De tijd dat een televisie op de hotelkamer een ‘unique selling point’ was, ligt ver achter ons. Zelfs in de kleinste, meest bescheiden hotelkamers treft de gast tegenwoordig een tv aan. Dat wil niet zeggen dat een hotel zich niet meer kan onderscheiden met behulp van die tv. Zowel de apparaten als het programma-aanbod verschillen behoorlijk van hotel tot hotel. Breedbeeldtelevisie, kabel of schotel, wel of geen Pay TV? En moet de televisie vrezen voor de razendsnelle opmars van draadloos internet?
Wie in een hotel met één ster boekt, zal waarschijnlijk het nieuws uit de krant moeten vernemen en de laatste ontwikkelingen op soapgebied moeten missen. Een tv op de kamer is voor deze categorie hotels niet echt bittere noodzaak. Een sterrencategorie hoger, ligt dat anders: volgens de Hotelclassificatie moet minimaal vijftig procent van alle kamers in een tweesterrenhotel de beschikking hebben over een kleurentelevisie. Een hotel dat alle kamers heeft voorzien van een kleurentelevisie met afstandsbediening kan tegenwoordig punten verdienen. Dat geldt overigens ook voor de beschikbaarheid van Pay TV (met mogelijkheid om deze op verzoek van de gast af te sluiten). Vanaf drie sterren is een dekking van 100 procent een basisnorm. Zaken als video, DVD of luidsprekers zijn en blijven keuzenormen, ongeacht het aantal sterren.
Natuurlijk is de ene televisie de andere niet. Breedbeeld, ‘progressive scan’, ‘DTS surround sound’... De technologie staat niet stil. Hoe luxer het hotel, hoe groter de kans dat de gast een televisie tot zijn beschikking heeft die in deze snel veranderende markt nog geen antiek imago heeft.
Kabel of satelliet?
Voor de hôtelier houdt het echter niet op bij de keuze voor een bepaald soort televisie. Want biedt het hotel de tv-signalen via de kabel of de schotelantenne? Monopolistisch gedrag van de kabelaanbieders - en andere tarieven voor de hotelsector - bleken voor de Consumentenbond en Koninklijk Horeca Nederland vorig jaar aanleiding om aan de bel te trekken. Tegelijkertijd werd het vizier gericht op een alternatief: schotelantennes. En met succes. In samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland bood het telecommunicatiebedrijf Hirschmann Electronics BV alle KHN-leden de mogelijkheid om tegen een korting van 25 procent een alternatief voor de kabel aan te schaffen. ‘Wij plaatsen een satellietontvangstsysteem zodat de hôtelier niet meer afhankelijk is van de kabelexploitant. Gezien de gestegen kabelkosten een aantrekkelijk alternatief,’ aldus communicatiemedewerkster Karin Veltmeijer. ‘We hebben alle leden van KHN een mailing gestuurd. Daar heeft zes procent op gereageerd. Van die zes procent is zestig procent met ons in zee gegaan. Met die overgebleven veertig procent zijn we nog steeds in gesprek. Het is dus absoluut een succesvolle actie gebleken.’
De aanzienlijk korter geworden terugverdientijd van de schotelantenne is niet het enige wapenfeit van deze technologie. Wie kiest voor de kabel, kiest voor een beperkt aanbod. Via de schotel zijn veel meer zenders binnen te halen. Bovendien heeft de hôtelier invloed op het aanbod. Wie bijvoorbeeld veel Japanse gasten heeft, kan ervoor kiezen om een aantal Japanse zenders in het aanbod op te nemen.
Daarnaast bieden de alternatieven voor de kabel vaak een betere beeld- en geluidskwaliteit. Zo heeft het bedrijf Digitenne een speciale zendmast ontwikkeld die het, in combinatie met een digitale ontvanger, mogelijk maakt om in bepaalde delen van Nederland televisie in digitale kwaliteit te bekijken. In tegenstelling tot de schotel, is het via Digitenne niet mogelijk een scala aan zenders binnen te halen. Het bedrijf biedt de 21 standaard televisiezenders, die zijn uit te breiden met drie kanalen van Canal+, alsmede een ‘erotiekkanaal’.
Excuusfilms
Van erotiek naar Pay TV; het is een logisch bruggetje. De mogelijkheid om naar 18plus-films te kijken wordt door menig hotelgast al vele jaren benut. Toch heeft Pay TV al lang niet meer de status die het ooit had. De concurrentie (het steeds groter wordende aanbod van zenders, de opkomst van internet en van andere media, zoals een laptop met DVD-speler) doet zich voelen. Toch is de behoefte aan een goed en betaalbaar Pay TV-systeem binnen de hotellerie groot, stelt Peter Felis, directeur van aanbieder Fetum (voorheen Finland Electronics). Er zijn immers nog genoeg hotelgasten die wel wat geld over hebben voor een film. ‘Het probleem is alleen dat de systemen in de loop der jaren steeds luxer en duurder zijn geworden. Als het dan economisch tegenzit, komen de klappen. Veel aanbieders van dergelijke Pay TV-systemen zijn opgekocht. Bovendien hebben veel hotels te maken gekregen met wurgcontracten. Zij konden opdraaien voor de gaten die bij de aanbieders vielen.’
