De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

Auteur: Redactie
Onderwijs 27 juni 2016
De hotelprofessional van de toekomst is hongerig naar onderzoek

De betere hotelscholen, internationaal maar ook in Nederland, zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan investeren in onderzoek. The Cornell Center for Hospitality Research, opgericht in 1992, is een bron van kennis voor de sector geworden. Ook bij scholen in (bijvoorbeeld) het Verenigd Koninkrijk, Australië, Azië, Zwitserland en Nederland zien we dergelijke initiatieven. Hoe is dit ontstaan en waar is het goed voor? Voor een deel heeft het te maken met ontwikkelingen in de onderwijswereld zelf. Maar de belangrijkste reden is een groeiende complexiteit en onvoorspelbaarheid van het beroep en van onze bedrijfsomgeving.

Steeds meer kennis nodig
Tot diep in de twintigste eeuw konden de jongere generaties het familiebedrijf overnemen met operationele vaardigheden die weinig aan verandering onderhevig waren. Innovaties veranderden weliswaar de werkwijzen, maar de sector evolueerde langzaam. Arbeidskrachten en managers in de groeiende sectoren van gastvrijheid en toerisme moesten het vak leren, maar hoefden niet wakker te liggen van search engine optimization, OTA commissions, Airbnb, carbon footprints of enorme markten waar het reizen net ontdekt werd. Tegenwoordig is in onze sector, net als in alle andere, steeds meer kennis nodig over nieuwe technologieën, globalisering en duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe hangen ze samen en wat is de impact op onze sector?

Onderzoek in Nederland

Ook de Nederlandse hotelscholen hebben de afgelopen jaren hun onderzoek versterkt. Maastricht heeft een lectoraat Gastronomie en doet onderzoek op het gebied van intercultureel management. Stenden heeft een sterke positie op het gebied van duurzaamheid. De NHTV kan bouwen op een sterke onderzoekstraditie in toerisme en leisure; de hotelschool kent nu lectoraten op het gebied van duurzaamheid en design thinking. Dit laatste is ook een belangrijk thema bij Saxion; deze school leverde de laatste winnares van de Thesis Award met een scriptie die, volgens de vakjury, uitblonk door praktische toepasbaarheid. In Den Haag en Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar twee brede gebieden: de rol en betekenis van gastvrijheid en toekomstige ontwikkelingen in onze sector.

Valkuil
De grote valkuil bij deze ontwikkeling is uiteraard dat hotelscholen het contact verliezen met de professionele werkelijkheid. Dit verwijt is te horen bij de Britse hotelmanagementprogramma’s. De universitaire druk om in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren beloont verkeerd gedrag: onderzoekers worden afgerekend op dataverzameling en op het zoveel mogelijk ‘uitmelken’ daarvan, in plaats van op de relevantie van hun onderzoek. Veel onderzoek is echter wel degelijk relevant en biedt direct aanknopingspunten voor toepassing in de praktijk. Om enkele zeer uiteenlopende internationale voorbeelden te noemen: Welke energiebesparende maatregelen hebben het grootste effect? Hoe komt het dat niet alleen de minst gemotiveerde, maar ook juist de meest enthousiaste hotelmedewerkers zo vaak van baan veranderen? Heeft de achtergrondmuziek in een restaurant gevolgen voor de omzet?

Het onderzoek dat in Nederland wordt gedaan is, misschien dankzij de positionering van de hotelscholen, over het algemeen sterk praktijkgericht. Welke faciliteiten zoeken gasten van de toekomst in hotels? Hoe trainen we onze studenten in het werken met andere culturen? In hoeverre kan en mag een hotel zijn gasten tot duurzame keuzes brengen? Wat is de precieze impact van Airbnb? Welk laatste contactmoment met een gast draagt het sterkst bij aan een herhaalbezoek? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van projecten en publicaties van de afgelopen tijd.

Nieuwe inzichten
Toegegeven: wetenschappelijke publicaties zijn niet altijd prettig leesbaar, omdat ze aan bepaalde standaarden moeten voldoen. Maar de ontwikkeling van kennis aan de hotelscholen staat niet stil, en zij kunnen professionals en bedrijven helpen aan meer informatie ter onderbouwing van hun keuzes. Op symposia, in nieuwsbrieven en op blogs en in het persoonlijk contact met de school kunt u toegang krijgen tot dergelijke nieuwe inzichten. Het is voor beide partijen van belang dat onderzoekers en mensen uit de praktijk met elkaar praten: scholen moeten de Britse valkuil van ‘onderzoek om het onderzoek’ vermijden. Professionals die zich blijven oriënteren op wat er aan kennisinstellingen gebeurt, krijgen informatie die kan helpen de bedrijfsvoering te verbeteren en kan inspireren tot innovatieve strategieën.

Auteur: Jeroen Oskam – Hotelschool The Hague

HM302016

 

Overig nieuws