Als een werknemer zijn taken niet goed uitvoert of de gestelde resultaten niet behaalt, kan dit een reden voor de werkgever zijn om de arbeidsovereenkomst te willen ontbinden. Het ontslaan van een werknemer op grond van disfunctioneren is onder het nieuwe ontslagrecht beslist niet makkelijk. Het is zeer risicovol om met een slecht of matig opgebouwd ontslagdossier naar de kantonrechter te stappen met een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Onder het huidige recht zal de rechter de arbeidsovereenkomst op grond van disfunctioneren slechts ontbinden als de werkgever een dossier kan overleggen waarin het disfunctioneren duidelijk naar voren komt en waaruit blijkt dat de werknemer door de werkgever daadwerkelijk in de gelegenheid is gesteld zijn functioneren te verbeteren.
Als werkgever is het daarom belangrijk om regelmatig functioneringsgesprekken te voeren en te documenteren, schriftelijke waarschuwingen te geven en maatregelen te treffen wanneer de werknemer zijn functioneren niet verbetert. Bovendien moet de werknemer middels een verbetertraject actief worden begeleid in het verbeteren van zijn prestaties. Het enkel uiten van kritiek op het werk van de werknemer is onvoldoende.
De kantonrechter Noord-Holland heeft zich onlangs uitgesproken over de vraag hoe de aan hem gepresenteerde feiten vervolgens moeten worden gewaardeerd. Tot nu toe oordeelden de meeste kantonrechters dat de werkgever het disfunctioneren ‘aannemelijk’ moest maken. De kantonrechter Noord-Holland gaat een stap verder door te oordelen dat de werkgever de fouten van de werknemer moet bewijzen, een zwaardere toets dus. In deze zaak ging het om een werkgever die stelde dat de werknemer disfunctioneerde. De werknemer verweerde zich met de stelling dat de werkgever plotseling strengere eisen was gaan stellen aan zijn werk. De werkgever slaagde er vervolgens niet in om zijn stellingen te bewijzen. Mede om die reden wees de kantonrechter het ontbindingsverzoek van de werkgever af.
In deze zaak stapt de kantonrechter dus af van de voorheen geldende regel dat het ‘aannemelijk maken’ van disfunctioneren voldoende is. Naar het oordeel van deze kantonrechter moet het disfunctioneren door de werkgever bewezen worden. Des te meer reden om het disfunctioneren van een werknemer zorgvuldig te documenteren.
Auteurs: Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga
HM302016