In veel zakelijke steden is de gemiddelde prijs van een hotelkamer vorig jaar sterk gestegen. De hotelprijzen gingen vooral fors omhoog in de grote steden in opkomende markten, zoals Brazilië en China. Dat blijkt uit de Hotel Price Index van boekingssite Hotels.com. De sterke prijsstijging in groeiende markten is kenmerkend voor het algehele herstel van de zakelijke reismarkt.
*'Rio' 29 procent duurders*
Hotelkamerprijzen vormen een geschikte barometer voor de bloei en het groeiende belang van steden in zich snel ontwikkelende landen. De hotelprijzen in de Braziliaanse steden Rio de Janeiro en São Paulo zijn het afgelopen jaar met respectievelijk 29 procent en 24 procent opvallend sterk gestegen.
*Sterkere munt en economische groei*
De stijgingen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de toenemende kracht van de Braziliaanse munt en de opbloeiende economie in het land. Deze factoren vinden hun weerspiegeling in China. De hotelprijzen in Hongkong en Shanghai zijn het afgelopen jaar met respectievelijk 30 procent en 22 procent gestegen.
*Amerikaanse steden duurder*
Ook belangrijke Amerikaanse steden lieten dubbelcijferige stijgingspercentages zien. In New York steeg de hotelprijs met 15 procent, in Washington met 14 procent en in Las Vegas met 13 procent. De stijgingen zijn het gevolg van een combinatie van een toenemende binnenlandse vraag, een stijging van het aantal zakenreizen naar de VS, en ook de sterkte van de dollar ten opzichte van de euro droeg daar aan bij.
*Wisselend beeld in Europa*
De ontwikkelingen in Europa zijn grilliger, aldus Hotels.com. De hotelprijs nam toe in belangrijke West-Europese hoofdsteden en stedentripbestemmingen. In Londen met 15 procent, in Amsterdam met 8 procent en in Parijs met 5 procent. In Athene, Dublin en Madrid leidde economische onzekerheid tot prijsdalingen van respectievelijk 12 procent, 6 procent en 3 procent. Door de aswolk en de financiële crisis in IJsland daalde de gemiddelde prijs van een hotelovernachting in Reykjavik vorig jaar zelfs met 17 procent.
~Frank Lindner~
Duurdere hotelkamers in groeimarkten
30 maart 2011