Door creatief te werk te gaan met tafellinnen, of met eenmalig tafelpapier, kan aan ieder restaurant een geheel eigen sfeer worden gegeven. En ook hier geldt: originaliteit wordt altijd beloond.
Nog maar enkele jaren geleden werden in de meeste restaurants de tafels gedekt met witte of oudroze tafelkleden. Op dit moment echter, lijkt het spelen met kleuren en dessins steeds belangrijker te worden.
De heer Bilderbeek van Womitex Linnenverhuur vertelt: 'Het is waar dat er nu vaak voor geheel andere kleuren wordt gekozen. Met name warme tinten met een natuurlijk karakter doen het goed op tafel. Bovendien merken we dat de vraag naar een betere kwaliteit tafellinnen groter is geworden. Daarom is op dit moment veel van ons linnen afkomstig uit Italië en uit de Scandinavische landen. Daar komen ook al die aparte motieven vandaan die momenteel zeer geliefd zijn. "Gedessineerd linnen" treedt steeds meer op de voorgrond.'
Combineren
Bilderbeek gaat verder: 'Voor ons als verhuurder is het op de eerste plaats van belang dat het linnen betaalbaar is, maar het moet natuurlijk vooral ook goed te wassen zijn. De kleur en de glans moeten behouden blijven; zelfs na meer dan vijftig maal wassen.'
Uiteraard is het zo dat niets kan tippen aan smetteloos schoon gesteven linnen. Toch wordt er in menig restaurant gekozen voor het gebruiksgemak van wegwerp tafelpapier. Hiermee kan men telkens weer de allerlaatste trends volgen en probleemloos verschillende kleuren en dessins combineren. De fabrikanten van tafelpapier hebben de afgelopen jaren zeker niet stil gezeten. Er werden nieuwe produkten ontwikkeld die zacht en stevig zijn, en die tegelijkertijd de uitstraling van linnen weten te benaderen.
De heer Meier Mattern van Duni Nederland BV vertelt: 'Dit jaar zijn de diepe, warme kleuren, zoals donkerblauw en donkergroen, weer helemaal in. Er worden ook veel geeltinten gebruikt, en ook terracotta doet het nog steeds uitstekend.
Er is eveneens veel vraag naar traditionele dessins, zoals het kroontje, het leeuwtje en de Franse lelie. Bovendien is er een toenemende belangstelling voor thema's als Zuid-Amerika en Italië.' Was vroeger misschien alleen de consument trendgevoelig, tegenwoordig kan ook het horecawezen niet stil blijven zitten. Mevrouw Thijssen van Celtona: 'We zien dat horeca-ondernemers steeds meer kiezen voor gedessineerde produkten. Een visrestaurant kiest bijvoorbeeld voor een placemat gedecoreerd met zeevruchten. Maar ook de luxere Texstyle napperons met eigentijdse dessins worden veel gebruikt om een eigen stempel op de inrichting te drukken. Zeker in combinatie met uni-kleuren, die populair blijven, zijn zeer uiteenlopende sferen te creëren. Bovendien gaan horecabedrijven steeds professioneler om met hun huisstijl. Wanneer de servetten, placemats en onderzetters worden voorzien van de naam en/of logo van het bedrijf rijgt het tafelpapier een extra toegevoegde waarde en voorname uitstraling.
Auteur: Hans Karel van Nieuwenhuizen
HM30JAAR HM301996