De hotellerie van 2025 wordt groener, socialer en slimmer

Auteur: Elvira Wilthagen en Angelique Lombarts
Branded Content Duurzaamheid 29 november 2024
De hotellerie van 2025 wordt groener, socialer en slimmer

Het volgende jaar komt eraan en de ESG blijft de hotelleriebezighouden. Detrends worden absoluut niet alleen aangedreven door strengere regels en investeerders, maar zeker ook door wat medewerkers en gasten willen én nieuwe technologie. Met deze twaalf punten wordt duidelijk dat duurzaamheid geen tijdelijke trend is, maar de toekomst van de hotellerie bepaalt. Ook in 2025.

1. ESG PAR

De focus op Environmental, Social en Governance (ESG) neemt razendsnel toe. Hotels worden afgerekend op hun impact, niet meer alleen op GOP en EBITDA. Denk aan CO2-reductie, eerlijke arbeidspraktijken en transparantie in bedrijfsvoering. ESG is geen 'nice to have' meer; het is de nieuwe standaard voor investeerders, medewerkers en gasten. We gaan samen werken aan een manier om een eenduidige berekening te maken om de ESG kosten Per Available Room te berekenen.

2. Minder single-use items / herstel & hergebruik als norm

Wegwerpplastic is slechts het begin. Nu gaat het over álles: van bouwmaterialen tot meubilair tot decoratie en gebruiksvoorwerpen. Hergebruik en duurzame alternatieven worden de norm. Bijvoorbeeld: meubels van gerecycled materiaal, hervulbare amenities, rvs rietjes en slimmer omgaan met linnengoed. Dit vermindert niet alleen de restafvalstroom, maar inspireert gasten en bespaart kosten. De regeneratieve toekomst heeft positieve impact op milieu en biodiversiteit.

3. De rol van AI

AI verandert de manier waarop hotels duurzaamheid aanpakken. Denk aan slimme systemen die energieverbruik analyseren, afvalstromen optimaliseren of rapportages met trendlijnen en inzichten (over duurzaamheid) automatisch genereren. AI helpt ook om gepersonaliseerde, duurzame guest experiences te creëren, zoals het aanbevelen van milieuvriendelijke activiteiten in de buurt en apps die vragen voor tijdens en na het verblijf beantwoorden met relevante info.

4. Toenemende vraag naar groen reizen

Reizigers – vooral Millennials en GenZ – kiezen bewuster voor duurzame opties. Hotels met eco-certificeringen, lokaal betrokkenheid en duidelijke duurzame acties voor mens en natuur hebben een streepje voor. Dit betekent niet alleen groenere keuzes maken, maar ze ook, met trots, zichtbaar communiceren.

5. Groeiende rol van banken en financiële instellingen

Groene leningen en duurzaamheid gelinkte (her)financieringen zijn booming. Banken en investeerders belonen duurzame initiatieven met betere financieringsvoorwaarden. Hotels die hun duurzaamheid aantoonbaar verbeteren, krijgen zo toegang tot goedkopere kredieten en betere relaties met hun financiers.

6. Accountants benadrukken het belang van niet-financiële rapportages

Het draait niet meer alleen om cijfers; ook impact telt. Accountants stappen over op frameworks waarin duurzaamheid en sociale impact centraal staan. Hotels worden geholpen om beter inzicht te geven in CO2-uitstoot, diversiteit, transparantie en ethische keuzes, wat ook hun geloofwaardigheid verhoogt bij alle stakeholders. ESG, CSRD en ESRS zijn bekende begrippen in de hele branche.

7. VSME krijgt vorm en maakt duurzaamheid overzichtelijk voor kleinere hotels

VSME (vereenvoudigde ESRS standaarden voor het MKB) brengt structuur in de chaos van wet- en regelgeving. Hierdoor kunnen hotels gerichter zien welke acties nodig zijn en welke tools daarbij passen. Geen tientallen verplichtingen en dataverzamelingen, ook als je nog niet CSRD-plichtig bent, maar op een slimme manier starten met ESG; één heldere aanpak maakt het duurzaamheidsbeleid toegankelijker en behapbaar.

8. Shake-out van tools en systemen

Er zijn talloze tools voor ESG-meting en rapportage, maar niet allemaal zijn zij even effectief. In de komende jaren blijft alleen de beste technologie over, die intuïtief, betaalbaar en betrouwbaar is. Hotels besparen tijd en energie doordat ze zich niet meer door een woud aan systemen hoeven te worstelen en niet altijd de voor hun bedrijf juist keuze maken.

9. We gaan door, ongeacht het politieke landschap

Ongeacht de geopolitieke situatie blijft duurzaamheid belangrijk en op de agenda staan. Hotels kunnen zich niet veroorloven om af te wachten of terug te schakelen. Klanten, gasten, medewerkers en investeerders verwachten doorlopende actie, zelfs als de regelgeving hapert. De markt drijft de transitie, niet de politiek.

10. ESG standaard in het opleidingspakket

Geen opleiding negeert ESG en duurzaamheid meer. Ook de horeca-opleidingen en hotelmanagementprogramma’s integreren duurzaamheid in hun kerncurriculum. Nieuwe professionals en talenten zien ESG niet als ‘extra’, maar als een basisvaardigheid. De volgende generatie hotelmanagers is vanaf dag één voorbereid om duurzaam te handelen.

11. DE&I is normaal voor GenZ

Diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) zijn voor GenZ een vanzelfsprekendheid. Zij verwachten inclusieve teams, eerlijke arbeidsomstandigheden en gelijke kansen. Hotels die DE&I niet serieus nemen, verliezen niet alleen talent, maar ook gasten en omzet.

12. Duurzaamheid levert geld op; geen kostenpost in het budget

Slimme duurzame keuzes besparen geld. Energie-efficiëntie, waterbesparing en afvalvermindering, maar ook binding van je medewerkers, verlagen operationele kosten direct. Duurzaamheid wordt steeds meer gezien als een strategie om winstgevender te worden, in plaats van een dure investering zonder direct resultaat.

Kortom, de hotellerie van 2025 wordt groener, socialer en slimmer.

ELAN - ESG in Hospitality is opgericht door Elvira Wilthagen en Angelique Lombarts. De twee oprichters brengen jarenlange kennis en ervaring mee binnen de hospitality, recreatie en toerismebranche. Zij zijn gespecialiseerd in organisatiekunde, marketing & sales en governance. Daarnaast werken ze samen met partners die hun kennis en ervaring verder aanvullen. www: elan-esginhospitality.nl

 

Overig nieuws