De laatste jaren is er een nieuwe reiziger ontstaan. Reizen is al heel lang niet alleen maar bestemd voor de hogere klasse. Dankzij social media worden steeds meer plaatsen in de wereld bekend en groeit de reislust van de meeste mensen. De reiziger verwacht op zijn bestemming aan te komen en iets te beleven waardoor hij zich die reis herinnert.
De reiziger is niet langer tevreden met de typische excursies of het bezoek aan overvolle "toeristische" attracties. Ze willen meer, iets wat hun reis anders en uitzonderlijk maakt. Dit is waar hotels om de hoek komen kijken, ze zijn van toegevoegde waarden om een unieke beleving te bieden aan hun gasten en als je je nog steeds afvraagt waarom dat belangrijk is, blijf dan lezen.
1. Het belang begrijpen van UPselling
Als we naar de statistieken van boekingen kijken, worden vliegtickets maanden van tevoren geboekt, gevolgd door hotels, terwijl slechts 24% van de mensen de meeste activiteiten voor hun vertrek boeken. De rest geboekt op plaats van bestemming. Als je erover nadenkt, wat is dan het eerste contact van de toerist met de stad? Precies; het hotel! Nu heb ik een verrassing voor je: 'De UPselling'.
Je bent wellicht bekend met de term upselling, ook wel bekend als suggestieve verkoop. Deze term, zeer populair in de marketingwereld, is een essentieel onderdeel van het verkoopproces in alle bedrijfstakken en daarmee ook in de hospitality. Met UPselling verkoop je iets aan de gast waar ze in eerst instantie niet gelijk aan denken. Met andere woorden, upselling bij de receptie of Front Office van een hotel is het verkopen van extra diensten of upgrades. Uit een studie blijkt dat upsellings technieken bij de receptie de gasttevredenheid en de online reputatie van hotels kunnen verhogen. En wat kan hun ervaring beter maken behalve het hotel?
Precies, de activiteiten!
2. Lokale ervaringen
De hedendaagse consument verlangt ook naar een verscheidenheid aan activiteiten, misschien nog meer dan vroeger. Lokale, authentieke ervaringen in kleine groepen, weg van het massatoerisme en ellenlange wachtrijen.
Als gevolg daarvan richten gasten zich vaak tot de conciërges van het hotel voor meer authentieke aanbevelingen over lokale ervaringen. Toeristen vertrouwen op hotels, die ze beschouwen als een betrouwbare bron van lokale informatie. In plaats van een schap vol brochures en folders, waarom niet opvallen en hen lokale activiteiten aanbieden? Deze zijn afgestemd op hun wensen en profiel, welke ze kunnen boeken door één enkele QR-code te scannen!
Helaas neemt de concurrentie op dit gebied ook toe. Er komen steeds meer bedrijven die commissies vragen en toeristen ervan proberen te overtuigen dat hun activiteit de beste en meest unieke is. Als toerist kan je vaak door de bomen het bos niet meer zien. Daarom spelen hotels een fundamentele rol in het besluitvormingsproces.
3. Innoverende diensten
Reisconsumenten zijn er niet helemaal van overtuigd dat het vooraf boeken van tours en activiteiten een betrouwbare optie is. Maar als er een hotel achter deze activiteit staat, zal het vertrouwen met 99% toenemen (we bewaren deze 1% voor degenen onder ons die denken dat 5G nog steeds een overheidsinstrument is om ons te controleren).
Maar goed, terugkomend op het serieuze... Dit roept de volgende vraag op: Waarom zouden hotels overwegen lokale rondleidingen en activiteiten aan te bieden? Hoteliers kunnen snel een redelijke commissie verdienen door het aanbieden van lokale kwalitatieve tours. Een voorbeeld hiervan is onze City Game, een platform dat de twee beste dingen combineert: technologie samen met een lokale beleving. Door spelenderwijs plaatsen te ontdekken, dit kan wanneer, waar en met wie je maar wilt.
Een nieuw doe-het-zelf concept, een spel rond de wereld waaraan je kunt deelnemen. De enige vereisten zijn een internetverbinding en een opgeladen telefoon. De manier waarop we over reizen denken verandert en daar moeten we op reageren. Wil je meer inspiratie over hoe te innoveren, bezoek dan de website; Citygame.com