Airbnb is nog geen zes jaar op de markt, maar heeft de hospitalitybranche aardig opgeschud, en dwingt de gevestigde orde zich aan te passen of
in te binden. Meer dan dertig miljoen consumenten hebben Airbnb inmiddels gebruikt om een onderkomen te boeken. Airbnb bereikt niet alleen de leisure gast, maar nu ook al steeds meer de zakelijke gast.
*Grote impact op revenue*
Een rapport van de Boston University toonde aan dat een toename van 10 procent in de Airbnb-resultaten resulteert in een afname van 0,35 procent in hotelkamer revenue, wat zich vertaalt naar een impact van 13% op de revenue in Austin, Texas. Hotels die het meest te lijden hebben van Airbnb zijn hotels die de zakenreiziger niet bedienen. Hotels verlagen de kamerprijzen om competitief te blijven, zo blijkt uit het rapport.
*Airbnb niet serieus genomen?*
De onderzoekers van Boston University stellen dat de deeleconomie op dreef is en gevestigde firma's marktaandeel afpakt. Tegelijkertijd beseffen veel hoteliers nog niet dat tech-bedrijven een serieuze speler zijn binnen de hospitality sector. In juli stelde Arne Sorenson, CEO van Marriott, nog, dat Airbnb een 'interessant experiment' was. Hij leek zich totaal niet bewust van de dreiging van de tech-reus. "Airbnb zal de hospitality industrie niet geheel overnemen, maar zal wel serieus genomen moeten worden", aldus Bill Carroll, professor aan de School of Hotel Administration op Cornell University.
*Vraag en aanbod*
Airbnb gaat zijn portfolio uitbreiden, en wanneer het aanbod verhoogt en de vraag gelijk blijft, zal de prijs dalen. Airbnb zorgt niet voor een grotere vraag, maar zal zeker invloed hebben op de prijsstelling.
De impact van Airbnb op revenue
9 maart 2015