Deze week valt de hagelnieuwe Hospitality Management bij iedere hotelier op de mat. Een editie waarin het vakblad voor de hotellerie een nieuwe hoofdredacteur introduceert. David Bakker neemt het stokje over van Jason van de Veltmaete.
Het onder een vergrootglas liggende Booking.com staat de afgelopen weken volop in de schijnwerpers. Huidig chairwoman en voormalig CEO Gillian Tans gaat in gesprek met columnist Sander Allegro en vertelt over de relatie met de hotellerie, de toekomst van technologie in de reisindustrie en de ontstaansgeschiedenis van het beursgenoteerde bedrijf.
Dat de MICE-markt als een van de laatste bedrijfstakken zal herstellen van de pandemie is geen verrassing. Hoe dat herstel eruit gaat zien en hoe de markt zich gaat ontwikkelen is van grotere nieuwswaarde. Hospitality Management dook in de wereld van MICE en vroeg experts (o.a Jos Vranken van het NBTC, Anouk Roohé van Meetingselect en Maurits van der Sluis van de RAI) naar hun visie op het herstel. Blijven we ‘Zoomen’?
Het personeelstekort laat zich behoorlijk voelen in de hotellerie. Een jaar geleden vond de exodus van hotelprofessionals plaats. Contracten werden niet verlengd en hotelmedewerkers kozen voor een stabielere toekomst. De vraag is of ze terugkomen. Hoe zit het met de aanwas van jong talent? Kiezen jonge scholieren nog voor de populaire hotelscholen? John Flierman (programmadirecteur House of Hospitality) en Harold Neijenhuis (Course Director Hotel Management Saxion) geven antwoord.
Vier generaties
In het Groningse Hoogezand bestiert Frank Faber het gelijknamige Hotel Faber. Hij is de vierde generatie Faber die aan het roer staat van het hotel. Al 120 jaar familiebezit schreeuwt om anekdotes. Redacteur José Mast toog naar het Hoogezand om die anekdotes op te schrijven.
Onze columnisten Jantiene Berg, Sander Allegro, Hans van Spronsen en Ewout Hoogendoorn geven hun visie (en commentaar) op de huidige gang van zaken. Linda Kampman van Hotel ’t Kruisselt in De Lutte is dit keer de Jonge Hond. Uiteraard zijn onze andere vaste rubrieken als Hotelketen, Mensen, Personalia en Hotel in Beeld weer goed gevuld. Kortom: in de nieuwe Hospitality Management lees je alles wat een hotelier wil weten.