Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we een opvallend verschil in het diefstalgedrag tussen gasten in 4-sterren en 5-sterrenhotels.
Het belangrijkste resultaat van de studie: de overgrote meerderheid van de gasten steelt handdoeken en badjassen; misschien als een 'goodie' voor de volgende wellness-pauze? Deze twee objecten van verlangen worden op de voet gevolgd door hangers, pennen en bestek. Naast deze 'gewone' items, is er een aantal spectaculaire uitschieters die een levendige verbeelding van de delinquenten suggereren:
De meest bizarre gestolen voorwerpen
Badkamerinrichting
Van de gasten die erin slaagden om badkamerinrichtingen, het hoofd van een regendouche, een hydromassagedouche, een toiletzitting, een afvoerpijp of zelfs een hele wastafel te stelen, zoals een hotel in Berlijn meldde, werd zeer vakkundig vakmanschap gevraagd.
Een vleugelpiano
Een hotelier uit Italië: "Eenmaal door de lobby gelopen, merkte ik dat er iets ontbrak, en kort daarna hoorde ik dat drie onbekende mannen in een overall de vleugel hadden weggehaald, en die is natuurlijk nooit meer teruggekomen.
Kamernummers
In een hotel in Engeland had een gast zonder pardon de nummers van zijn hotelkamerdeur verwijderd. "We merkten het pas op als de volgende gast zijn kamer niet kon vinden", verklaart de hoteldirecteur.
Opgevulde jachttrofeeën
In een hotel in Frankrijk werd een gast betrapt op het stelen van het hoofd van een gevuld everzwijn. Later ontving hij deze trofee wel: vrienden kochten het kostbare stuk van het hotel en gaven het hem als huwelijksgeschenk.
Saunabanken
In een hotel bij Salzburg werden de houten banken uit een sauna gestolen. De 'privé-sauna' bevond zich op het terras van een spa-suite. De banken waren gemaakt van geurend dennenhout, wat waarschijnlijk de wens van de gasten heeft aangewakkerd. Pas toen een volgende gast de afwezigheid van de banken bekritiseerde ("Waar moet ik in de sauna zitten? Ik kan me niet ontspannen terwijl ik sta"), merkte de hotelier de diefstal op.
Hifi-installatie
Een hoteleigenaar uit Duitsland meldt hoe de gehele stereo-installatie van de spa verdwenen is: Blijkbaar hadden dieven de hele geluidsapparatuur 's nachts gedemonteerd en in hun auto geladen voordat ze vertrokken.
Bloemen
Het management van een resort op de Malediven meldt dat het meerdere keren per week nieuwe bloemenarrangementen koopt om de ontbrekende te vervangen. Misschien is de vraag naar bloemen gewoon te groot vanwege de vele huwelijksaanbiedingen?
Voorkeuren stelen per nationaliteit
Bij de indeling van de delinquenten naar nationaliteit komt een ander beeld naar voren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Duitse en Britse hotelgasten een nogal saai diefstalgedrag volgen: Naast handdoeken en badjassen staan vooral cosmetica en toiletartikelen centraal.
Oostenrijkers daarentegen verraden op een meer pleziergeoriënteerde manier: gerechten en koffieautomaten verschijnen hoog in de rangschikking van de diefstallen. Het lijkt erop dat ze niet genoeg kunnen krijgen om hun dorst naar koffie te stillen. Voor Amerikanen in de VS verschijnen kussens en batterijen als de belangrijkste objecten van verlangen.
Italianen lijken de voorkeur te geven aan wijnglazen als hotelsouvenir, terwijl de föhn hoog op de Zwitserse ranglijst staat. De Fransen daarentegen stelen op een spectaculairdere manier: ze vertegenwoordigen het land dat zich vooral aangetrokken voelt tot TV-toestellen en afstandsbedieningen.
Nederlandse hotelgasten zien in hun souvenirs vooral het praktische voordeel: hun favorieten zijn onder andere gloeilampen en toiletpapier.
Verschil tussen 4- en 5-sterrenhotels
Gasten van 5-sterrenhotels geven de voorkeur aan dure artikelen. In totaal werden 634 hoteliers van 4-sterrenhotels en 523 van 5-sterrenhotels ondervraagd om het gedrag van dieven te bepalen, afhankelijk van hun rijkdom. Het blijkt dat 'Hebzucht is goed' een betrouwbaar motto is, vooral voor de welgestelde 5-sterrenklanten.
De kans dat TV's van hoge kwaliteit worden gestolen in 5-sterrenhotels, is 9 keer zo groot als in het 4-sterrensegment. Ook kunstwerken zijn in luxehotels een geliefd lustobject (5,5 keer zo groot risico op diefstal). Tabletcomputers en matrassen worden ook veel vaker gestolen in 5-sterrenhotels.
4-sterrenhotelgasten zijn tevreden met minder spectaculaire geschenken: handdoeken en hangers zijn over het algemeen meer gevraagd dan in 5-sterrenhotels. De typische 4-sterrenhotelgast houdt vooral van praktische zaken als batterijen en afstandsbedieningen (diefstalkans 3,1 en 4,9 keer zo hoog).