Er is geen weg terug. In-room-technology maakt een wezenlijk onderdeel uit van de gastenbeleving. Pay-tv is passé. Sterker nog: het kan echt niet meer. Met de iPad op zak en gratis Wifi overal binnen handbereik kan algauw toevlucht genomen worden tot het eigen Netflix account, bijvoorbeeld.
Maar wat te doen als er een update van de kamer komt? Welke weg moet bewandeld worden om van iedere hotelkamer een ‘multimedia-suite’ te maken waarin de gast zich helemaal thuis voelt? Als we buiten onze landsgrenzen kijken, dan zien we in Hard Rock Hotel Palm Springs een leuk voorbeeld. Iedere kamer wordt uitgerust met Nexus tablets en Google Chromecast, zodat gasten films en tv-shows kunnen streamen zonder dat daarvoor extra hoeft te worden betaald.
Netflix op de kamer
Betalen voor het kijken van een film voelt niet goed bij de gast. In deze tijd van welhaast ongelimiteerde gratis toegang tot internet en media kan het vragen oproepen. Het is zaak om vooruit te lopen op negatieve reacties van de gasten en een passende multimedia-oplossing te bieden. In het Hard Rock Hotel Palm Springs kan er daarom via Netflix gestreamd worden naar de 42 inch grote tv via de Nexus tablet. Een oplossing die veel gasten thuis ook kennen en toepassen.
Smart tv’s
Zonder tablet kan het natuurlijk ook. Met de opkomst van de Smart tv’s kan de gast zijn eigen mobile devices (die toch altijd meegaan naar het hotel) inzetten om content te streamen. Deze tv’s vervangen in rap tempo de oudere tv’s, aangezien de gast hogere eisen stelt aan de complete ervaring. Mochten de tv’s niet aan vervanging toe zijn, dan kan Apple TV of Google Chromecast uitkomst bieden. De Smart tv biedt alle voordelen van internet op de kamer. Met behulp van speciale apps van bijvoorbeeld NOS.nl en BBC iplayer kan de gast altijd het laatste nieuws volgen. LG heeft met haar Pro Centric P (Premium) een volledig interactieve oplossing in handen die de gast welhaast alle denkbare mogelijkheden biedt. Voor dit systeem dient u wel rekening te houden met een vereiste qua bekabeling (netwerk) en het biedt uw gasten de volledige mogelijkheden van interactiviteit met de tv, denk hierbij aan onder andere gepersonaliseerde (welkomst)berichten, Video on Demand, Online Uitchecken, email, betaling via credit card, draadloos internet op de kamer via de optioneel beschikbare in te bouwen Wifi card, etc.
Snel terugverdiend
Er is meer dan televisie op de Smart tv. De gast kan chatten, surfen en shoppen. Ook hotelinformatie, speciale aanbiedingen en informatie over activiteiten in de buurt kunnen worden aangeboden. De gast hoeft zich niet te vervelen: ook interactieve games kunnen gespeeld worden op de Smart tv. De investering kan door de hotelier terugverdiend worden en er kan zelfs extra winst gegenereerd worden wanneer de Smart tv slim wordt ingezet. Zie het als een marketinginstrument dat uw gasten verleidt om extra uitgaven te doen in uw hotel. Bovendien kunnen Smart tv’s vaak beheerd worden en geïnstalleerd worden zonder de kamer te betreden.
Smart up TV Box
Met smartuptv breidt u elk hoteltelevisietoestel relatief goedkoop uit tot een moderne Smart tv. De totaaloplossing bestaat normaal gesproken uit de hotel-smartupbox, de hotel- afstandsbediening en een portal. Dit biedt u een unieke servicevoorsprong: uw gasten benutten alle voordelen van het internet direct in de hotelkamer - ze krijgen toegang tot apps voor mediatheken of tot hotelinformatie in elke gewenste taal.