Als alternatief voor de dure en ingewikkelde systemen ontwikkelde Fetum een apparaat dat naar eigen zeggen goedkoop, betrouwbaar en snel is. ‘Onze computer “luistert” constant naar alle aangesloten systemen. Als systeem vijftig iets te melden heeft, gaat de computer niet eerst alle 99 andere systemen binnen het hotel af. Dat werkt dus veel sneller’, verklaart Felis. ‘Daarnaast zijn nieuwe voorzieningen softwarematig aan te passen. Het is een open systeem. Wanneer een hotel een bepaalde periode veel Italiaanse gasten heeft, kan voor een bepaalde periode een Italiaans kanaal geïnstalleerd worden.’
Hoewel het aanbod niet alleen uit erotiek bestaat, vormt het wel de hoofdmoot. Felis: ‘Erotische films brengen verreweg het meeste geld in het laatje. De rest noemen wij “excuusfilms”. Al is het wel zo dat de gewone speelfilms aan populariteit winnen door het gestegen aantal vrouwelijke gasten. Het is net als met call-girls. Hotels praten er liever niet over, maar het is en blijft handel. En ach, als het discreet gebeurt, heeft toch ook niemand er last van? Je hoeft niet Roomser te zijn dan de paus.’
In de lift
Draadloos internet kan wel degelijk worden gezien als een concurrent voor de televisie. Het stelt zakenmensen in staat om rustig op de hotelkamer door te werken, maar ook om te surfen, te e-mailen en te chatten. En ook voor de ‘leisure gasten’ wordt de mogelijkheid om op verschillende plaatsen in het hotel te kunnen internetten steeds belangrijker. ‘De inkomsten uit betaaltelevisie lopen al jaren terug,’ zegt Gerard Schomaker van Van der Valk Internet. ‘De vraag naar internetaansluitingen zit daarentegen al jaren in de lift.’
Het concern startte begin 2001 een aantal pilots via de Wi-Fi standaard. Deze pilots waren dusdanig succesvol, dat Van der Valk in juli van dit jaar een contract sloot met KPN om te zorgen voor draadloze internettoegang in alle 53 Nederlandse vestigingen van het bedrijf. Begin januari is het volgens Schomaker mogelijk om in ieder Van der Valk-hotel draadloos te internetten. Of dat nu in de hal, de conferentiezalen, de kamers, het restaurant of aan de bar is. Het enige wat de gast nodig heeft, is een laptop die de technologie ondersteunt en een sessiekaart. Zo’n kaart kost de gebruiker dertig euro per maand, vijftien euro per week, tien euro voor een dag en vijf euro voor een uur. ‘We richten ons vooral op de zakelijke bezoekers. Maar Van der Valk is er voor gasten van nul tot honderd jaar. Kinderen kunnen nu via de “hotspots” spelletjes spelen op de computer, terwijl ze bijvoorbeeld op het eten zitten te wachten. Iedereen kan dus van deze techniek gebruik maken.’
Peter Felis erkent dat de technologie een concurrent is voor Pay TV. ‘Omgekeerd werkt het niet. Internet en spelletjes op de televisie zijn geen succes gebleken. Sony heeft het geprobeerd met Playstation, maar een zakenman zal niet zo snel achter de televisie kruipen om een videospelletje te spelen. Draadloos internet daarentegen is erg succesvol. Het is natuurlijk goedkoper om achter je laptop te blijven zitten dan om een film te bestellen. Maar kwalitatief is het geen echte concurrentie. Het is veel mooier om een film op een breedbeeldtelevisie te bekijken dan op zo’n kleine schermpje.’
De opmars van Wi-Fi
De populariteit van de draadloze internetstandaard Wi-Fi groeit zienderogen. Niet verwonderlijk, want dankzij deze snelle technologie behoren kabels tot het verleden en is de gebruiker niet afhankelijk van internetaansluitingen. Op diverse plaatsen in het hotel toegang hebben tot het wereldwijde web; in steeds meer hotels is het mogelijk.
Zo bood het Amsterdamse Okura bezoekers al langere tijd de mogelijkheid om via Wi-Fi te internetten in de hal, de bar, het restaurant en de conferentieruimten. Dit jaar werd de service uitgebreid naar de hotelkamers. Volgens het hotel is de dienst zo in trek, dat besloten is om alle 370 kamers erbij te trekken. Het enige wat de gast nodig heeft, is een laptop met een ingebouwde Wi-Fi antenne of een Wi-Fi antennekaart die op de pc is aan te sluiten. Zo’n antenne is eventueel bij de conciërge van het hotel verkrijgbaar. Een prepaid kaart voor twee uur kost twaalf euro; aan een 24-uurs dagkaart hangt een prijskaartje van 25 euro. Ook de hotels Arion (Vlissingen), Arneville (Middelburg) en het Mövenpick (’s-Hertogenbosch) gingen dit jaar draadloos. Vooral voor zakelijke klanten is Wi-Fi steeds vaker een criterium bij het selecteren van een hotel. Dat wil niet zeggen dat de technologie alleen geschikt is voor de grotere hotels. Forse gebouwen met meerdere etages en een zware betonstructuur hebben diverse antennes nodig om op alle verdiepingen een goede signaaldekking te hebben. Dat is een probleem waar een kleiner hotel in veel mindere mate mee kampt.
HM302003