Geen horecabedrijf kent zijn gelijke. Zelfs de franchiseketens, met ver doorgevoerde gestandaardiseerde formules op het gebied van exploitatie en herkenbaarheid, verschillen per bedrijf op essentiële onderdelen. Daarmee is de vraagkant van de markt gediend, want een gevarieerd aanbod leidt tot keuzes maken, en dat houdt de ondernemers alert.
Binnen de Nederlandse congresbranche is het niet anders. Voor elk wat wils; aangepast aan ieders behoefte. Zulke bedrijven met elkaar vergelijken is dus moeilijk. Daarom heeft de branche-organisatie Vereniging Nederlandse Congres- en Vergaderbelangen (VNC) besloten tot het invoeren van een systeem van certificering met de naam: Erkend Congresbedrijf. De branche kent een drietal doelgroepen: accommodatieverschaffers (veelal ook lid van de KHN), organisatiebureaus en toeleveranciers. In alle gevallen is een aantoonbaar belang in de sector noodzakelijk om als serieuze speler te worden aangemerkt. Elke doelgroep kent weer een onderverdeling; bovendien wisselt dikwijls de rol van vrager of aanbieder. Met andere woorden: de branche is voor het zakendoen zeer gebaat bij een makkelijk toegankelijk platform. De deelname aan vele vormen van ’networking’ is belangrijk. De VNC speelt in deze werkwijze een belangrijke rol, maar staat helaas nog te veel bekend als een elitaire club waarin slechts de grote spelers in het spel elkaar de bal toe rollen.
Vooraanstaande rol
Niets is minder waar, want een branche-organisatie is er juist om de belangen te dienen van de middelgrote en kleine aanbieders die individueel te weinig kracht hebben om een gezond ondernemingsklimaat te realiseren. De 'groten' hebben meestal zelf wel de mogelijkheden om hun doel te bereiken. Toch valt ons steeds weer op dat in de congres- en vergaderbranche iedereen actief mee wil doen; daar waar het gaat om de kwalitatieve verbetering van het eigen produkt. Nederland staat als congresland hoog op de ranglijst. Uit onderzoek is gebleken dat die plaats te danken is aan kwaliteit, betrouwbaarheid en een consistent beleid. Besef daarbij dat de gemiddelde besteding van een deelnemer aan een internationale bijeenkomst dagelijks ongeveer 525,- bedraagt. Het moge duidelijk zijn dat zo'n zakelijke toerist zeer welkom is.
Maar liefst negen miljard guldens gaan per jaar om in deze sector. Daarom is het een goede zaak dat de instelling van het Erkende Congresbedrijf met de varianten Congresaccommodatie, Vergaderaccommodatie en Congresorganisatiebureau een succes aan het worden is: binnen één jaar werden zestig erkenningen uitgedeeld, en eind 1997 zullen honderd bedrijven een erkenning hebben ontvangen.
Verwarring
Maar Nederland zou Nederland niet zijn zonder schisma's. Net nu de erkenning een feit is, en alom bekendheid heeft gekregen, blijkt een groep van 29 conferentie-oorden een eigen formule te hebben ontwikkeld (gebaseerd op een sterrensysteem) waarin de Benelux-classificatie meeloopt. Die groep is ontstaan uit gesubsidieerde scholingsinternaten. Het is jammer, want zo’n kleine groep heeft te weinig middelen om brede bekendheid te geven aan dat initiatief. Die bekendheid onderhouden is evenzeer een onmogelijke opgave. Maar het initiatief van die groep creëert wel veel verwarring, en dat is in niemands belang. Commercieel opererende aanbieders zoals de Koningshof, de Leeuwenhorst en Woudschoten voldoen aan strenge eisen die regelmatig worden getoetst. Zij zijn elk een Erkend Congresbedrijf. Moeten zij nu ook nog sterren op de voordeur bevestigen om te voldoen aan minder strenge voorwaarden?
Internationaal gezien blijkt Nederland voorop te lopen met het certificeringsprogramma van de VNC, waarvoor overigens een aparte, onafhankelijke organisatie is opgericht. Dat is in het kader van de wet op de mededinging verplicht, en het garandeert tevens een objectieve beoordeling van de aangesloten bedrijven. Er wordt over nagedacht om op internationaal niveau te gaan samenwerken met de ICCA, de International Meetings Association, om zo tot een wereldwijd certificerings-programma te komen.
Auteur: Boudewijn G. J. van de Rhoer, voorzitter VNC
HM30JAAR HM301997