"Duurzaamheid mag niet worden uitgesteld"

Auteur: Redactie
Branded Content 1 december 2021
"Duurzaamheid mag niet worden uitgesteld"

In juli 2020, kort na de eerste lockdown, heeft Kai Bendix de leiding van ADA Cosmetics overgenomen. In dit interview vertelt de 52-jarige hoe hij de weg wil effenen naar een nieuw en duurzamer tijdperk. Dit moet gaan lukken met de ‘New ADA’-strategie.

De Corona-piek hebben wij hopelijk achter de rug. Hoe ziet u de markt?

"De afgelopen vijf maanden waren echt verheugend. De markt heeft zich duidelijk hersteld. Het is merkbaar dat mensen er enorm naar verlangen weer op vakantie te gaan. Nu in de winter stijgen de aantallen besmettingen weer. Toch zijn we voorzichtig optimistisch en denken dat we in 2022 weer het niveau van 2019 bereiken. Natuurlijk ervan uitgaand dat het virus niet alsnog een streep door de rekening haalt."

Welke onderwerpen bepalen bij ADA Cosmetics de strategie op de korte en middellange termijn?

"Met de nieuwe strategie hebben we onszelf een nieuwe 'purpose' gesteld, met ander woorden, een nieuw doel voor onze aanpak: 'puting beauty into travel', dus het reizen mooi maken. Bij de uitvoering hiervan vinden wij drie aspecten bijzonder belangrijk. Alles wat we vanaf nu doen moet ‘surprising, sustainable en safe’ zijn. Dat is de drieklank die het nieuwe ADA bepaalt.Surprising staat voor innovatie. Want de toekomstgerichte producten ontstaan niet zomaar. Wij doen er veel aan om onze innovatieve kracht aan te wakkeren. We plannen, bijvoorbeeld, een samenwerking met jonge, innovatieve huidverzorgingsmerken en willen gebruik maken van de ideeën van nieuwe netwerkpartners in de regio Azië en Stille Oceaan. Bij elke productontwikkeling van ADA Cosmetics is duurzaamheid (sustainable) een must. Dat betekent dat wij niet alleen producttechnisch het maximale willen realiseren, maar ook gericht oplossingen ontwikkelen die een bijdrage aan het grote geheel zijn. Dat geldt ook voor het belangrijke punt hygiëne, (safe), wat volgens recentere enquêtes het ‘top-of-mind’-onderwerp in de hotelbranche is. Voor een onbezorgde gastervaring in coronatijden horen preventieve hygiënemaatregelen er gewoon bij. Gasten moeten kunnen vertrouwen op de veiligheid van onze producten. Die veiligheid garanderen wij en wij zijn met onze gesloten dispensers zelfs al jaren een pionier op dit gebied."

Het begrip duurzaamheid staat centraal. Hoe zet u dat om?

"Wij zetten enorm veel vaart achter onze duurzame ontwikkelingen. Sinds 2018 zijn onze formules als cradle-to-cradle gecertificeerd. Wij zijn wat dat betreft tot nu toe de enige producent van hotelcosmetica met deze certificering. Iedereen met verstand van zaken weet dat je voor deze certificering aan hoge eisen moet voldoen. Elke receptuur, elke grondstof wordt zeer nauwkeurig onder de loep genomen. Alle inhoudsstoffen zijn onschadelijk en kunnen worden gerecycled. Afval- en watermanagement, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, CO2-emissies en sociale verantwoordelijkheid horen daar allemaal bij. Verder zijn we er mee bezig de C-t-C-certificering uit te breiden naar onze verpakking. Onze productverpakkingen worden al grondstofvriendelijk geproduceerd en zijn over het algemeen recyclebaar, maar nu willen we het gebruik van gerecycled plastic verder verhogen. Hiervoor werken we, onder andere, samen met de sociale onderneming Plastic Bank die zich bezighoudt met het inzamelen van oud plastic uit de zee en van de stranden."

Wat zijn de ontwikkelingen in uw assortiment?

"Over een jaar of twee zullen de kleine cosmeticaflesjes uit de hotelbadkamers zijn verdwenen. Wij investeren daarom verder veel in onze dispensersystemen, een van onze kerncompetenties. Al 30 jaar geleden hebben we het eerste dispensersysteem voor de hotelbranche uitgevonden. Momenteel introduceren wij ons nieuwe, gesloten systeem SHAPE. Een moderne look, hoge functionaliteit, materiaalbesparend geproduceerd en recyclebaar, kortom eeen volledig duurzaam product.  Bovendien zijn we bezig met de ontwikkeling van een methode voor het schoon en aseptisch vullen van open systemen.  Daarnaast werken we ook aan een programma om lege patronen terug te brengen in de recyclingkringloop. En er zijn ook ontwikkelingen in ons assortiment merkproducten. We hebben onlangs onze groene serie acesoires 'Think, Act & Liveresponsible' verder ontwikkeld tot een complete cosmeticalijn. Begin komend jaar presenteren wij de vernieuwde cosmeticalijn, die van douchegel tot nagelvijl volledig duurzaam is. Er staan bovendien nog meer ideeën op stapel."

