Voor de zesde keer in successie werd in januari de ANWB Hotelkampioen bekend gemaakt. De winnaar was Droste’s Hotel in Tubbergen. De prijs zag in 1992 het licht en is inmiddels uitgeroeid tot een waar instituut. De kampioenen van de afgelopen jaren weten dat adel verplicht: wie de trofee eenmaal heeft ontvangen wordt een jaar lang zeer kritisch beoordeeld door zijn gasten. Kampioen worden is één, blijven een ander. Maar diezelfde gasten weten de weg naar de winnaar wel in groten getale te vinden. De publiciteit rondom de prijs legt hen geen windeieren.
Droste’s hotel heeft een lange geschiedenis. Opgericht als dorpscafé in de tweede helft van de twintiger jaren, is het anno 1998 uitgegroeid tot een modern hotel. Directeur Harald Droste trad een paar jaar geleden in de voetsporen van zijn ouders, na gedurende twee jaar verschillende functies te hebben vervuld in het Ritz Carlton hotel in Boston. ‘My own little Ritz on the prairie’ noemt hij zijn eigen hotel inmiddels. Droste heeft in de afgelopen jaren het hotel een nieuw gezicht gegeven. Maar dat feit alleen is voor de jury van de ANWB natuurlijk niet doorslaggevend geweest.
Nieuw, nieuw, nieuw
De hotels worden door de ANWB op drie criteria getoetst: gastheerschap, prijs/kwaliteit verhouding en innovatieve bedrijfsvoering. De jury was bijzonder te spreken over de gastvrijheid in Droste’s Hotel: ‘Het is een adres waar de gast zich snel thuis voelt. Reeds bij binnenkomst valt de vanzelfsprekende gastvrijheid op. Harald Droste en zijn medewerkers zorgen ervoor dat het gevoel hier gast te zijn niet verdwijnt. Het is de rode draad in de benadering van hun gasten,’ aldus het juryrapport.
Ook de bedrijfsvoering van Harald Droste is er één die net iets anders is. Hij houdt wel van het ongewone. Sinds zijn komst is er daarom nogal het een en ander veranderd in en om het hotel: nieuwe hotelkamers met een patio, die opvallen doordat ze onderling van elkaar verschillen; een nieuwe wintertuin waar ontbijt en brunch kan worden genuttigd; een wisselende menukaart met betaalbare drie-, vier- en vijfgangen menu’s. En ‘last but not least’: nieuwe markten. Harald Droste heeft zich met succes op het zakelijke publiek gestort en ook de toeristische markt een nieuwe impuls gegeven.
Tijdens de uitreiking was Droste duidelijk over zijn filosofie: ‘Je kunt goede ideeën hebben, geroemd en geëerd worden, maar alles valt of staat met de bereidwilligheid van de mensen die het moeten waarmaken.’ Alle medewerkers van Droste kregen daarom als blijk van dank een arrangement aangeboden bij Hotel de Zon in Ommen. Inderdaad: de ANWB Hotelkampioen van 1997.
Auteur: Gerard Nijhof