Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.
Natuurlijk zien we ook positieve initiatieven te midden van al die onheilspellende berichten vanuit de hotellerie. Zijn het functionerende reddingsboeien of kun je het vergelijken met het orkestje dat – tegen beter weten in – doorspeelt terwijl de Titanic zinkt? Bart: “De Arendshoeve, het Charme hotel in Bergambacht, is tijdelijk een opvangcentrum voor mensen die besmet zijn met het coronavirus. Zorgorganisatie WelThuis neemt alles uit handen en betaalt huur. Rijk word je er niet van, het helpt wel om de verliezen te beperken. Alle omzet die je maakt, gaat van de NOW-regeling af, dus tja, reken maar uit… Het is misschien een reddingsboei die je gewicht eigenlijk niet kan dragen. Het is wel fijn om te zien dat onze hotels initiatieven ontplooien om door deze crisis heen te komen.”
Paasbrunch ‘to-go’
Dat gebeurt ook in Oranjeoord, waar de paasbrunch een afhaalbrunch wordt: “Tijdens de paasbrunch ontvangen we er zo’n 220 gasten, maar die kunnen er logischerwijs niet terecht dit jaar. We hebben nu iedereen die heeft gereserveerd, een voucher aangeboden voor een ‘to-go’ paasbrunch. Je kunt dan op een bepaalde tijd de brunch afhalen, zodat het helemaal in lijn is met de richtlijnen om verspreiding van het coronavirus te beperken. Dit soort dingen kun je alleen doen als er volume achter zit, en dat is hier het geval. De Nederlanden draait ook een goed volume met de afhaalmaaltijden, dus dan kun je dat een tijd in stand houden. Of we het na de crisis blijven doen? Misschien wel. De wereld zal echt veranderen na de coronacrisis, daar ben ik van overtuigd. Er zijn natuurlijk ook bedrijfstakken die deze crisis helemaal niet voelen natuurlijk, zoals de bezorgservices. Als iedereen die mogelijkheden, dat geldt ook voor thuiswerken bij daarvoor geschikte beroepen, eenmaal heeft ontdekt en ervaren, dan blijft men het na de crisis waarschijnlijk ook vaker gebruiken.”
Dit haal je niet meer in
Nog even over het hotel dat coronapatiënten opvangt. Heeft het hotel daarvoor aanpassingen moeten ondergaan? “Nee, dat valt reuze mee”, vertelt Bart. “Volgens mij hebben ze het hotel in ‘schone’ en ‘vieze’ zones ingedeeld en was het allemaal in een dag geregeld. Ik weet dat een Van der Valk hotel ook zoiets doet. We zijn een al eerder benaderd door iemand van het COVID-crisisteam, met de vraag of we hotels beschikbaar konden stellen, maar even later meldden ze al dat er genoeg aanmeldingen binnen waren. Er zijn genoeg hotels die hieraan mee willen werken natuurlijk. Het is wel leuk dat we nu kunnen helpen in deze tijden van crisis. Verder heb ik de afgelopen dagen veel mensen gesproken, waaronder ook vastgoedverhuurders. Het is moeilijk om te zien hoe dit jaar zich gaat ontwikkelen, maar ik verwacht dat heel Nederland deze zomer niet naar het buitenland op vakantie gaat. Dat biedt misschien wel kansen, maar alle omzet van de periode daarvoor is al weg, ook de familie-uitjes en dineetjes. Dat haal je nooit meer in.”
Hiermee eindigt deel 13 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.