In de hotelmarkt wordt op dit moment mondjesmaat geëxperimenteerd met de combinatie van tv en Internet. Internationale beurzen bijten op dat terrein het spits af; sommige hotelketens hebben al vergaande ideeën ontwikkeld over deze integratie; een enkele keten experimenteert reeds in het buitenland. Helaas: een hotelcommunicatiesysteem waarin alles ergonomisch verantwoord aan elkaar geknoopt wordt - zodanig dat de hotelgast alle vrijheid heeft, en de hôtelier alle kans heeft op meer omzet - is er op dit moment nog niet. En toch...
Amsterdam 'gets IT'. Nee, niet een nieuw filiaal van de bekende Amsterdamse discotheek, maar een mogelijke oplossing voor de groeiende behoefte van hotelgasten aan Internet en 'video-on-demand' op de hotelkamer. KPN Telecom en NOB Interactive hebben het IT Hotel ontwikkeld. In dit concept grijpen nieuwe media, IT-toepassingen en telecommunicatie in elkaar om het hotelexploitanten mogelijk te maken meer toegevoegde waarde te bieden. Daarmee kunnen zij uiteraard ook meer revenuen genereren.
Ervaringen
Rick Spierings, relatiemanager van KPN Telecom voor de hotelbranche, benadrukt dat de hôteliers van oudsher een zeer belangrijke doelgroep zijn voor KPN Telecom: 'Begin dit jaar hebben wij hoteldirecties in Nederland via een aantal seminars kennis laten maken met zes geheel nieuwe pakketten die we op maat hebben gesneden voor de hotelbranche. Het doel was onze nieuwe aanpak te toetsen, en deze is met veel enthousiasme ontvangen door de markt. De pakketten variëren van mobiele verhuur voor zakenreizigers tot "customer service" verbetering; van speciale bedrijfscentrales tot aantrekkelijke leasemogelijkheden. Vooral het "hotel networking pakket" sprak op deze bijeenkomsten tot de verbeelding.'
Pier Tholen, senior consultant bij NOB Interactive: 'Bij het uitdenken van wat we maar simpelweg het IT Hotel noemen, hebben we ons laten leiden door ervaringen die met het spraakmakende Snelnet experiment in Amsterdam opgedaan zijn. Hoewel Snelnet een technische proef rond het gebruik van nieuwe media via snelle communicatieverbindingen is, horen we dagelijks dat degenen die het gebruiken er geen afstand meer van willen doen. Naast gewoon "Internetten", kun je beeldbuisvullend muziekvideo’s en films kijken, en "real-time" interactief spelletjes spelen met iedere speler die zich via het wereldwijde Internet aandient. Ook bieden we documentaires, nieuws en cursussen aan via dezelfde "interface"; gewoon via de functionaliteit van een standaard Internetbrowser en met een eigen persoonlijk gebruikersprofiel. De gebruiker krijgt dus alleen de opties te zien die hij wil.'
Spierings: 'Er zijn zelfs Snelnetgebruikers die "gaming parties" organiseren. Anderen projecteren Snelnet op de muur van hun woonkamer. Weer anderen hebben het aangesloten op hun eigen tv. Kortom: dergelijke praktijktoepassingen, plus de vele mogelijkheden die de Internettechnologie ons biedt, hebben ons gebracht tot het concept van een IT Hotel.'
Commerciële mogelijkheden
Tholen: De basis van het concept is een videoserver die continu beeld- en andere informatie met een hoge snelheid verstuurt via het Hotel Intranet, dat onderdeel uitmaakt van het gehele pakket. Uiteraard is er een koppeling naar het wereldwijde Internet, zodat de hotelgast kan surfen en e-mailen. De hotelgast kan daarnaast natuurlijk films kijken. Op de interactieve tv-gids hoeft hij maar iets aan te klikken - het journaal bijvoorbeeld, of een video - en het gekozen programma start. Omdat het hier om gedigitaliseerde informatie gaat, is distributie over het hotelnetwerk een stuk makkelijker geworden.'
Spierings: 'Door de koppeling aan het eigen Hotel Intranet komen allerlei extra commerciële mogelijkheden voor de hotelexploitant in beeld. Te denken valt aan het informatiekanaal van het hotel; het bestellen van goederen en diensten; hotelreserveringen; direct afrekenen met behulp van een chipcard, of via de hotelcomputer. Het gebruik van het systeem door de gast genereert zelf natuurlijk ook massa’s marketinginformatie waar gericht iets mee gedaan kan worden.'
Volgens Tholen heeft een hôtelier, dankzij het nieuwe systeem, een voorsprong op zijn mededingers. 'We proberen bovendien de directe investeringen voor de hotels zo gering mogelijk te houden.'
De technische bouwstenen zijn er, maar het product moet natuurlijk gemodelleerd worden naar wensen uit de praktijk. Dat beseffen KPN en NOB Interactive heel goed. Vandaar dat KPN, al enige tijd geleden, een strategische alliantie is aangegaan met Koninklijk Horeca Nederland. 'We denken dat Nederland een voortrekkersrol kan spelen op het gebied van nieuwe media en hotelcommunicatie,' aldus Spierings. 'Uiteraard kunnen we daar dan allemaal de vruchten van plukken in de vorm van een betere kwaliteit van de dienstverlening, een hogere bezettingsgraad en additionele omzet. We verwachten dat hotelgasten tegen het einde van dit jaar de eerste fase van het IT Hotel in de praktijk kunnen beproeven. Gezien het groeiende aantal hotellocaties in de Amsterdamse regio, en de behoefte van hotels om de gast meer te kunnen bieden, denken we dat we het snelst in Amsterdam kunnen starten met het IT Hotel.'
Auteur: Lucas Halpin
HM30JAAR HM301999