Tv-signaal en IPTV
Analoog verdwijnt. Met het schrappen van Duitse zenders in het analoge zenderaanbod is deze keuze allang niet interessant meer voor hotels. Vaak wordt de satellietontvanger ingezet om een breed aanbod van internationale zenders te garanderen. Er zijn diverse Hospitality tv-producten op de markt die aansluiten op de actuele behoefte van uw gasten en onderneming, de drie meest gangbare zijn; analoge tv over coax, digitale tv over Coax (DVB-T of DVB-C) en IPTV. IP televisie is een tv-systeem dat gebruik maakt van het internet protocol: een netwerkkabel naar de kamer. IPTV kan relatief veel netwerkverkeer opleveren, dus een snelle verbinding is dan wel wenselijk. Een tv-beeld van goede kwaliteit vereist namelijk minstens 4 Mbps aan bandbreedte. De kwaliteit is sterk afhankelijk van de compressie. Meestal wordt MPEG-2 of MPEG-4 als codering gebruikt. MPEG4 gebruikt ruwweg de helft van de bandbreedte die voor MPEG2 nodig is. Kabeltv-maatschappijen gebruiken voor digitale tv vrijwel allemaal MPEG2 als coderingsmethode met snelheden van 6 tot 8 Mbps voor ‘gewone’ tv-kanalen en snelheden van 15 tot 25 Mbps voor hdtv.
Om IPTV te kunnen ontvangen is een decoder nodig die de IPTV-signalen omzet naar een tv-signaal op een scart- of HDMI-interface. Zo'n decoder wordt vaak ‘settopbox’ genoemd. Een decoder die MPEG2 decodeert is eenvoudiger en dus goedkoper dan een MPEG4-decoder. Voor de kijker maakt het niet uit of hij IPTV ontvangt of digitale tv via de kabel; in beide gevallen is het resultaat hetzelfde en is een settopbox nodig. Alleen de kwaliteit kan verschillen, afhankelijk van de bandbreedte en de coderingsmethode die gebruikt wordt.
Hotels kunnen het bestaande coax-netwerk inzetten om IP-verkeer beschikbaar te maken voor de gasten. Dit bespaart tijd en geld en het resultaat is vaak prima.
Docking stations en apps
Niet alleen de tv is van belang. Wat te denken van een docking station voor meegebrachte devices? De gast kan zijn of haar eigen muziekbibliotheek raadplegen en de docking station gebruiken als oplader en/of wekker. Wanneer u een docking station voor iPhone, iPod of iPad installeert, dan kunnen daar meestal ook andere MP3-spelers op aangesloten worden. De tijd wordt automatisch gesynchroniseerd met de device van de gast en een hotelfunctie is standard ingebouwd. Ideaal. Via apps van het hotel kan de gast met zijn eigen devices een latere check-out doorgeven, een tafel in het restaurant reserveren, de temperatuur in de kamer aanpassen of een wellnessarrangement bijboeken. The sky is the limit, of ligt die grens nog verder? Hotek is een voorbeeld van een bedrijf dat docking stations levert aan de hotellerie.
Social media login
Er zijn verschillende bedrijven die een social media login-mogelijkheid aanbieden. SBIT is een van deze bedrijven en heeft onlangs bij Landgoed Huize Bergen deze functionaliteit geïnstalleerd. Het is een goede manier van online marketing voor het hotel; gasten loggen in met (bijvoorbeeld) hun Facebook-account om gebruik te maken van gratis Wifi. Wifi is dan niet enkel een service meer, maar ook een marketing tool.
Stroompunten op juiste plekken
Meegebrachte devices hebben stroom nodig. In veel hotelkamers is nog onvoldoende rekening gehouden met de stroomvoorziening voor deze apparatuur. Stopcontacten willen zich nog weleens bevinden onder een nachtkastje of op een andere, moeilijk te bereiken plek. Zorg ervoor dat de gast genoeg stopcontacten voorhanden heeft en dat deze op logische plekken zijn aangebracht, zodat het op te laden apparaat veilig kan liggen terwijl het oplaadt. Ook het aanbieden van opladers voor de meest gangbare apparaten is aan te bevelen. Dit kan doorgaans ook middels de speciale docking stations die gemaakt zijn voor hoteldoeleinden.
