De nieuwste theetrends

Auteur: Redactie
F&B 24 mei 2012
De nieuwste theetrends

Hotelgasten verwachten iedere dag verse, eerlijke en ook nog eens lekkere thee. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is het niet altijd even makkelijk om aan de verwachtingen te voldoen. Wat zijn de nieuwste trends op theegebied? Blijf bij.

Er is steeds meer aandacht voor losse thee en speciale zetmethodes. De tijd van een simpel zakje in een kopje of potje heet water ligt inmiddels ver achter ons. Mensen zijn thuis steeds meer gewend en verwachten in een hotel minimaal hetzelfde aanbod. Dus komen er op de kamer – maar ook bij ontbijt, lunch en diner – steeds meer nieuwe merken en manieren om thee te schenken. Mensen willen de ‘versbeleving’, alsof de thee net is geplukt en er alleen nog maar heet water op gegoten hoeft te worden.
Kruidenmelanges winnen terrein. Zo serveert men in de horeca naast de bekende verse munt steeds meer andere verse kruidenthees, bijvoorbeeld basilicum of citroengras. De consument wil de melanges zelf kunnen samenstellen. Zwarte of groene thee met jasmijnsmaak bijvoorbeeld. Kunstmatige aroma’s gaan verdwijnen, is de verwachting. Mensen willen thee proeven die van zichzelf al een goede smaak heeft.

Thee op de kaart

Verschillende theesoorten hebben verschillende watertemperaturen nodig. Voor de kwetsbare witte en groene thee wordt een temperatuur van 80 graden aangeraden, anders krijgt de thee een wrange smaak. Die smaak is in Taiwan erg geliefd, maar in Nederland hebben we een andere voorkeur. Water voor zwarte thee moet circa 95 graden zijn. Voor heet water zijn diverse systemen op de markt waarmee gemakkelijk direct kokend water uit de kraan komt. Een speciale filter laat zo min mogelijk mineralen door.

In navolging van de koffiekaarten verschijnen er ook theekaarten, thee latte, vers gemaakte ijsthees en maté (dat als energiedrankje wordt gedronken). Toch is het oppassen geblazen, want er is weinig transparantie. Zonder theekennis is het lastig bepalen welke thee bij welke doelgroep past. Vaak geldt: hoe transparanter een theemerk, hoe beter de plantages waar de thee wordt verwerkt.

Ontwerpers van designtheepotten spelen in op de ‘losse-thee-trend’: theepotten met een roostertje voor de tuit bijvoorbeeld. De thee blijft in de pot en de melange komt goed tot zijn recht. Ook zijn er tegenwoordig theepotten die door een zeefsysteem met druppelstop de thee uit de onderkant van de pot laten lopen.

Frisse dranken op theebasis

Een nieuwe trend zijn frisdranken van thee, de zogeheten mocktails. In Parijs zagen we een prachtig theeconcept: Tea by thé. Hier serveerde men cocktails zonder alcohol op basis van thee. Klassieke cocktails die zijn vertaald naar frisse dorstlessende drankjes waarvan je bovendien geen kater krijgt, met klinkende namen zoals Mojithé en Pina Colathé. Dat is nog eens een lekkere verrassing voor uw gasten in de zomer. Warme varianten voor de winter zijn ook te bedenken, zoals de Théppuccino.
Nog een theetrend, overwaaiend uit Azië: de bubble tea. Dit is een drankje van gezoete, ijskoude (zwarte of groene) thee, (kokos)melk, een vruchtensiroop (naar keuze) en Tapioca(zetmeel)balletjes. Eten en drinken in één glas. Het is even wennen, maar dankzij een extra breed rietje zijn de zetmeelballetjes samen met de gekoelde thee zo op te slurpen. Let deze zomer maar eens extra goed op. Of nog beter: serveer zelf bubble tea op uw terras!

Geen kenner? Geen nood!

De ontwikkelingen op het gebied van thee en koffie volgen elkaar razendsnel op. U bent alleen een hotelier en geen barista dan wel theesommelier. Wat nu? Geen probleem. In Amerika hebben hotelbedrijven de oplossing gevonden door hun F&B-outlets uit te besteden aan koffieketens en theebedrijven. Onlangs opende er in het Dupont Hilton in Washington een vestiging van het daar immens populaire Coffee Bean & Tea Leaf. Leuk voor de hotelgasten, nog beter voor het aantal binnenkomende passanten. Hilton werkt trouwens al jaren samen met Starbucks op het vlak van uitbesteding.
HM302012

Overig nieuws