De OTA als businesspartner: meer omzet en rendement

Auteur: Anton Veenstra, CEO FreetimeHolding
Branded Content 19 november 2024
De OTA als businesspartner: meer omzet en rendement

Als een hotelier of vakantieparkeigenaar zegt dat hij 80 procent direct boekt en (bijna) geen OTA’s nodig heeft, moet ik altijd glimlachen en denk ik “gemiste kans’ om je omzet en rendement te verhogen. Deze hotelier zit namelijk gedurende het gehele jaar niet 100 procent vol en ook niet altijd tegen de beste prijzen.

Voordeeluitjes.nl is een e-commerce platform en al meer dan vijftien jaar actief als OTA. Ook al spreek ikzelf liever van een sales-en marketingplatform. Per slot van rekening worden wij door individuele hotel(ketens) en vakantieparken ingezet als onderdeel van hun sales- en marketingactiviteiten. Bijna 2.500 locaties maken gebruik van de diensten van Voordeeluitjes.nl en verhogen door middel van onze samenwerkingen hun omzet en rendement. 

Sinds het opstarten van Voordeeluitjes.nl ervaar ik dat er een spanningsveld is tussen directe boekingen en boekingen via OTA’s. Ook al zijn de opvattingen over het samenwerken met OTA’s aan het verschuiven door de jaren heen. Wij zorgen dat er arrangementen geboekt worden waarbij de nadruk kan komen te liggen op bijvoorbeeld extra omzet in F&B, andere specifieke extra’s, langere verblijfsduren en/of aankomstdagen.

De meest succesvolle samenwerkingen tussen ons e-commerce platform en hotels/vakantieparken ontstaat als er transparantie is over hoe we omzet doel willen behalen. Zie ons gewoon als een extra kanaal om extra business te doen. Wij zijn een e-commerce platform met heel veel data waar wij elkaar kunnen informeren om de gast beter te bedienen. Maak juist gebruik van vrijgegeven- en relevante data.

Er wordt vaak gesproken over hoge commissies die aan OTA’s afgedragen moeten worden. Welk percentage dat ook is, wijzelf maken per boeking inzichtelijk wat de kosten zijn, terwijl er meestal weinig of geen inzicht is in de kosten van een ‘eigen’ boeking. Er zijn onafhankelijke studies waaruit blijkt dat de kosten per eigen boeking vaak hoger zijn dan gedacht. Wijzelf hebben samen met een aantal hotels de eigen kosten uitgerekend en daaruit bleek dat het onderaan de streep qua kosten ongeveer gelijk is of de OTA zelfs voordeliger is.

Uiteindelijk draait het er allemaal om het voordeel dat je aan je gast kunt bieden. Dat kan de prijs zijn, maar ook de inhoud van het arrangement. In samenwerking met onze locaties kunnen we ervoor zorgen dat we een voordeel bieden voor de locatie, de gast en ons e-commerce platform. ‘Dat is de kick’.

Het is namelijk een illusie om te denken als je 1, 10, 50 of 100 locaties hebt, je de gehele (online)markt kunt bedienen en iedereen bereikt. Als ik zie hoeveel tijd en energie wij steken in partners als Bing, social media, Google, TV/radio, affiliaties, print media en het daarmee gepaard gaande bereik, dan is er altijd een samenwerking mogelijk waar wij onze partners van kunnen laten profiteren.

Hieronder heb ik een top-10 gemaakt van de voordelen van samenwerken met ons platform.

1. Vergrote zichtbaarheid

Een van de belangrijkste voordelen van samenwerken met ons sales-en marketing platform is het vergroten van de zichtbaarheid van je hotel of vakantiepark. Ons platform heeft een groot bereik en hierdoor kun je je hotel of vakantiepark onder de aandacht brengen bij een breed publiek, waaronder internationale reizigers die anders misschien niet van je hotel zouden horen. Dit is vooral belangrijk voor kleinere hotels die mogelijk niet over de middelen en kennis beschikken om uitgebreide marketingcampagnes te voeren. Voor een grote groep leisure gasten begint de zoektocht op een OTA. Er is veel keuze en een goed vergelijk mogelijk op basis van prijzen, beschikbaarheid van diverse type kamers, geografische locaties etc. Wij brengen gasten die de locatie anders niet zou krijgen.

2. Toegang tot nieuwe markten

Ons platform richt zich met name op het aanbieden van het arrangement voor de leisuremarkt. Reguliere OTA’s bieden hotels en vakantieparken de mogelijkheid om nieuwe markten te bereiken. Wereldwijde platforms richten zich met name op room night only. Dankzij onze sales- en marketinginspanningen kunnen we voor hotels en vakantieparken klanten aantrekken uit verschillende regio's en landen (onder andere België, Duitsland). Dit is bijzonder waardevol in tijden van seizoen gebondenheid, wanneer zakelijke vraag afneemt, maar kan ook een boost zijn voor verkoop van F&B dat in het arrangement verpakt zitten. Wij brengen gasten met een langere gemiddelde verblijfsduur.

