In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de horeca 2,9 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode in 2011. Voor de ene helft is de stijging te danken aan hogere prijzen en voor de andere helft aan een hoger volume. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Vooral hotels, restaurants en cafetariaÂs deden het goed. Door een daling in het volume met 2 procent deden cafés het een stuk minder. Dankzij een prijsstijging van 2,3 porcent werd er een bescheiden omzetstijging van 0,2 procent gerealiseerd. CafetariaÂs boekten, net als voorgaande kwartalen, de hoogste omzetgroei. Ook hotels en restaurants realiseerden meer omzet. Bij restaurants was de toename van de omzet 3,7 procent. De prijzen in restaurants waren 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 1,4 procent hoger. Hotels, pensions en conferentieoorden, zonder dat het CBS een onderverdeling maakte naar prijsdeel en volumedeel, plusten met 2,4 procent.
Niet onaardige percentages toch? Best wel oké in tijden van politieke en economische uitdagingen? Ammehoela! Dit kan echt structureel zo veel beter (en ook nog eens zo veel makkelijker)! Als ik als doorsnee gast in een gelegenheid ben, dan valt het me op dat ondernemers en personeel gewoon omzet laten liggen. En dat is gewoon raar. 'Upselling' en 'crossselling' zijn voor velen nog steeds verboden woorden.
Waarom gasten zelf naar de hotelbar laten lopen als ze in de lobby zitten en eindeloos wachten totdat iemand een bestelling komt opnemen? In al die tussentijd hadden ze al een rondje verorberd kunnen hebben. Uitgaande van een goed glas huiswijn à vijf euro is dat per keer een omzetverlies van tien euro. Maal zoveel gasten in de lobby, maal zoveel dagen in het jaar, isÂ
Domweg zonde! Waarom kamers in diverse gradaties aanbieden (standaard, deluxe en superior), maar dat niet op de dinerkaart van het restaurant doen? Of bij de keuze van het formaat van de cappuccino. Small, medium, large. Onderzoek toont aan dat het merendeel voor de middelste optie gaat. Die fastfood-jongens hebben dit echt wel goed uitgedacht en beproefd. U hoeft het alleen maar toe te passen.
Natuurlijk, u werkt hard. Uw personeel ook; zelfs extra hard als u in de buurt bent. Ik wijs niet met mijn vinger. Ik wil alleen maar zeggen: De rug recht, hoofd omhoog! Bekijk iedere gast. Lees de gast. Wat wil hij of zij? En hoe kan ik daar meer aan verdienen? Komend kwartaal een omzetplus van minimaal tien procent? En dan volledig voor rekening van het volumeaandeel. Laten we ervoor gaan. Succes!
~Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management~
De rug recht!
26 juni 2012