Hoe krijg je de bezetting van een hotel in ons land in het eerste kwartaal omhoog? Een vraag waarmee - zo weet ik uit ervaring - veel hoteliers worstelen. Eigenlijk weten ze allemaal wel het antwoord, maar het zoeken naar de simpele en eenvoudige oplossing wordt niet gestaakt. Een oplossing die weinig of geen moeite kost. Nou, ik geloof niet dat die bestaat... Ook al lijkt het internet uitkomst te bieden.
Iedereen weet dat het internet oprukt in onze samenleving en zeker in ons land gaat dat in een hoog tempo. Voor de hotelier lijkt het er op dat dit de eenvoudige en weinig inspanning vragende oplossing is. Je meldt je aan bij een van de vele boekingssites met een aantrekkelijk prijs en klaar is kees. Niets is echter minder waar! Wil je het succesvol maken, dan zal je dagelijks hiermee bezig moeten zijn. Hiervoor is van wezenlijk belang dat je ook als klein hotel dagelijks inzicht hebt in de te verwachte bezetting en het mogelijke prijsniveau, zodat je de kamers op elk moment voor het hoogst haalbare tarief kunt wegzetten.
En daar komt het addertje onder het gras vandaan: tegenwoordig staat ongeveer iedereen op een boekingsite met min of meer vergelijkbare prijzen en is dus het probleem weer terug: hoe kan ik mijn hotel aantrekkelijk maken voor potentiële gasten? Of je dat nu via internet probeert of via de ouderwetse krant, het probleem blijft hetzelfde.
Het recept is simpel, de uitwerking vraagt een enorme inspanning. Net zoals in andere perioden van het jaar, moet er een reden zijn voor de gast om naar het hotel te komen. De aanbieder moet die reden verzinnen en dus vertalen in een arrangement of aanbieding. (Die reden is niet alleen een lage prijs.) Vervolgens moet de aanbieding duidelijk gemaakt worden aan de markt.
Aangezien er minder behoefte bestaat aan 'het erop uit trekken' in het eerste kwartaal van het jaar, moeten veel segmenten bediend worden om tot een aansprekende bezetting te komen. Dat betekent: zo veel mogelijk arrangementen, aangeboden via zo veel mogelijk kanalen. Niet een arrangement voor 'de ouderen', maar een arrangement toegespitst op de groep 60-65 jarigen die met de vut zijn, van gourmetten houden, spelletjes spelen, graag musea bezoeken... Arrangementen dus voor niches in de markt. Maatwerk.
Dat maatwerk kan vervolgens aangeboden worden middels internet of andere verkoopkanalen. Alleen een aanbieding op internet - die vaak ook nog maanden hetzelfde blijft - zal niet het gewenste resultaat opleveren.
Blijft er nog een probleem over: op welke boekingssite moet je gaan staan? Het lijkt mij dat je in principe elk verkoopkanaal moet benutten, dus feitelijk op zo veel mogelijk sites. En probeer dan niet alleen met de prijs te concurreren. Als mensen voor 30 euro p/p in een viersterrenhotel kunnen slapen, in deze periode, moeten we misschien maar een nieuwe boekingsite starten: dewegkwijt.nl
HM302006