Hilton Hotels heeft onlangs bekendgemaakt dat het een nieuw internationaal hotelmerk bestaande uit boutiquehotels gaat beginnen. Denizen Hotels, zoals het merk gaat heten, moet gaan concurreren met onafhankelijke hotels en onder andere de W-lijn van Starwood Hotels & Resorts. Door de wereldwijde recessie en de bevroren geldmarkten worden er minder hotels gebouwd en neemt de merkconcurrentie toe. Lagere bezettingsgraden en dalende kamerprijzen zorgen ervoor dat sommige onafhankelijke boutiquehotels zich willen aansluiten bij hotelketens om zo hun marketing en exploitatie op te vijzelen, meent Hilton.
"Het is momenteel een opwindende tijd, alsook dat het een periode is om met iets verfrissends te komen," zei Ross Klein, Global Head van Hilton's luxemerken. "Wij zijn voorzichtig en zorgvuldig, maar wij schrikken er niet van om nieuwe zetten in de markt te maken."
Denizen komt in de bedrijfsportefeuille waar verder Hilton Hotels, Conrad, Doubletree, Embassy Suites, Hampton Inn en Waldorf Astoria in zitten. Hilton ziet in Denizen de terugkeer naar de luxe en het verleden van Hilton, zonder dat klanten zich schuldig hoeven te voelen over de gemaakte uitgaven. Het bedrijf voert momenteel actieve onderhandelingen met hoteleigenaars in de steden Buenos Aires, Londen, New York, Montreal, Jeruzalem, Istanboel en Mumbai.
Hilton, dat zelf het hoofdkwartier van Beverly Hills, Californië naar Fairfax Virginia verplaatst om in de kosten en belastingen te snijden, exploiteert 3.200 hotels in 77 landen.
Denizen lokt boutiquehotels naar Hilton
12 maart 2009