Nederland staat nog steeds in de top tien, op de internationale congreswereldranglijst 2002. Dit blijkt uit de laatste jaarlijkse gegevens van de Union of International Associations (UIA), die de congresstatistieken wereldwijd verzamelt. Om op de congresladder te stijgen, wil Toerisme Recreatie Nederland (TRN)‘Destination Holland’ nog beter in de markt zetten. Door een actievere marktbewerking via de buitenlandse vestigingen, en door Nederland meer te positioneren als kennisland, maar ook door het aanboren van nieuwe markten, zoals Scandinavië.
De Nederlandse Ambassade en de vestiging van Toerisme Recreatie Nederland in Stockholm zijn sinds kort verenigd onder één dak. Met de naam ’Holland House’ slaan de twee organisaties een nieuwe weg in om meer in te zetten op de zakelijke markt. De verschuiving van de focus naar de zakelijke markt is een bewuste keuze.
Volgens onderzoek gaat er zo’n slordige acht miljard euro per jaar om. De helft hiervan heeft betrekking op de MICE-markt. Ook gegevens van de luchthaven Schiphol laten geen twijfel bestaan over de grootte van deze markt: circa zestig procent van het uitgaand reisverkeer in Scandinavië richting Nederland bestaat uit zakelijk reisverkeer.
Partner KLM
In deze economisch mindere tijden is het een zichtbare trend dat bedrijven dichtbij huis blijven voor hun meetings en conferenties. Titi Lagerfeldt-Gelhaar, vestigingsmanager van TRN: ‘We merken dat bedrijven zo effectief mogelijk denken. Er is meestal geen geld om te confereren in verre oorden. Wij proberen hierop in te spelen. Holland is een goed dichtbij-alternatief; het land past als internationale bestemming goed bij Scandinaviërs. Het is prima te bereiken en hooguit een paar uur vliegen.’
Vanuit Scandinavië en Finland vertrekken iedere dag 52 vluchten naar Nederland. KLM neemt 33 van deze vluchten voor haar rekening. De KLM breidt dit aantal komend jaar zelfs uit met de opening van een zesde Noorse lijn: Kristiansand - Amsterdam. ‘KLM is een sterke partner hier in Scandinavië. De samenwerking met de luchtvaartmaatschappij is al vele jaren uitstekend. Dit zorgt ervoor dat wij samen als destinatie naar buiten kunnen treden.’
Zo is KLM mede-organisator tijdens site-inspecties en roadshows van TRN. ‘Wij staan onder andere als partner in de campagne KLM Blue Biz, een nieuw bonusprogramma dat zich richt zich op kleine en middelgrote bedrijven. TRN Scandinavië bewerkt zowel de Zweedse, Noorse, Deense als de Finse markt. Dit enorme gebied wordt bewoond door 24 miljoen veelal reislustige inwoners, en is hiermee geen markt om te negeren. De MICE-markt wordt echter alleen actief bewerkt in Zweden en Noorwegen.’ Hier ziet Lagerfeldt-Gelhaar voorlopig de beste kansen voor Destinatie Holland.
Publieke sector
Het vijfkoppige team van de Scandinavische TRN-vestiging betrok afgelopen oktober officieel het statige pand van de ambassade in Stockholm. Vestigingsmanager Titti Lagerfeldt-Gelhaar ziet alleen maar voordelen: ‘Door als MICE-afdeling meer samen te werken met de handelsafdeling van de ambassade, sla je twee vliegen in één klap. De handelsafdeling bevordert het ondernemerschap naar Nederland door middel van handelsmissies. Besluiten deze bedrijven daarnaast in Holland te confereren, dan creëren we een win-winsituatie.’
Zweden is met zijn 8,9 miljoen inwoners verreweg het grootste Scandinavische land, met de meeste industrie. Het is hier vooral de internationale industrie binnen de farmacie, elektronica en mode waar TRN de aandacht op richt. Alleen al een multinational in de farmacie, zoals Astra Zeneca, geeft honderden miljoenen euro per jaar uit aan meetings en conferenties. Maar ook de publieke sector is een interessante doelgroep. ‘Holland heeft in Zweden een goede naam op het gebied van onderwijs, architectuur en gezondheidszorg. Deze markten blijken een aantrekkelijke bestemming voor studiereizen,’ aldus Lagerfeldt-Gelhaar.
Noorwegen is een relatief klein maar rijk land, dankzij de beschikking over eigen oliebronnen. Holland is een van de belangrijke handelspartners voor Noorwegen. Zo is het land nog steeds een van de grootste gebruikers van de Rotterdamse haven. Noorwegen is een vrij nieuwe MICE-markt. Tot voor kort werd confereren in het buitenland erg moeilijk gemaakt vanwege de extreem strenge belastingregels. Deze zijn nu versoepeld en daardoor merken reisbureaus een grote toename in het aantal geboekte conferentiereizen.
Etalage
De TRN-vestiging is nu ruim een jaar bezig met de MICE-markt. Naast de opbouw van een database, worden er verschillende middelen ingezet voor de marktbewerking. Voorbeelden hiervan zijn roadshows, site-inspecties, persreizen en het versturen van nieuwsbrieven. Inmiddels hebben deze activiteiten hun meerwaarde laten zien. Ook de Scandinavische versie van de site www.holland.com wordt ingezet als communicatiemiddel.
Een van de hotelketens in Nederland die zich voor de MICE-activiteiten heeft ingeschreven, is Hilton Nederland. Key account director Maurits Bijleveld ziet een toegevoegde waarde in de samenwerking met TRN. ‘De netwerkevenementen met Scandinavische klanten, georganiseerd door TRN in Stockholm, dragen verder bij aan het uitbreiden van het klantenbestand.’
Hilton Hotels heeft drie jaar geleden de Scandic Hotelgroep in Scandinavië overgenomen. Hiermee heeft het nu een heel groot bereik op deze markt. Ook heeft Hilton inmiddels een verkoopkantoor geopend in Stockholm voor outbound business, inclusief een MICE-afdeling. Bijleveld: ‘In Nederland beschouwen wij Scandinavië als een zogenaamde nichemarkt, waar nog geen salesactiviteiten zijn gedaan in het verleden. Vele meetings en groepsboekingen vinden plaats in het weekend, hetgeen heel interessant is voor onze zakenhotels.’
Het is belangrijk om Destination Holland nu in de etalage te zetten. Hierin is ook voor de persbewerking een belangrijke taak weggelegd. Met hulp van nieuwsbrieven en persreizen informeert TRN de MICE-journalisten over Destination Holland. Een uitgebreide bijlage in het Zweedse MICE-tijdschrift Meetings International staat inmiddels ook gepland.
Op het gebied van de persbewerking werken TRN en de ambassade nauw samen. Zo zijn er al plannen voor een gemeenschappelijke persreis naar aanleiding van het Nederlandse EU-voorzitterschap volgend jaar. ‘Het voorzitterschap is voor zowel MICE-journalisten als politieke verslaggevers interessant. Vandaar dat we dit goed met elkaar kunnen combineren,’ verklaart Lagerfeldt-Gelhaar. ‘Met het Holland House matchen we vraag en aanbod op een nog effectievere manier.’
HM302003