Chris Luken, vooral bekend als de man die de Hotelbon in het leven riep, stond in 1997 samen met Colàs van der Valk aan de wieg van de Fletcher Hotel Group. Aan die samenwerking kwam vorig jaar een ruw einde. Na een juridisch gevecht is de Fletcher Hotel Group inmiddels voor honderd procent eigendom van de Hotel Management Group, Lukens nieuwe organisatie. In Hospitality Management blikt hij terug en vooruit. 'Ik heb geen zin om tot in den treurnis te proberen de neuzen dezelfde kant op te krijgen.'
Aan de verbroken relatie met Van der Valk en andere leden van het management van de Fletcher Hotel Group wenst Luken niet al te veel woorden vuil te maken. 'Uiteindelijk komt het er denk ik op neer dat we teleurgesteld waren in elkaar. We zijn nu blij dat we van elkaar af zijn.'
Hoewel hij niet wenst in te gaan op de precieze oorzaak van de breuk, wil hij wel kwijt dat alle banden met de BestBuy Horeca Group van Van der Valk zijn verbroken. 'Daar doen we geen zaken meer mee, en dat doen we liever ook niet met bedrijven die er anders over denken.'
Eenheidsworst
Van het oude managementteam van de Fletcher Hotel Group zijn nog twee man over. Het vervangen van vrijwel het voltallige management is volgens Luken terug te voeren op een verschil in visie.
De visie van Luken komt er in het kort op neer dat de hotels weliswaar centraal aangestuurd dienen te worden, maar dat zij hun eigen identiteit moeten kunnen behouden. 'We hebben heel nadrukkelijk gekeken hoe de hotels het deden voor we ze overnamen,' zegt hij. 'Ieder hotel heeft zijn eigen USP’s. Als je alles op één hoop veegt, krijg je de eenheidsworst Fletcher. Dat is wat wij pertinent niet willen.'
Besloten werd om ieder van de negen hotels één voor één grondig onder de loep te nemen en waar nodig het roer drastisch om te gooien. Het begin werd vorig jaar gemaakt met Hotel Zuiderduin in West-Kapelle. Immers, het hoogseizoen stond voor de deur en qua omzet is het viersterrenhotel één van de toppers van het Fletcher-portfolio. 'Het bleek dat het Zuiderduin in het verleden een betere klandizie had,’ vertelt Luken. ‘Vroeger stonden daar Jaguars en Mercedessen op de parkeerplaats. 'De schwung was plotseling weg. Daarom hebben we besloten de oude manager weer op de eerste plaats te zetten. Hij had immers nog zijn contacten en begreep bovendien waar we naartoe willen.'
Doelgroep
In de ogen van de hotelgroep moet Zuiderduin weer een plek worden waar de tandartsen en accountants van deze wereld met het hele gezin komen om te ontspannen. Om de aantrekkingskracht van het hotel te vergroten, kocht Luken een nabijgelegen strandpaviljoen. Wie daar vervolgens aanklopte voor een schnitzel, kwam bedrogen uit. Luken: 'Je moet een doelgroep hebben. Als je een hotel voor iedereen maakt, voelt niemand zich aangesproken.’ - Die aanpak heeft volgens hem zijn vruchten afgeworpen. 'We hebben een waanzinnige zomer gehad. De Mercedessen uit Braschaat staan weer keurig naast elkaar op de parkeerplaats.' Inmiddels is ook Du Commerce in Middelburg grondig onder handen genomen. Het Zeeuwse hotel moest de grandeur terugkrijgen. Om dit te bewerkstelligen wordt onder meer het Grand Café verbouwd en kreeg het hotel de beschikking over grote terrassen. Na een carnavalsfeestje met bekende Nederlanders (‘Iets wat ingeslapen is, moet je met een knal wakker maken') staat een renovatie van Hotel Prinsen in Vlijmen op de agenda.
Het uiteindelijke streven van de Hotel Management Group is, om binnen enkele jaren 25 hotels in het portfolio te hebben. Luken: 'Of dat gaat lukken is uiteraard afhankelijk van het aanbod en de financiële mogelijkheden. We zijn op dit moment met twee hotels bezig, maar over de prijs zijn we het nog niet eens. De gulden lijkt soms echt een euro geworden.'
Kindje
De andere dochteronderneming van de Hotel Management Group is de Hotelbon Group. Ooit voor tachtig procent in handen van de Free Record Shop Holding N.V., maar inmiddels weer voor de volle honderd procent eigendom van de man die het concept bedacht heeft. 'Ik ga nog steeds graag een hapje eten met Hans Breukhoven, maar zakelijk gezien was het beter dat hij zich met de platen bezighoudt en ik met de Hotelbon. Daarom heb ik uiteindelijk ook besloten de bon terug te kopen. Het is toch mijn kindje. Voor de meeste mensen zal ik toch altijd die "hotelbonvent" blijven.'
Volgens Luken is de Hotelbon goed voor twintig procent van de omzet van de Hotel Management Group. In Europa maken zo'n 2200 hotels gebruik van het concept. Het is logisch dat er een intieme band is tussen de Hotelbon en de Fletcher Group, stelt hij. 'Het zijn zusterbedrijven die elkaar ondersteunen. Natuurlijk proberen wij via de bon mensen in de Fletcher-hotels te krijgen. Uiteindelijk zet Albert Heijn zijn eigen pindakaas ook hoger in een schap dan die van Calvé.'
HM302004