Google Glass en Chinese gasten
Nog meer nieuws van het IT-front. Itesso heeft de futuristische ‘Google Glass Assisted Hotel Check-in Functionality’ gedemonstreerd. Met de Google Glass-bril kan de frontdesk medewerker de gast herkennen, zodat de check-in een unieke en persoonlijke ervaring wordt. De cloud-native PMS-oplossing van iTesso biedt een complete integratie en de check-in kan drastich versneld worden. Goed nieuws voor zowel de hotelier als de gast. Ook goed om te weten: dit jaar boekte meer dan de helft van de Chinezen het hotel via internet. Vorig jaar was dat nog 45 procent. Het aanbieden van een goede, liefst een responsive, website is dus ook voor deze doelgroep belangrijk. 500 miljoen Chinezen gebruiken een mobiel apparaat, waarmee bijvoorbeeld hotelreserveringen gemaakt kunnen worden. Het is raadzaam ook voor deze doelgroep een Chinese sectie op de website te maken en ook in het tv-aanbod rekening te houden met de kijkwensen.
Wifi
Gasten laten betalen of een ingewikkelde registratie laten doen voor gebruik van internet is dus ouderwets en niet aan te bevelen. U kunt gratis Wifi aanbieden. Er zijn verschillende bedrijven die gasteninternet kunnen installeren vin uw hotel. Op het gasteninternet krijgen uw hotelgasten Wifi op elk moment, op elke gewenste plek en drempelvrij, dus zonder betaling of registratie. U geeft uw gasten zo volledige vrijheid om draadloos internet te gebruiken.
Capaciteit
De capaciteit per gast (bandbreedte) is bij een dergelijke Wifi-oplossing meestal instelbaar. Met een vast ingestelde bandbreedte voorkomt u dat intensieve internetgebruikers de snelheid voor anderen verlagen. Al uw gasten krijgen een gegarandeerde snelheid.
Glasvezel
Met de komst van glasvezel zijn ook hotels wat minder afhankelijk geworden van gelimiteerde bandbreedte. Was er voorheen nog de noodzaak om gasten te laten betalen voor internet, omdat de bandbreedte onbeperkt gebruik niet toeliet, nu is dat verleden tijd. Vaak wordt wel een vaste bandbreedte ingesteld (zie hierboven). Bijkomende voordelen van glasvezel? Upload- en downloadsnelheid zijn even snel (eerder was de uploadsnelheid vaak nog beperkt) en de zakelijke gast moet regelmatig bestanden verzenden. Ook Voice over IP (VoIP) is een uitkomst. Glasvezel laat bellen over internet probleemloos toe en de verbinding is stabiel.
VoIP
Voice over IP dus. Bedrijven als Van Staalduinen Automatisering leggen zich specifiek toe op de hotellerie en bieden VoIP voor hotels. Maar wanneer wordt het tijd om over te stappen op VoIP? Een korte checklist:
Is uw telefooncentrale afgeschreven en aan vervanging toe?
Heeft uw telefooncentrale te weinig capaciteit?
Wilt u meer gelijktijdige gesprekken?
Nemen de telefoonkosten jaarlijks toe?
Heeft u weinig managementinformatie over uw telefonie?
Beantwoordt u de meeste vragen met ‘ja’? Dan wordt het tijd na te denken over een complete VoIP-oplossing. Deze telefoonoplossing is beter, goedkoper en de telefooncentrale kan gekoppeld worden met uw PMS-systeem. Wat kan een IP-telefoonventrale nog meer? De volgende functies zijn aanwezig:
Niet storen
Externe oproepen blokkeren
Wake up calls
Roomstatus bijwerken via kamertoestel door housekeeping
Automatisch boeken van de telefoonkosten op de kamer
HM30104