heeft een strakke, moderne uitstraling, die goed past bij de gasten die het hotel bezoeken. Artista heeft een belangrijke functie in het hotel: het is de ontvangstruimte van de gasten, waardoor de bar vaak en efficiënt gebruikt wordt. Ze is dan ook de gehele dag geopend. Om ervoor te zorgen dat het eten er niet bij inschiet, biedt NH het 'Grab and Go' concept: de gast geeft aan de bar door op welke tijd hij het hotel zal verlaten en kan uit de kaart kiezen uit verschillende broodjes. Deze zullen vlak voor vertrek vers voor de gast worden klaargezet in de bar, waar hij ze voor vertrek kan ophalen.
HM302005