Wordt uw aanbod uitgebreid?

"Cosmetica leeft bij de gratie van een steeds nieuw en interessant aanbod. Daarom zijn wij voortdurend bezig ons aanbod te veranderen en verder aan te vullen. Er staan nog verdere milieuvriendelijke concepten op stapel, net als lifestyle- en designerproducten. We houden de vinger aan de pols, zijn nieuwsgierig en staan open voor nieuwe ideeën. Er zijn de laatste jaren, bijvoorbeeld, spannende, jonge huidverzorgingsmerken op de markt gekomen. De samenwerkingen met dit soort startups willen we uitbreiden. Zo krijgen we toegang tot inspirerende, nieuwe productideeën. Dan mag het gerust ook eens ‘edgy’ zijn, dus buiten de mainstream vallen."

Waar ziet u mogelijkheden tot groei? Zijn er segmenten in de hotelbranche, die u in de toekomst nog gerichter wilt aanspreken?

"ADA Cosmetics is een allrounder, met een sterke tendens tot de 4- tot 5-sterren categorie. Daaraan zal in de toekomst weinig gaan veranderen. We gaan ervan uit dat de markt de komende twee jaar zal consolideren. We reken hierbij op een reeks overnames. Hotelketens zullen steeds belangrijker worden. Maar allrounder betekent ook dat we aandacht besteden aan zelfstandige hotelbedrijven die niet tot een keten behoren. Dus zullen we ook voor familiehotels, natuur-resorts en zakenhotels een passende oplossing in ons aanbod hebben. Verder houden we er rekening mee dat de kruisvaartbranche opnieuw een boom zal beleven. Deze branche staat op het gebied van milieuvriendelijkheid sterk onder druk en moet zich gaan bezighouden met de vraag naar goede concepten."

Moeten klanten rekening houden met prijsverhogingen?

"Zonder prijsverhogingen gaat het in deze ongewone tijden vast en zeker niet. We worden al geconfronteerd met stijgende prijzen voor grondstoffen. We hopen dat het prijsniveau zich in de tweede helft van 2022 stabiliseert. Men mag ook niet vergeten dat zowel aan kwaliteit, als aan milieubescherming een prijskaartje hangt. Datzelfde geldt voor de productie van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen uit afval, want recyclingprocessen zijn (helaas) nog steeds duur en ingewikkeld. We gaan een modulaire prijsopbouw aanbieden, waarbij de klant afhankelijk van zijn budget en eigen criteria het product kan kiezen dat bij hem past."

Waar ziet u de hotelbranche over tien jaar, en waar uw bedrijf?

"Mensen zullen ook over tien jaar nog graag reizen. Het toerisme zal echter sterk zijn veranderd. Zoals, bijvoorbeeld, de zakelijke reizen. Steeds meer gasten combineren een zakenreis graag met een korte trip ter ontspanning, vaak ook met het hele gezin. De combinatie van werk en privéleven vormt een uitdaging voor de hotelbranche en zijn concepten. Of neem bijvoorbeeld luxe. Reizigers zijn steeds vaker op zoek naar iets exclusiefs, naar bijzondere en ongewone ervaringen. De eisen die aan ‘luxe’ worden gesteld zijn net zo individueel als de gasten zelf. ‘Ultra luxury’ is al een nieuwe categorie geworden. Hiervoor zijn er passende, hoogwaardige concepten nodig. En vooral: duurzaamheid. Dat onderwerp zal steeds meer in de aandacht staan. Reizigers zullen steeds bewuster en kritischer worden bij de keuze van hun bestemmingen, verblijfsmogelijkheden en producten. Hierbij wil ook ADA Cosmetics zijn verantwoordelijkheid nemen. We hebben al veel bereikt en bewezen dat we serieus te werk gaan. De koers is duidelijk: we investeren verder stevig in de duurzame ontwikkeling van ons bedrijf. Wij willen de richtinggevende en innovatieve kracht zijn op het gebied van hotelcosmetica. Dat geldt ook voor het onderwerp hygiëne dat wij op dit moment in onze communicatie sterk op de voorgrond stellen. Onze klanten vertrouwen erop, dat onze producten veilig zijn. Dit vertrouwen willen wij verder versterken."

"Conclusie: wij zijn nu al marktleider in Europa. Over tien jaar speelt ADA Cosmetics ook wereldwijd mee in de top drie. Ons merk wordt dan in een adem genoemd met begrippen als kwaliteit, duurzaamheid en hygiëne."

 

Overig nieuws