3. Verhoogde boekingen

Door samen te werken met een OTA, kunnen hotels hun boekingen verhogen. Wij hebben geavanceerde marketing- en salesstrategieën en -tools die zijn ontworpen om de conversie te verhogen. Dit betekent dat hotels en vakantieparken een grotere kans hebben om hun kamers en wooneenheden te verkopen, vooral op momenten dat ze anders misschien niet volledig bezet zouden zijn.

4. Eenvoudig beheer van reserveringen

Wij zijn gekoppeld met vele channelmanagers, maar hebben ook een gebruiksvriendelijke direct connect met een van de grotere PMS aanbieders (VipsCloud PMS) van Nederland. Hierdoor kun je je reserveringen eenvoudig beheren. Deze systemen kunnen helpen bij het bijhouden van beschikbaarheid, prijzen en boekingen, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker wordt om hun activiteiten te coördineren en hun aanbod aan te passen aan de vraag.

5. Klantgegevens en inzichten

Een samenwerking met ons marketing- en salesplatform biedt ook toegang tot waardevolle klantgegevens en inzichten. Welk type arrangement is gevraagd, wat zijn de gangbare prijzen, welke periode wordt veel geboekt et cetera. Deze informatie kan helpen bij het beter begrijpen van de doelgroep, hun voorkeuren en boekingsgedrag. Met deze kennis kunnen wij gezamenlijk onze diensten en marketing- en salesstrategieën verder optimaliseren.

6. Marketingondersteuning

Wij investeren veel in marketing en promotie, wat een groot voordeel kan zijn voor onze klanten. Wij gebruiken sociale media, zoekmachineoptimalisatie en betaalde advertenties om ons aanbod te promoten. Door samen te werken en kennis te bundelen profiteert iedereen die van het platform gebruik maakt. Daarnaast hoef je hieraan zelf geen tijd te besteden en kost het je ook niks. ‘No cure no pay’ is ons adagium. We hebben door de jaren heen een heel trouwe fanbase/vrienden van Voordeeluitjes.nl opgebouwd. Deze fanbase groeit nog steeds, heeft vertrouwen in ons label en boekt regelmatig.

7. Flexibiliteit in prijsstelling

Door samen te werken met ons, hebben hotels- en vakantieparken meer flexibiliteit in hun prijsstelling. Ze kunnen dynamische prijsstrategieën toepassen, wat betekent dat ze hun prijzen kunnen aanpassen op basis van vraag en aanbod, per arrangement, per periode en aankomstdag. Dit kan helpen om een optimale bezetting te garanderen, zelfs tijdens rustige periodes. Wij kunnen op het gebied van revenue management veel kennis en ervaring delen met onze klanten.

8. Reputatiebeheer

Wij bieden tools voor reputatiebeheer, waarmee de locaties hun online beoordelingen en feedback kunnen volgen. Dit stelt onze klanten in staat om hun klanttevredenheid te monitoren en verbeteringen door te voeren op basis van de feedback die ze ontvangen. Een goede reputatie op ons platform kan de zichtbaarheid en aantrekkingskracht verder vergroten.

9. Gemak voor klanten

Klanten waarderen het gemak van het boeken via een OTA. Deze platforms bieden vaak handige zoek- en filteropties, waardoor het voor reizigers eenvoudig is om de perfecte accommodatie te vinden die aan hun wensen voldoet. Door deze gebruiksvriendelijke ervaring kunnen hotels hun klanten beter bedienen en hun boekingen stimuleren.

10. Strategische partnerschappen

Een samenwerking kan ook leiden tot andere strategische partnerschappen en netwerkmogelijkheden. Het kunnen samenwerken met andere hotels, vakantieparken via ons platform kan nieuwe kansen creëren voor cross-promotie en het verbeteren van de algehele gastenervaring. Een voorbeeld hiervan is de samengestelde fiets- en wandelvakantie waarbij meerdere onafhankelijke locaties samenwerken.

Samenvattend kunnen we stellen dat de samenwerking tussen hotels, vakantieparken op ons platform tal van voordelen biedt die kunnen bijdragen aan het succes en de groei van een hotel of vakantieparkenbedrijf. Van vergrote zichtbaarheid en toegang tot nieuwe leisuremarkten tot het gemak van reserveringsbeheer en marketingondersteuning, de voordelen zijn divers en significant. Terwijl hotels en vakantieparken zich blijven aanpassen aan de steeds veranderende reisomgeving, zal de rol van ons platform in de hotel- en vakantieparkenindustrie alleen maar belangrijker worden. Door gebruik te maken van Voordeeluitjes.nl kunnen hotels en vakantieparken niet alleen hun boekingen verhogen, maar ook hun algehele merk en gastenervaring verbeteren.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws