De komende jaren komen er in Den Haag zeker 1.000 hotelkamers bij. Dat is nodig om aan de groeiende vraag te blijven voldoen.
Dat staat in het Voortgangsbericht Toerisme dat wethouder Karsten Klein van stedelijke economie, zorg en havens heeft uitgebracht. Daarin wordt geconstateerd dat de bezettingsgraad van hotels in de afgelopen 5 jaar met 19% is toegenomen. Daarnaast is in het afgelopen jaar de gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer met 11% gestegen. Dat is de sterkste stijging van de 4 grote steden, zo lezen we in het persbericht op denhaag.nl.
Karsten Klein:
"Het aantal hotelkamers in Den Haag is minder hard is gegroeid dan de vraag. Hierdoor is krapte ontstaan. Met name in het middensegment is de spoeling dun. Een toename in hotelkamers is dan ook hard nodig. Ook voor de werkgelegenheid is dit goed. Een toename van 1.000 hotelkamers zorgt voor 400 banen."
De wethouder wordt op zijn wenken bediend. De komende jaren zullen, voor zover nu bekend is, zeker 8 hotels met in totaal ruim 950 kamers hun deuren in Den Haag openen. Meer dan tweederde daarvan zit in het middensegment. 2 in Scheveningen (Easy Hotel en Inntel), de rest op het Stationsplein, Lange Vijverberg, Paleisstraat, Wijnhaven, hoek Noordeinde en Heulstraat en Grote Marktstraat. De bouwactiviteiten zijn goed voor circa 500 manjaren aan werk.
"We hebben die kamers hard nodig door de groei van zowel recreatieve als zakelijke bezoekers. We doen het bijvoorbeeld heel goed op de markt van congressen. In 2016 hebben we een toename van 50% gerealiseerd in meerdaagse internationale congressen ten opzichte van de jaren ervoor. Maar liefst 135 congressen werden er gehouden. De zakelijke bezoeker is goed voor ongeveer de helft van de overnachtingen."
Meerdaagse congressen
Ook voor 2018 en 2019 heeft een aantal zeer grote meerdaagse congressen gekozen voor de stad. Die mensen moeten we onderbrengen. In 2018 bijvoorbeeld The Union World Conference on Lung Health met 4.000 bezoekers en in 2019 bijvoorbeeld het World Federation for Hospital Sterilisation Services met 1.200 specialisten.
Volgens Karsten Klein slaagt de stad er steeds beter in om dit soort grote evenementen binnen te halen.
"We weren ons goed op deze competitieve markt. Toerisme is een wereldwijde groeimarkt die op de stad een grote economische impact heeft. Om hiervan optimaal te profiteren hebben we de afgelopen jaren heel gericht geïnvesteerd in kwalitatief toerisme. Dat heeft als gevolg gehad dat het aantal overnachtingen van binnenlandse en buitenlandse gasten in Den Haag harder is gegroeid dan de landelijke trend. En een toename van het aantal bezoekers leidt weer tot een toename van bestedingen en tot meer omzet- en groeimogelijkheden voor ondernemers en meer werkgelegenheid voor laaggeschoolden. En dat laatste is iets dat we heel hard nodig hebben."
Duik in Den Haag
De campagne ‘Duik in Den Haag' die vorige week werd gelanceerd moet er mede voor gaan zorgen dat de groei doorzet.
"Deze campagne is gericht op Nederland, Duitsland, Engeland en België. De crossmediale campagne moet ervoor zorgen dat de naamsbekendheid van de stad groter wordt. Het is tevens de opmaat voor het themajaar Feest aan Zee dat we in 2018 organiseren."
Grote werkgever
Toeristen en dagjesmensen (bij elkaar: de vrijetijdseconomie) zorgden in 2016 voor € 2,2 miljard aan inkomsten voor de Haagse economie. Dat was een stijging van 10% ten opzichte van 2012. Als het gaat om werkgelegenheid dan dankt ruim 1 op de 10 Hagenaars zijn of haar baan aan de vrijetijdseconomie. Het grootste deel van deze banen is te vinden in de horeca (14.000), andere banen zijn vooral te vinden in de detailhandel en de culturele sector. De toeristische sector zorgt met name voor banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.