Naar alle waarschijnlijkheid blijven de prijzen van hotelkamers op de meeste plaatsen ter wereld stijgen in 2024, ondanks een verwachte afname van de vraag naar vakantiereizen. Dit blijkt uit nieuwe prognoses van het consulting team van American Express Global Business Travel (Amex GBT).
Uit de Hotel Monitor 2024 blijkt dat in sommige steden, waar een combinatie van een krap aanbod en lokale omstandigheden de gemiddelde kamerprijs opdrijft, de prijzen met wel 17,5 procent kunnen stijgen. Amex GBT’s Hotel Monitor 2024 voorspelt de trends in hotelkamerprijzen in meer dan tachtig grote steden gebaseerd op de analyse van miljoenen hoteltransacties en economische data van het Internationale Monetaire Fonds (IMF). Eén van de prognoses voor topstemmingen voor zakenreizen is:
Stad |
Gemiddelde kamerprijs +/- |
Chicago |
+12,6% |
New York |
+6,8% |
San Francisco |
+6,2% |
Paris |
+11,0% |
London |
+9,1% |
Berlin |
+9,4% |
Bengaluru, India |
+11,1% |
Sydney |
+4,9% |
Shanghai |
+8,4% |
Singapore |
+7,5% |
De meeste steden krijgen te maken met stijgende kamerprijzen in lijn met lokale inflatie die volgde op de grote prijsstijgingen in 2022 en 2023, aangewakkerd door een toename van zogenaamd “revenge tourism.” Tegenover de dalende vraag naar vakantiereizen staat een aanhoudende stijging van het aantal zakenreizen, vergaderingen en evenementen.
Reizigersgedrag verandert
De evolutie van de werkcultuur naar meer flexibele en hybride modellen en werken op afstand heeft een directe impact op patronen in zakenreizen. Een geleidelijke toename van zakenreizen tijdens het weekend en een verschuiving naar minder maar langere zakenreizen, wijst op een groeiende trend waarin reizigers zakenreizen en vrijetijdsbesteding combineren.
Internationale hotelketens spelen hierop in door hun aanbiedingen voor een verlengd verblijf uit te breiden. Vakantieverhuurbedrijven rapporteren ook een groeiend aantal verzoeken om snelle wifi en een langer verblijf om op afstand te kunnen werken. Dit suggereert dat zakenreizigers steeds vaker verder kijken dan traditionele hotelaccommodaties.
De invloed van inflatie
Zelfs nu de inflatie afneemt, blijft het van invloed op de prijzen van hotelkamers, aangezien hogere kosten de operationele marges van hotels onder druk zetten. Personeelskosten hebben hierin het belangrijkste aandeel. Zo bereikten de salarissen van hotelpersoneel in de Verenigde Staten recordhoogten in 2023.
Deze stijgende kostenbasis verstoort de traditionele relatie tussen vraag en aanbod binnen de hotelsector. Hotelexploitanten beperken steeds vaker het aanbod vanwege personeelstekorten, om de overheadkosten terug te dringen en om prijzen op peil te houden. In de praktijk betekent dit dat reizen buiten het hoogseizoen mogelijk niet meer de besparingen oplevert die het voorheen deed, omdat het verband tussen kamerprijzen en bezetting afzwakt.
Een uitstekend hotelprogramma ontwikkelen
De verwachtingen op het gebied van vakantiereizen bieden bedrijven gelegenheid om betere deals met hotelpartners te sluiten voor 2024. De grote prijsstijgingen waar inkopers in 2023 mee te kampen hadden, hebben hun een impuls gegeven om de kosten te beheersen. Intussen voegt de toenemende druk om duurzaamheidstoezeggingen na te komen een andere dimensie toe aan het ontwikkelen van een hotelprogramma.
Als gevolg van nieuwe prioriteiten in het programma en veranderende reispatronen zullen inkopers van zakenreizen de bestaande regelingen moeten herzien. Het maken van betere prijsafspraken met de meest geboekte hotels in de meest bezochte steden moet prioriteit krijgen. Het concentreren van de uitgaven bij minder leveranciers zou moeten helpen om betere prijzen, voorwaarden en faciliteiten te kunnen afspreken, zelfs voor kleinere bedrijven.
Simon Fishman, vice president, Global Hotel, Amex GBT: “Omdat de vraag naar vakantiereizen afneemt, hebben onze klanten en wij een verbeterde onderhandelingspositie, wat betekent dat we reizigers nog meer kunnen bieden. Het is tevens een goed moment om te bepalen of een hotelprogramma klaar is voor de toekomst. Meer dan ooit gaat het erom dat we reizigers relevante en gepersonaliseerde opties bieden. Waar bij de één de prioriteit ligt bij beste prijs, zijn voor de ander de faciliteiten en de ervaring het belangrijkst. Welke keuze ze ook maken, we willen dat deze gasten worden gezien als Amex GBT-reizigers en dat ze de beste service krijgen die bij deze status hoort. We werken samen met onze accomodatiepartners om dat te realiseren.”
Voor meer informatie over hoe opkomende trends het hotellandschap voor zakenreizigers veranderen en voor advies om meer uit accommodatie-uitgaven te halen, heeft u via deze link toegang tot het volledige rapport.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.