Bij het opzetten van fitnessfaciliteiten voor hotelgasten - en gasten van buiten het hotel - komt heel wat kijken. Het is dus verstandig om u te laten adviseren door de leverancier van de gekozen fitnessapparatuur. Het erbij betrekken van zo'n leverancier kan niet vroeg genoeg gebeuren, want vaak blijkt pas achteraf dat men bij de bouwplannen onvoldoende rekening heeft gehouden met de specifieke eisen die een hotel health club stelt. Dat bemoeilijkt vervolgens het rendabel exploiteren van zo'n club.
Ruimte en veiligheid
Ideaal gezien heeft iedere gebruiker van een fitnessfaciliteit ongeveer 4,5 vierkante meter (inclusief apparatuur) nodig. Er moet ruimte zijn voor krachttrainingstoestellen en cardiofitnesstoestellen. Besparen op ruimte kan door het aanschaffen van zogenaamde multistations. Dat is een krachttrainingstoestel waarmee het trainen van meerdere spiergroepen mogelijk is. Let ook op de beveiliging van de toestellen. Zijn bewegende delen afgeschermd? Hoe staat het met de stabiliteit van het toestel? Wat zijn de ingebouwde beveiligingen tegen foutief gebruik, enzovoort. Zorg ook voor de ruimte en de mogelijkheid van fitheidstesten voor gasten en leden van buiten. Hanteer als stelregel dat naarmate er minder begeleiding is, de veiligheidseisen voor apparatuur hoger moeten zijn. Een 'free weights-ruimte' (losse gewichten) is daarom niet aan te raden. Ook aerobicsfaciliteiten zijn vanuit die optiek erg arbeidsintensief, moeilijk in te roosteren en dus relatief duur. Zijn er zwemfaciliteiten, dan is aquarobics als groepsactiviteit wel een optie.
Duurzaamheid
Schaf geen zogenoemde thuistrainapparatuur aan. Dergelijke toestellen zijn gemaakt om door één persoon enkele keren per week gebruikt te worden. Apparatuur die door professionele fitnesscentra wordt gebruikt, is weliswaar duurder in aanschaf, maar is gemaakt op intensief gebruik voor een langere periode. Deze apparatuur is ook gebruikersvriendelijker en veiliger. Let op aspecten als een bordje op het toestel met instructies in meerdere talen. Naarmate de apparatuur gebruikersvriendelijker en veiliger is, kan men besparen op de fysiologische begeleiding. Besteed ook aandacht aan de onderhoudskant. Is het toestel makkelijk schoon te houden? Is klein onderhoud zelf te doen? Heeft de leverancier een 24-uurs service?
Herkenbaarheid
Kies voor een merk dat de zakenman (zowel de buitenlandse als de Nederlandse) herkent als een kwaliteitsmerk. Goede fitnessmerken die wereldwijd opereren zijn Life Fitness, Cybex, Nautilus, Tectrix, StarTrac, TechnoGym en de Concept II roei-ergometers. Bovendien zijn de meeste mensen vertrouwd met de bediening van de toestellen van deze merken, zodat er minder begeleiding nodig is.
Benodigde investering
Het kostenplaatje hangt uiteraard af van het niveau dat men met de hotel health club nastreeft. Een minimale investering in apparatuur (twee loopbanden, twee roeiers, twee steppers, twee stationaire fietsen en twee multistations voor krachttraining) komt neer op ongeveer 60.000 gulden. Het ombouwen van een bestaande ruimte in een hotel health club kost een extra zestig gulden per vierkante meter (exclusief het natte deel als zwembad, whirlpool en sauna).
Het laatste jaar is in Nederland personal training (een vorm van fitness waarbij een instructeur een sporter individueel begeleidt) in opkomst. Het verhuren van (een deel van) de fitnessfaciliteiten voor een bepaalde tijd aan zo'n personal trainer is een aantrekkelijk optie om de terugverdientijd aanzienlijk te bekorten.
Marktonderzoek
Als de hotel health club op den duur van servicecenter ook profitcenter moet worden, is een marktonderzoek gewenst. Enquêtes onder gasten en gebruikers van de hotelfaciliteiten - de eerste doelgroep - zijn daarbij een beproefd middel. Als het hotel health center net als het hotel vijf-sterren-kwaliteit biedt, kan het lidmaatschapsgeld drie tot vier keer hoger zijn dan bij een regulier fitnesscentrum. Die lidmaatschapsprijs is gemiddeld 800 tot 1000 gulden per jaar.
Uitbesteden
Maak een profiel van het soort leden dat gewenst is, en leg contractueel vast dat de exploitant zich aan die criteria houdt.
Zet op een lijst de (opleidings)criteria waaraan de medewerkers van de exploitant moeten voldoen.
Doe zelf marktonderzoek onder de gasten en onder de potentiële doelgroep. Zoek uit hoe groot de groep is en wat de behoeftes zijn.
Leg contractueel vast wat de rechten en mogelijkheden van de gasten van het hotel zijn, als zij gebruik willen maken van de hotel health club.
Kijk welke diensten in eigen beheer gedaan kunnen worden (food & beverage, schoonmaak, aanleveren en wassen van handdoeken, ...) door hotelmedewerkers. Deze diensten kunnen dus ingekocht worden door de exploitant van de hotel health club.
Wanneer men een 'off-site fitnesscentrum' kiest waar hotelgasten een workout kunnen doen, kies er dan één die eenzelfde uitstraling heeft als het hotel. Zet eventueel een vervoersdienst van en naar dat fitnesscentrum op. Leg ook dan contractueel vast wat de rechten en mogelijkheden van de hotelgasten zijn. Bedenk daarbij dat hotelgasten vaak op andere uren (heel vroeg of juist laat) een workout willen doen dan de gewone leden van een fitnesscentrum.
HM30JAAR HM301998