Directe boekingen winnen terrein

Auteur: Redactie
Economie 12 februari 2020
Directe boekingen winnen terrein

SiteMinder, het wereldwijde toonaangevende acquisitieplatform van gasten in de hotelindustrie, onthult vandaag de jaarlijkse lijsten van de distributiekanalen die het afgelopen jaar de hoogste boekingsinkomsten naar hotels hebben gebracht. Variërend in de 20 toeristische topbestemmingen ter wereld, laten de lijsten de snelgroeiende successen zien van zowel ‘direct boeken’-strategieën voor hotels als de groeistrategieën van grote bedrijven die uit zijn op consolidatie.

Van 14 van de 20 toeristische bestemmingen, zijn directe boekingen – gedaan via de website van een hotel – hoger gestegen ten opzichte van vorig jaar of hebben zij hun positie binnen de top vijf behouden. De aanhoudende groei van het directe kanaal werd alleen geëvenaard door het bedrijf Agoda, met het hoofdkantoor in Azië, dat sprongen heeft gemaakt in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).

De senior directeur van Global Demand Partnerships, James Bishop, stelt: ‘Het is spannend om jaarlijks te reflecteren op deze data en op de trends die we zien in de kern van de toerismebranche wereldwijd. De snelle stijging van Airbnb in vele markten bijvoorbeeld, is bewijs van het openstaan van de hotelindustrie om Airbnb als partner te adopteren, en de voordelen die ze zien van het verkopen van een ervaring, niet alleen een kamer. Het getuigt er ook van dat Airbnb-gebruikers niet langer alleen maar op zoek zijn naar accommodaties en ruimtes om te huren.

Bemoedigend genoeg dragen directe online reserveringen aanhoudend bij aan de omzet van hotels wereldwijd, waarbij hotelwebsites in de top vier blijven van kanalen in de meerderheid van markten en, in veel gevallen, omhoogschieten in de lijsten. Het is duidelijk dat hoteleigenaars actief zoeken naar het genereren van directe boekingen, door toename van kennis en innovatie, ook door het investeren in metazoekmachines. We zien ook technologieleveranciers deze behoefte ondersteunen, door professionele diensten toe te voegen aan hun aanbod van directe boekingen, effectief optredend als digitale marketingbureaus voor hotels.’

Top 12

De top 12 van hotelboekingskanalen in 2019 in Nederland, gebaseerd op een totale bruto omzet van klanten van SiteMinder:

1.     Booking.com

2.     Expedia Group

3.     Hotelwebsites (directe boekingen)

4.     Hotelbeds

5.     Hostelworld Group

6.     Agoda

             7.     Global distribution systems

             8.     HRS - Hotel Reservation Service

             9.     totalstay van WebBeds

            10.    Lastminute.com

            11.    Sunhotels van WebBeds

           12.     Voordeeluitjes.

Overig nieuws